TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Pierwsze autobusy z silnikami Euro 5 w Polsce
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 10.01.2007 10:49:48 3 komentarze
Pierwsze autobusy z silnikami Euro 5 w Polsce

 3 stycznia br. na ulice Olsztyna wyjechało 8 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18. To pierwsze w Polsce autobusy z silnikiem Diesla spełniające normę emisji spalin Euro 5. Pojazdy zostały zakupione w ramach unijnego projektu pt. „Modernizacja infrastruktury transportu publicznego wraz z zakupem taboru”.

 

W środę 3 stycznia 2007 roku odbyła się oficjalna prezentacja nowych pojazdów. Symboliczny kluczyk wraz oraz wielkiego zielonego jamnika symbolizującego niskopodłogowe polskie autobusy z rąk Pani Małgorzaty Olszewskiej przedstawiciela Zarządu Solaris Bus &Coach S.A. odebrał Prezydent Miasta Czesław Jerzy Małkowski. Chwile później Ksiądz Infułat Julian Żołnierkiewicz poświecił pojazdy i powierzył je pod ochronę Św. Krzysztofowi. Nie zabrakło również dzieci i młodzieży. Z naszego zaproszenia skorzystały dzieci ze szkoły podstawowej nr 2 i 6 oraz gimnazjum nr 3. Każdy gość otrzymał skromny upominek. Najciekawszą atrakcją była możliwość dokładnego spenetrowania autobusów. Najwięcej pytań mieli najmłodsi, którzy wypytywali o każdy guzik. Skromnym gościem uroczystości był pomału odchodzący do historii Ikarus 280. Mimo swojego dostojnego wieku, dumnie prezentował się obok swoich młodszych kolegów. Nie brakowało również chętnych, by zrobić sobie zdjęcie za kierownicą legendarnego Ikarusa. Pierwszymi oficjalnymi pasażerami nowych autobusów były dzieci, które po uroczystości zostały odwiezione do swoich szkół. Pozostałe pojazdy wyruszyły na linie nr 3,15 oraz 33. Do końca dnia nowymi autobusami pasażerowie MPK Olsztyn jeździli za darmo.

Pierwsze spod znaku Euro 5

Osiem Solarisów Urbino 18 dla Olsztyna to pierwsze w naszym kraju autobusy wyposażone w silniki spełniające normę emisji spalin euro 5, która zacznie być wymagana przez regulacje europejskie dopiero od października 2009 roku. –„Niezwykle cieszy fakt, że Olsztyn jest pierwszym miastem w Polsce i jednym z pierwszych miast w Europie, w którym będą jeździć tak nowoczesne i ekologiczne pojazdy, spełniające normę euro 5. To z pewnością przykład dobrego wykorzystania funduszy unijnych”–powiedział Krzysztof Olszewski, prezes Solaris Bus &Coach S.A. Pojazdy mogą zabrać na pokład ponad 150 pasażerów, w tym 47 na wygodnych miejscach siedzących. Solarisy są autobusami w pełni niskopodłogowymi, wyposażonymi dodatkowo w funkcję „przyklęku”ułatwiającego wsiadanie i wysiadanie z pojazdu w szczególności osobom niepełnosprawnym. Solarisy wyruszyły na regularne kursy po ulicach Olsztyna. Nowe pojazdy będą obsługiwać linie nr 3, 15 oraz 33.  Warto dodać, że każdy egzemplarz wyposażony jest w system monitoringu, który umożliwi np. identyfikację osób zakłócających porządek lub niszczących pojazd.

Europejskie regulacje dotyczące emisji spalin w ciężkich pojazdach, zawarte w Dyrektywie 1999/96/WE, są powszechnie znane jako normy euro 3, 4, 5. Od października 2006 roku wszystkie nowo rejestrowane autobusy muszą spełniać normy emisji spalin euro 4. Kolejna norma, euro 5, będzie obowiązywać od października 2009r. Wdrożenie norm euro 4 zmusiło producentów do wprowadzenia nowych rozwiązań, takich jak np. system SCR, (Selective Catalytic Reduction) wymagający zastosowania środka AdBlue. AdBlue jest to produkt chemiczny w 32,5 % składający się z roztworu mocznika. Jest substancją niewybuchową i nieszkodliwą. Środek AdBlue dodawany jest do paliwa w procesie spalania Zastosowanie AdBlue pozwala na spełnienie norm emisji spalin Euro 4 i Euro 5 w szczególności poprzez obniżenie znajdujących się w spalinach pojazdów tlenków azotu. W przypadku jednostki DAF PR 265 S2 przejście z normy Euro 4 na wyższą –Euro 5 osiągnięto dzięki poprzez zwiększenie dawki Adblue w procesie spalania i odpowiednie zaprogramowanie elektroniki sterującej praca silnika. Natomiast nie było konieczne żadne zmiany konstrukcyjne w silniku i jego otoczeniu.

