Pierwsza Setra MD w barwach NKA

infobus
26.05.2015 18:20
0 Komentarzy

Firma Nadgoplańska Komunikacja Autobusowa z Kruszwicy dysponuje flotą 45 autobusów, które zarówno obsługują regularne linie, jak i wyjazdy turystyczne. Najnowszy zakup modelu Setra S 516 MD to przysłowiowy ?strzał w dziesiątkę?, gdyż teraz tabor NKA liczy dokładnie 10 autokarów tej marki. ??Po raz pierwszy nowa Setra pojawiła się w naszej flocie w 2007 r. ? wspomina Grzegorz Arent, właścicieli spółki NKA. ? Zakupiliśmy wówczas model S 415 GT-HD i przejście z eksploatowanych wcześniej Autosanów było dla nas sporą zmianą. Dzisiaj mamy równo dziesięć autobusów tej marki, w tym pierwsze w kraju egzemplarze S 415 GT, S 412 UL i S 415 UL. Można powiedzieć, że kupując model MD cały czas kontynuujemy tą ?premierową? tradycję i już zastanawiamy się nad kolejnym debiutantem z szerokiej rodziny autobusów Setra.?

Wysokość tez jest ważna

Decyzja o wyborze autobusu Setra S 516 MD zapadła krótko po jego prezentacji na listopadowej wystawie Setra Show 2014 w Neu-Ulm.  O tym wyborze zdecydowały dwa czynniki: elastyczność zastosowania oraz ? wysokość konstrukcji na poziomie 3,5 m. ??Obsługujemy kilka regionalnych linii, które przebiegają m.in. Toruń. Wjeżdżając do tego miasta od strony Poznania w kierunku dworca musimy pokonać wiadukt kolejowy o wysokości 3,8 m.  Przejazd pod nim standardowymi autokarami jest problematyczny, natomiast MD z wysokością 3650 mm elegancko siebie z nim radzi. Wbrew pozorom to dla nas bardzo ważna zaleta i znaczące ułatwienie w codziennej pracy? ? podkreśla Grzegorz Arent. Spółka NKA nie tylko eksploatuje swój najnowszy nabytek na regionalnych połączeniach, ale także wysyła swój najnowszy autokar na dłuższe wycieczki ? m.in. do Włoch. ??Zamawiając model MD postawiliśmy na komfort i w zasadzie jego kompletacja niczym się nie różni od innych naszych autokarów. To m.in. pokładowa kuchnia, toaleta oraz najwygodniejsze fotele z serii Setra Route z tapicerką Setra Voyage plus. To można powiedzieć standardowy ?turysta?, dlatego firma może spokojnie wysyłać go nawet na dłuższe wycieczki po Europie. Dzięki temu firma cały czas zachowuje wysoko pożądaną elastyczność, gdzie przez 8 miesięcy w roku Setra S 516 MD pracuje na regularnych liniach, a w pozostałych miesiącach zarabia na turystyce. ?Sukces naszej firmy zależy w dużej mierze od potencjału naszych autokarów do wszechstronnych zastosowań? ? podkreśla Grzegorz Arent.

21 centymetrów różnicy

Wersja MD (średniopokładowa) z gamy ComfortClass 500 jest o ok. 21 centymetrów niższa w porównaniu z serią HD (wysokopokładową). Dzięki temu nie tylko można zmieścić się pod toruńskim wiaduktem, ale także można obniżyć masę autokaru, co przekłada się na jeszcze mniejsze zużycie paliwa. Kolejny ekonomiczny plus to duża pojemność pasażerska.  Dzięki 13-metrom długości to łącznie 57+1 miejsc siedzących plus 7 miejsc stojących, co daje spory zapas w przypadku większej liczby osób oczekujących na przystanku. Po wejściu do środka MD oferuje wysokość kabiny równą 2,10 metra i wrażenie dużej przestrzeni, z szerokimi półkami na bagaż podręczny i doskonałą widocznością przez okna. Lampki do czytania, wywietrzniki, pełna gama oświetlenia wewnętrznego w postaci trwałych, energooszczędnych lampek LED oraz zachęcająca, ciepła atmosfera sprawiają, że MD Setra to pojazd posiadający pod każdym względem parametry autokaru wycieczkowego. Jeśli chodzi o wyposażenie i udogodnienia, MD również wykazuje dużą elastyczność. Firmy chcące bardziej dostosować posiadane autokary do zadań turystycznych mogą zdecydować się dodatkowo na zabudowę toalety, jak i kuchni. Ponadto przewoźnicy mogą zadecydować o układzie drzwi (1-1-0 ? wybór NKA lub 1-0-1), jak i wyposażane pojazdu w dodatkową windę dla wózków inwalidzkich.

Dwa silniki i dwie długości

Generalnie seria MD składa się z dwóch dwuosiowych modeli: Setra S 515 MD o długości 12,3 m  i Setra S 515 MD o długości 13,1 m. Szeroki wybór panuje także w zakresie samych jednostek napędowych. Rodzina MD może zostać wyposażano albo standardowy silnik Mercedes OM 936 o pojemności 7,7 l i mocy 260 kW (wybór NKA Kruszwica) albo w zdecydowanie potężniejszy OM 470 o pojemności 10,7 l i mocy 265 lub 290 kW. Oba współpracują zarówno z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów, jak i 8-stopniową, zautomatyzowaną przekładnią PowerShift. Świetnie wyniki ekonomiczne tak dobranego zespołu napędowe może jeszcze wyśrubować zastosowanie przewidującego tempomatu (PPC), który zapewni dodatkowe oszczędności sprawdzi się na dłuższych trasach w topograficznie zróżnicowanym terenie. NKA nie zdecydowała się na takie dodatkowe wyposażenie, stawiając na standardowy program stabilizacji jazdy(ESP).

Podsumowując:

Seria MD stanowi najbardziej ekonomiczną gałąź rodziny Setra ComfortClass 500. To jeden autokar dla wszystkich zadań takich jak: wycieczki, transport regularny i  wyjazdy turystyczne. Zasadniczo sprawdza się we wszystkich zastosowaniach, w których nie jest wymagana maksymalna wielkość luku bagażowego, które jest nieco mniej niż w wersjach wyskopokładowych. 

Na zakończenie warto dodać, że NKA imponuje regularnymi zakupami nowych autobusów. Firma praktycznie co roku ? od 2007 r. – kupuje nowy autokar marki Setra. Te ?turystyczne? zakupy przeplata inwestycjami w klasyczne autobusy międzymiastowe. Do tej pory decydowała się głównie na markę SOR i przede wszystkim modele z serii LH. W zeszłym roku miało być podobnie, ale w decydującym momencie zabrakło autobusu w ofercie czeskiego producenta i NKA nabyła po raz pierwszy pojazd marki Iveco w wersji Crossway 12. ? ?Autobus ma już rok. W tym czasie sprawdził się na naszych liniach i nie ma z nim większych problemów. Zastawiamy się nad takim kolejnym takim egzemplarzem, ale już o długości 13 m? ? mówi Grzegorz Arent.

Komentarze