Pierwszy Autosan Sancity 12LF w Rzeszowie

infobus
28.03.2017 14:00
0 Komentarzy

Autosan sprzedał swój demonstracyjny egzemplarz Sancity 12LFEuro 6 do MPK Rzeszów. Podkarpacki przewoźnik tym samym nabył swoją pierwszą dwunastkę zlogo bociana. To szybkie (i w dobrej cenie) uzupełnienie taboru przed zbliżającymisię unijnymi zakupami.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Rzeszowie ogłosiłoszybkie postępowanie na dostawę jednego autobusu dwunastometrowego,niskopodłogowego, zasilanego olejem napędowym spełniającego normy emisji spalinEuro 6. Przetarg prowadzony było w trybie zapytania ofertowego, a w wyznaczonymterminie wpłynęła jedna oferta ? z Sanoka. Tym samym, 24 marca 2017 r. przewoźnikpoinformował, że najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Autosan, a zaaferowanacena za niskopodłogowy autobus Sancity 12 silnikiemCummins Euro 6 wynosząca 774 000 PLN netto została zaakceptowana przezzamawiającego.

Historia Sancity 12LF

Niskopodłogowy autobus miejski klasy MAXI z Sanoka powstał pozakończeniu produkcji autobusów miejskich w Jelczu, aby wypełnić lukę poautobusie Jelcz M125. Premiera model Autosan 12LF miała miejsce w maju 2010 roku. Rokwcześniej – we wrześniu 2009 roku ? zadebiutował jego niskowejściowy brat 12LE.

Aktualnie najwięcej dwunastometrowych autobusów Sancity 12LFjeździ w Lublinie, czyli 53 egzemplarze. Wszystkie lubelskie pojazdy wyposażone zostały wsilniki Iveco EEV i automatyczne czterobiegowe skrzynie biegów Voith.

Dodajmy, że Rzeszów eksploatuje 20 szt. miejskich autobusów marki Autosan – 10-metrowych Sancity 10LF, które zostały zakupione w ramach poprzedniej edycji funduszy unijnych. 

Nadchodzą unijne zakupy

Rzeszów wkrótce ogłosi przetarg na zakup 40 nowych autobusówdla miejskiej komunikacji. Pierwsze egzemplarze pojawią się na ulicach stolicyPodkarpacia jeszcze w tym roku. Wśród 40 nowych pojazdów, które chcą nabyćwładze Rzeszowa aż 30 będzie przegubowych.

Jak poinformowałrzecznik prasowy prezydenta Rzeszowa Maciej Chłodnicki, obecnierzeszowska komunikacja dysponuje tylko jednym, przegubowym autobusem. „Bardzobrakuje nam tego typu pojazdów, szczególnie na liniach najbardziej obleganychprzez pasażerów” – dodał. Przegubowce będą mieć 18 metrów długości, pozostałe10 pojazdów po 12 metrów. Wszystkie będą zasilane olejem napędowym.

Jak zaznaczył Chłodnicki, 30 spośród 40 pojazdów dotrze doRzeszowa pod koniec tego roku. Będzie to 20 przegubowców oraz 10 pojazdów12-metrowych. „Ostatnie 10 autobusów przegubowych dotrze do nas na wiosnę 2018r.” – powiedział rzecznik.

Samorząd w lutym br. ogłosił już przetarg na dostawę doRzeszowa 10 elektrycznych autobusów. Powstanie również infrastruktura do ichładowania – w sumie trzy stacje. Elektryczne pojazdy powinny pojawić się naulicach miasta w przyszłym roku.

W sumie 130

W sumie władze Rzeszowa planują zakup 130 autobusów. Podkoniec tego roku ma być ogłoszony przetarg na zakup kolejnych 60 pojazdów,większość z nich ma być zasilana gazem, część olejem napędowym. Ich dostawa masię odbyć w latach 2018-2019. Natomiast w przyszłym roku samorząd planujeogłosić przetarg na zakup 20 autobusów elektrycznych lub hybrydowych. Wartośćwszystkich projektów, które oprócz zakupu pojazdów przewidują również m.in.budowę parkingów, to ponad 500 mln zł. Pieniądze pochodzić mają m.in. zfunduszy unijnych. Zakup autobusów dla miejskiej komunikacji to kontynuacjaprogramu transportowego, który zrealizował samorząd Rzeszowa w ramach poprzedniejperspektywy finansowej UE. W ramach tego projektu miasto m.in. kupiło 80autobusów i wybudowało nowy most przez Wisłok. Miejskie PrzedsiębiorstwoKomunikacyjne w Rzeszowie dysponuje obecnie ponad 170 pojazdami.

Komentarze