TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Pierwsze Autosany ze słonecznym zasilaniem. W Lublinie
InfoBus.pl - Opublikowano: 14.03.2017 13:57:03 9 komentarzy
Pierwsze Autosany ze słonecznym zasilaniem. W Lublinie

Lublin cały czas w elektromobilnej czołówce. Tym razem miasto montuje systemy fotowoltaiczne zmniejszające zużycie paliwa w 53 autobusach Autosan Sancity 12LF, które zostały zakupione w ramach poprzedniej edycji unijnych dotacji.

Przetarg na dostawę fotowoltaicznych systemów został ogłoszony przez spółkę na początku lutego 2017 r. i MPK Lublin postawiło wówczas przed potencjalnymi oferentami m.in. takie wymagania:

  • Moc systemu - minimum 1,35 kWp.

  • Panele fotowoltaiczne muszą zostać zamontowane na dachu autobusu w sposób bezinwazyjny

  • Optymalna praca niezależnie od panujących warunków pogodowych czy pór roku.

  • Zapewnienie pracy pozostałych paneli fotowoltaicznych przy awarii jednego lub kilku z nich.

  • Całość systemu rozmieszczona na pojeździe optymalnie ze względu na długości przewodów elektrycznych, na których występują straty przesyłu energii.

  • Zapewnienie rejestracji następujących parametrów pracy systemu: moc całkowita kW; napięcie z baterii V;prąd ładowania A; energia całkowita kWh; energia dzienna kWh; energia dostarczona przez godzinę przy niezmiennych warunkach kWh.

In-Lab wygrywa

W postępowaniu wymagano m.in. wykazania się przez oferentów doświadczeniem, czyli dostawą i montażem systemu fotowoltaicznego, w co najmniej 20 autobusach komunikacji miejskiej. Jednocześnie jednym kryterium wybory najkorzystniejszej oferty była najniższa cena. Ostatecznie w przetargu wygrała podlubelska firma In-Lab Sp. z o.o. z Majdanu Krasienińskiego z ceną 1 563 500,00 zł netto / 1 923 105,00 zł brutto. Warto podkreślić, że fotowaltaiczny projekt MPK Lublin dofinansowany został przez WFOŚiGW.

-"Umowa z In-Lab została podpisana w lutym br. Urządzenia są już montowane. Na ten moment na pięciu autobusach marki Autosan" ? powiedziała nam Weronika Opasiak, rzecznik prasowy MPK Lublin.

Historia słonecznych autobusów

Pierwsze prace nad "autobusowa fotowoltaika" rozpoczęła Politechnika Lubelska, która w ramach prac badawczych obliczyła, że dzięki panelom można zmniejszyć zużycie paliwa o około 4,5 ? 5 proc. Następnie ? w ramach grantu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju - badania nad projektem prowadziły wspólnie Politechnika Lubelska i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie. Pod koniec 2013 r. pierwszy system ogniw zabudowano w dwóch autobusach Mercedes-Benz Conecto LF należących do MPK Lublin.

Kolejny krok, w 2015 r., wykonały stołeczne MZA, które zamówiły 80 szt. fabrycznie nowych autobusów, marki Solaris wyposażonych w ogniwa fotowoltaiczne, gdzie w Urbino 12 zamontowano panele o mocy 1 kW, a w Urbino 18 ? 1,5 kW.

Jak pokazują doświadczenia obu przewoźników, to rozwiązanie redukuje o kilka procent zużycie oleju napędowego w autobusach miejskich , a cały system ? jak wynika z wyliczeń MPK Lublin ? zwraca się po 2 latach eksploatacji.

W lecie, solarny prąd wystarcza do zapewnienia połowy energii potrzebnej dla klimatyzacji. Ponadto ogniwa zasilają też dodatkowe urządzenia takie jak kasowniki, biletomaty, wyświetlacze, zapowiedzi głosowe, GPS, itd. Oprócz obniżenia ilości spalanego paliwa, fotowaltaiczny system ma jeszcze kilka innych zalet. Przede wszystkim zwiększa żywotność niezawodności instalacji 24 V autobusu, akumulatorów, łożysk alternatorów i pasków klinowych.

Nagrodzony SUN-BUS

Panele montowane na dachach autobusów znacznie różnią się od tych klasycznych. Z uwagi na klimat i możliwości uszkodzenia (np. przez gałęzie), konieczne jest zastosowanie cienkowarstwowych, elastycznych  paneli o wysokich zdolnościach absorpcji światła i odporności na wstrząsy. Produkowane są one bez użycia szkła i charakteryzują się długim promieniem gięcia wynoszącym ok. 5 m, są więc odpowiednio elastyczne i nadają się do zamontowania na dachu autobusu.

Taka właśnie technologia zastosowana została w systemie SUN-BUS firmy In-Lab, który nagrodzono Medalem Targów Kielce podczas wystawy TRANSEXPO 2016. To kompletny system fotowoltaiczny, który dostarcza czystą, pochodzącą ze słońca energię bezpośrednio do instalacji elektrycznej 12/24 V pojazdu. Jak podaje producent, SUN-BUS został zamontowany już w ponad 200 pojazdach ? teraz do tego trzeba doliczyć 53 Autosany, które zgodnie z umową powinny zostać uzbrojone w solarne panele do 31. maja br.



Sprawdź też:
MPK Lublin
fotowoltaika
  • www – 14.03.2017

    "Fotowoltanika" jeździ na autobusach w Warszawie. Nie słyszałem, żeby ktoś mówił o oszczędności paliwa. Są jakieś badania w tym zakresie, czy to papierowe przypuszczenia?

  • Szofer – 15.03.2017

    Chyba 52 systemu bo #2390 po spotkaniu z drzewem na Kosmowskiej raczej już nie pojezdzi

  • ttt – 15.03.2017

    Bzdura szkoda na to pieniędzy

  • leo – 15.03.2017

    Luźne kable na dachu to mistrzostwo świata ,ciekawe jak radzą sobie z tym gałęzie drzew.

  • Eko realista – 15.03.2017

    Dobrze, że miasta myślą o ekologii i próbują ograniczać spalanie. Globalnie w transporcie nawet kilka proc to już dużo, a jak jeszcze doładuje aku na postoju, to przez pare lat się powinno zwrócić

  • Indianin – 15.03.2017

    Fotowoltaika w motoryzacji to zupełny strzał w kolano. Systemy kosztują z 15 tys. a przy takim generowanym prądzie będą się zwracać 15-20 lat... czyli już po okresie eksploatacji autobusu. Oczywiście pomijam koszty wymiany komponentów takiego systemu, który z całą pewnością będzie się zużywał

  • Majka – 15.03.2017

    Internetowe wyszukiwarki KRS mówią, że firma In-lab nazywała się wcześniej Rekam i zajmowała się reklamami na autobusach MPK.

  • Abc – 15.03.2017

    Nawet na małym dachu priusa 2017 toyota montuje fotowoltaikę i jakoś im się opłaca dać takie podtrzymujące źrodlo zasilania, więc przy kilkunasto metrowym autobusie chyba tym bardziej

  • Ar159 – 16.03.2017

    Autosan 390 jest odbudowywany

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma ?JMK analizy rynku transportowego? oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2017 InfoBus ma 15 lat.Portal TransInfo.pl działa od 2001 roku. Początkowo - pod nazwą InfoBus.pl - zajmował się tylko tematyką autobusową. Wraz z rosną...