Pierwsze szybkie ładowarki Medcomu w Warszawie

infobus
15.01.2019 11:00
0 Komentarzy

Firma Medcom już od kilku lat współpracuje zprzedsiębiorstwem MZA i dostarcza m.in. napędy do warszawskich autobusówelektrycznych. W tym roku współpraca ta poszerzona została o ładowarki typuplug-in oraz szybkie stacje ładowania ze złączem pantografowym.

W ramach ostatniej realizacji Medcom dostarczydwie ładowarki pantografowe wraz z projektem zasilania w energię elektryczną.Obie stacje będą działały na terenie pętli autobusowej Konwiktorska. Zgodnie zwytycznymi zamawiającego Medcom dostarczy stacje szybkiego ładowania z różnymigłowicami ładującymi. Każda z ładowarek dostosowana jest do innego producentaautobusów.

Jedna znich o mocy 200 kW będzie obsługiwać autobusy produkcji Ursus, druga o mocy 400kW dedykowana jest pojazdom Solaris.

Ładowarkowe parametry

Obieładowarki wykonane są w konstrukcji monolitycznej o budowie modułowej zrezerwowym złączem ładowania plug-in typu CCS Type 2 do mocy 160 kW(200A/800VDC). Zastosowane moduły mocy w ładowarce wykonano w nowej technologiipółprzewodnikowej SiC (węglik krzemu), co umożliwia przetwarzanie energii nawyższej częstotliwości. Moduły w układzie wejściowym zostały wyposażone waktywny prostownik.

Technologie te pozwoliły osiągnąć wysoką sprawność układuna poziomie 95%, wysoki współczynnik mocy cos φ powyżej 0,99 (brak mocy biernejpojemnościowej, za którą dystrybucja pobiera wysokie opłaty) oraz niski współczynnikzawartości harmonicznych THDi <5% (podany dla mocy znamionowej).

Moc ładowarki

Konstrukcja modułowa: 200 kW; 400 kW

Napięcie zasilania

3×400 VAC

Zakres napięć wyjściowych V

200-800 VDC

Sprawność

≥ 95%

THDI %

≤5%

Współczynnik mocy czynnej cos (φ)

≥ 0,99

Typ złącza

Złącze pantografowe, wersja 5-polowa

Temperatura pracy

-300C do +450C (Wymagana praca ciągła w podanym zakresie temperatur bez konieczności stosowania grzałek oraz układów klimatyzacji)

Stopień ochrony obudowy kod IP

IP54 dla elementów elektrycznych, IP23 dla układu chłodzenia

Chłodzenie

Wewnętrzne wymuszone

Deklarowane parametry ładowarek Medcompotwierdzone są raportem z badań i certyfikatem, wystawionym przez niezależnąjednostkę certyfikującą, posiadającą akredytację Polskiego Centrum Akredytacji.Certyfikat ten potwierdza parametry techniczne oraz zgodność z wymaganyminormami, m.in. z PN-EN 61851, Komunikacja pomiędzy autobusem i ładowarką tj.PN-EN 61851-23:2014-11; PN-EN61851-24:2014-11 oraz ISO15118. Komunikacja pomiędzy ładowarką a systememmonitoringu ładowarek odbywa się zgodnie ze standardem OCPP 1.6.

Kompleksowa inwestycja

– „Inwestycja została przeprowadzona w sposóbkompleksowy. Oprócz zaprojektowania i produkcji ładowarek w nowej technologiiSiC wykonaliśmy kompletną infrastrukturę zasilającą tj. uzyskanie niezbędnychuzgodnień i decyzji lokalizacyjnych, opracowanie projektu zasilania ibudowlanego, uzyskanie pozwoleń budowlanych, usunięcie kolizji m.in. wykonanienowego przyłącza wodociągowego, uzyskaliśmy akceptację konserwatora zabytkóworaz estety miasta. Wykonaliśmy także okablowanie, przyłącza energetyczne orazzdalny system nadzoru ładowarek z funkcją identyfikacji pojazdu i odczytuenergii pobranej przez pojazd. Stacja wyposażona została również w systemalarmowy z powiadomieniem oraz monitoring wizyjny. Wszystkie prace zostaływykonane zgodnie z wymaganymi prawem pozwoleniami, projektem organizacji ruchutzw. POR i ustaleniami z ZDM – mówi GrzegorzGrzegrzółka, dyrektor ds. Energetyki w MEDCOM.

Ładowarki w Warszawie

Obecnie w stolicy działa tylko jedna stacja szybkiego ładowania – przy pętli na Spartańskiej (od Ekoenergetyki Polska). Obsługuje ona jednak wyłącznie autobusy marki Solaris. Przypomnijmy, że MZA w swoim taborze posiada 30 autobusów elektrycznych, w tym 20 szt. marki Solaris i 10 szt. marki Ursus. Równolegle toczy się przetarg na zakup 130 przegubowych elektrobusów.

Przy tak potężnych inwestycjach  taborowych potrzebna jest infrastruktura do ładowania pojazdów i dlatego już niebawem na terenie Warszawy powstaną kolejne szybkie ładowarki. Najbliżej oddania są dwie stacje Medcomu na ul. Konwiktorskiej

-„W najbliższym czasie zostaną podłączone i rozpoczną się testy ładowania nowych ładowarek. W zaawansowanym stadium jest również proces inwestycyjny ładowarek na pętlach: Szczęśliwice, Chomiczówka, Browarna i Wilanów” – informuje Adam Stawicki, rzecznik prasowy MZA Warszawa.

Komentarze