Pierwsze tyskie elektrobusy już na liniach

infobus
02.07.2020 15:00
0 Komentarzy

1 lipca Tyskie Linie Trolejbusowe oficjalnie rozpoczęły eksploatację dwóch elektrobusów marki Solaris.

W samo południe odbyło się krótkie spotkanie dla mediów, a godzinę później wystartowała specjalna bezpłatna linia S1. Jej pasażerowie otrzymali pamiątkowe bilety. Z kolei 2 lipca pojazdy rozpoczęły normalną obsługę pasażerów na trolejbusowych liniach A i F. Docelowo elektrobusy jeździć będą na linii 291, która dziś obsługiwana jest klasycznymi autobusami.

Unijne wsparcie

Zakup elektrobusów wraz z ładowarkami (5,6 mln złotych) to kolejny etap współfinansowanej ze środków unijnych inwestycji, w ramach dużego projektu „Zakup nowoczesnego taboru autobusowego z napędem ekologicznym na potrzeby rozwoju transportu publicznego w podregionie tyskim.”

-„Różnica między trolejbusem a elektrobusem polega na tym, że ten drugi zasilany jest wyłącznie z baterii trakcyjnych, znajdujących się w pojeździe – powiedział Marcin Rogala, prezes TLT. – W związku z tym, że nie korzysta z sieci, może swobodnie poruszać się w różnych częściach miasta. Minusem jest to, że pojazd wymaga czasu na ładowanie i wówczas jest wyłączony z ruchu. Szacujemy, że ładowanie do 50 proc. pojemności trwa 10-20 minut, co umożliwia przejechanie kilkudziesięciu kilometrów.

Zdaniem TLT jedno pełne ładowanie wystarcza na przejechanie około 140 kilometrów.

Razem z pojazdami zamówiliśmy dwie ładowarki. Jedna znajduje się przy ul. Wyszyńskiego i jest to tzw. ładowarka dużej mocy – 200 kW. Ładuje bardzo szybko i w sposób automatyczny – kierowca podjeżdża pod nią, opuszcza się z góry „wtyczka” i rozpoczyna ładowanie. Dzięki temu nie ma konieczności wyłączania autobusów z ruchu na czas ładowania. Druga ładowarka (moc 40 kW) pracuje wolniej i będziemy ją wykorzystywać w zajezdni nocą, kiedy pojazdy nie kursują. Tutaj ładowanie trwa około 4 godzin – dodaje
Marcin Rogala.

Pojazdy pobierają energię z 4 zestawów baterii trakcyjnych, o łącznej mocy 160 kWh, a silniki znajdują się w piastach kół. Więcej o wyposażeniu tyskich elektrobusów napisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Komentarze