Pierwszy polski MINI elektrobus! Automet dla Wągrowca

infobus
24.03.2017 15:38
0 Komentarzy

23 marca 2017 r. Zakład Komunikacji Miejskiej w Wągrowcu otworzyłoferty w przetargu na zakup 4 szt. niskopodłogowych autobusów miejskich ołącznej wartości 5 289 000 PLN brutto. W jednym zadaniu ? na zakup autobusuo napędzie elektrycznym klasy MINI ? mamy absolutną sensację! SanockiAutomet bez większego rozgłosu przygotował projekt, który możezrewolucjonizować autobusową klasę MINI ? czyli miejski autobus bateryjny na podwoziutypu Sprinter.

Wielkopolski przewoźnik w trzech zadaniach otrzymał następująceoferty:

  • w zadaniu na dwa nowe autobusy hybrydowe,spalinowo-elektryczne, klasy MAXI o długości 11,8 m ? 12,2 m swoją propozycjęzgłosił tylko Solaris, który za dwa pojazdy Solaris Urbino 12 electric zaproponowałsumę 3 382 500 PLN brutto / 2 750 000 PLN netto, co dajejednostkową cenę netto na poziomie 1375000 PLN netto. Kwotaprzeznaczona przez zamawiającego wyniosła 3 321 000 PLN brutto / 2 700 000PLN netto.

  • w zadaniu na jeden autobus o napędzie elektrycznym klasyMINI o długości 7-8 m ofertę złożył tylko Automet z ceną 985 845 PLNbrutto / 801 500 PLN netto. Kwotaprzeznaczona przez zamawiającego wyniosła 922500 PLN brutto / 750000PLN netto.

  • w zadaniu na jeden autobus na olej napędowy (Euro 6) klasyMAXI o długości 11,8 m ? 12,2 m także mieliśmy tylko jedną ofertę ? od Solarisana sumę 1 104 540 PLN brutto / 898 000 PLN netto. Kwotaprzeznaczona przez zamawiającego wyniosła 1 045 500 PLN brutto / 850 000PLN netto.

W skrócie ? wszystkie trzy oferty nie zmieściły się wbudżecie ZKM, natomiast przekroczenia nie są duże i dlatego ewentualne unieważnieniejest mało prawdopodobne. Biorąc pod uwagę tak niszowy produkt jak elektrycznyminibus, naszym zdaniem Automet może powoli przygotować się do świętowaniapierwszego e-zwycięstwa. Z kolei z ofertamiSolarisa w dwóch pozostałych zadaniach jest trochę inna sytuacja, jednaknie spodziewamy się tutaj innego scenariusza niż podwyższenie budżetu i wybór wielkopolskiegoproducenta.

Na koniec zamieszczamy jeszcze skrótowy opis nowatorskiego autobusuAutometu. Do tej pory podobny projekt przygotowało w Europie tylko Iveco nabazie modelu Daily (premiera na targach w Kortrijk i na IAA 2016), jednak jak narazie nawet nie podjęto próby prezentacji tego pojazdu w Polsce. Z koleiAutomet, „po cichu” przygotował elektryczny minibus o obniżonym wejściu, który bazującna podwoziu Mercedes-Benz Sprinter po raz pierwszy w historii sanockiej firmynie będzie miał trójramiennej gwiazdy z przodu. Jak dla nas to żaden problem. Przyokazji gratulujemy producentowi odważnej decyzji i zaangażowania sporychśrodków finansowych w ten projekt. Naszym zdaniem to opłacalna, przyszłościowainwestycja.

Poniżej dane technicznego pierwszego polskiego elektrycznegominibusa:

Długość

7300-8000 mm

Szerokość

2200 mm

Wysokość

2700-3000 mm

Liczba miejsc dla pasażerów w tym siedzących i stojących)

max 15+7 lub max 15+3+1w

Silnik elektryczny ? typ silnika

120-150 KW – hybrydowy synchroniczny

Moc ładowarki pokładowej

22 kW

Komentarze