Tabela. Poziom emisji dla silników spalinowych spełniających poszczególne normy ekologiczne –zgodnie z dyrektywą unijną (test ESC).

 

Euro 3

Euro 4

Euro 5

Silnik DAF PR 265 S2 zastosowany w Solarisie Urbino 18

CO g/kWh

2,1

1,5

1,5

0,022

HC g/kWh

0,66

0,46

0,46

0,06

NOx g/kWh

5,0

3,5

2,0

1,57

PT g/kWh

0,10

0,02

0,02

0,018

Zadymienie m-1

0,8

0,5

0,5

0,2

Wywiad z Mieczysławem Królakiem, prezesem MPK Olsztyn

O nowych autobusach rozmawiamy z Mieczysławem Królakiem, prezesem MPK Olsztyn:

InfoBus: Zakup 8 autobusów przez MPK Olsztyn został dofinansowany w ramach ZPORR. Jakie jeszcze zmiany zostaną przeprowadzone w olsztyńskiej komunikacji w ramach tego unijnego projektu?

Mieczysław Królak: Oprócz zakupu autobusów Solaris Urbino 18 w ramach projektu ZPORR zmodernizowana zostanie ul. 1 Maja na której powstanie wydzielony pas ruchu dla autobusów, skrzyżowanie ulic Bałtyckiej z Sokolą, budowa nowej
pętli autobusowej w Kortowie III wraz z modernizacją dróg dojazdowych oraz przebudowa pętli autobusowej na osiedlu Nagórki.
InfoBus: Dlaczego zdecydowaliście się Państwo na zakup - jako pierwsza firma komunikacyjna w Polsce - autobusów z silnikami Euro 5?
Wpłynęły na to dwa aspekty. Pierwszy to charakter turystyczny Olsztyna, co za tym idzie wysoka ranga zagadnienia z zakresu ochrony środowiska. Drugi, to, że autobusy będą eksploatowane kilkanaście lat, a co za tym idzie wymogi czystości spalin będą wypełniane znacznie dłużej.

InfoBus: Jak Państwo jesteście przygotowani do tankowania płynu AdBlue?

Dysponujemy odpowiednim stanowiskiem tankowania z dystrybutorem. (MPK Olsztyn kupuje AdBlue od firmy Brenntag Polska Sp. z o.o. z Kędzierzyna-Koźla. –red.)

InfoBus: Kiedy przewidujecie zakup następnych nowych autobusów? Czy silniki Euro 5 będą juz standardowym wymogiem stawianym przez MPK Olsztyn?
Przygotowywane są już wnioski do transz środków unijnych na lata 2007 –2013. Zaś norma Euro 5 będzie już standardem przy zakupie nowych autobusów.

InfoBus: Bardzo dziękujemy za rozmowę.

Dane techniczne Solaris Urbino 18 Euro 5:

Długość / szerokość / wysokość / wysokość wnętrza: 18000 / 2550 / 2850 / 2370 [mm]

Silnik: DAF PR265 S2 (265 kW) Euro5

Skrzynia biegów: ZF 6HP

Zbiornik paliwa: 450l

Zbiornik AdBlue: 40l

Oś przednia: ZF RL 85/A (oś sztywna),

Oś napędowa: ZF AV 132/80 

Oś środkowa: AVN 132

Układ drzwi: 2-2-2-2

Siedzenia pasażerów: Ster 6MN
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Solaris
autobus
Olsztyn
AdBlue
Euro 5
  • wroc – 11.01.2007

    brawo olsztyn... kupil euro 5 ze wzgledu na turystyke....

  • Trajluś – 12.01.2007

    To powinni te SU18 wyposażyć akcesoria "turystyczne": układ siedzeń, drzwi, system informacji etc., coś na wzór pociągu regionalnego, można nawet zamontować firanki...;D

  • zz – 15.01.2007

    A póżniej kupić kilka używanych Manów lub Mercedesów 15 letnich z normą EURO 1 lub bez normy i będzie wielki sukces z tym EURO5

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....