Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy SOR NB 18 w Polsce

infobus
20.02.2015 20:22
0 Komentarzy

Doczekaliśmy się. Prawie 10 lat od premiery na targach Autotec 2006, w Polsce został zakupiony pierwszy niskopodłogowy autobus marki SOR. I to od razu w wersji przegubowej ?NB 18, które zadebiutowała w 2008 r. To także jedyny z nielicznych 5-drzwiowych pojazdów eksploatowany w naszym kraju (obok trzech modeli MAZ 215 w taborze PKM Tychy). Zdecydowana większość przegubowców w Polsce ma czworo drzwi, a SOR BN 18 ?pięcioro. Troje z nich znajduje się w części czołowej, dwoje w tylnej. Na zakup tak wyjątkowego egzemplarza (i to z silnikiem Euro 6) zdecydowała się śląska firma A21 Żory. Przegubowca można najczęściej spotkać na linii 672 w sieci KZK GOP, łączącej katowicki dworzec PKP z kopalnią Wesoła. Poza niestandardową liczbą drzwi, pojazd charakteryzuje się długością na poziomie 18,75 m, a także dość tradycyjną stylistyką, która jednak nie przeszkadza czeskiemu producentowi sprzedawać ten pojazd w setkach sztuk rocznie. Pojazd napędza silnik FPT Cursor 9 Euro 6 o pojemności 9-litrów i mocy 243 kW z maks. momentem obrotowym na poziomie 1400 Nm przy 1200 obr. / min. Współpracuje on z sześciobiegową przekładnią automatyczną ZF EcoLife. Silnik jest umieszczony z tyłu pionowo, w zabudowie wieżowej, dzięki czemu podłoga na całej długości wnętrza pojazdu jest całkowicie płaska. Pojazd na długość 18,75 m, szerokość 2,55 m i jest wysoki na 2,9 m. Masa własna prezentowanego autobusu wynosi ok. 17 ton, a dopuszczalna masa całkowita – 28 t. Przegubowy pojazd może przewieźć jednorazowo 151 pasażerów, z czego 57 na miejscach siedzących (9 foteli jest składanych). Rozstaw osi to 6 180/6 570 mm, a wysokość podłogi na poziomie jezdni to 340 mm. Szerokość drzwi z przodu wynosi 800 mm, z tyłu ?1200 mm. Promień zawracania SOR NB 18 ?jak na tą długość konstrukcji ?jest całkiem przyzwoity i wynosi 22 m (zewnętrzny śladowy) i 24 m (zewnętrzny obrysowy). Nadwozie wykonane zostało z lekkiej blachy i paneli z tworzywa sztucznego. Środkowa i tylna oś to sprawdzona konstrukcja ZF, oś przednia jest dziełem firmy SOR. Wszystkie osie oparto na regulowanym zawieszeniu pneumatycznym. Zastosowano hamulce tarczowe na wszystkich kołach. W standardzie jest ABS i ASR.

Głównym odbiorcami i jednocześnie użytkownikami autobusów przegubowych SOR NB 18 są dwie stolice: Praga (ok. 280 szt.) i Bratysława (ok. 110). Teraz przegubowa konstrukcja wyrusza na podbój Polski. Jej debiut na Śląsku nie jest przypadkowy ?czeski SOR doskonale się tutaj czuje, a lokalni przewoźnicy startujący w przetargach na obsługę linii w sieciach KZK GOP czy MZKP Tarnowskie Góry stanowią grono jego wiernych klientów. Czy dzięki przegubowej konstrukcji dołącza do niego także inne, większe miasta w Polsce? Zobaczymy. SOR oferuje teraz swoje niskopodłogowe konstrukcje także w standardowych rozkładach drzwi (czyli w NB 18 2-2-2-2) i nie jest już tak łatwo wykluczyć go z grupy potencjalnych oferentów.

Komentarze