TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

PGK Śrem z pierwszą stacją LNG/CNG
InfoBus.pl - Opublikowano: 17.12.2015 19:43:49 5 komentarzy
Śrem z pierwszą stacją LNG/CNG

10 grudnia br. oficjalnie uruchomiono pierwszą powszechnie dostępną w Polsce i Europie Środkowej stację LNG/CNG do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych. W uroczystym otwarciu stacji udział wzięli m.in. burmistrz Śremu Adam Lewandowski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP Andrzej Dera, Prezes Zarządu WFOŚiGW Hanna Grunt, wiceprezes Cryogas M&T Poland Jarosław Patyk.

Należący do PGK Śrem obiekt znajduje się w Mateuszewie przy drodze nr 432. Stacja pozwala na szybkie i efektywne napełnienie gazu ziemnego miejscowej floty aut komunalnych, a także klientów zewnętrznych. Generalnym wykonawcą inwestycji oraz dostawcą gazu LNG jest firma Cyrogas M&T Poland. Poniżej prezentujemy film, jak wygląda proces tankowania stacji skroplonego gazu ziemnego LNG.

Śrem na europejskiej mapie

Na nowej stacji zamontowano jednostanowiskowy dystrybutor tankowania LNG z końcówką JCCarter oraz dwustanowiskowy dystrybutor tankowania CNG z końcówkami NGV-1. Gaz ziemny pobierany jest ze zbiorników buforowych. Dla LNG jest to także główny zbiornik gazu dla całej stacji. Dla CNG ustawiono dedykowany bufor posiadający 1.600 l pojemności wodnej. Zamontowana infrastruktura została zaprojektowana dla zatankowania w ciągu kilku minut auta użytkowego na gaz ziemny.

Stacja jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 15:00. Po podpisaniu umowy klienci zyskują możliwość tankowania gazu ziemnego w trybie całodobowym. Aktualne ceny gazu ziemnego na stacji w Mateuszewie to:

  • Cena 1m3 gazu CNG - 3,25zł brutto

  • Cena 1kg gazu LNG - 4,38zł brutto

PGK i LNG

Spółka PGK Śrem ? właściciel obiektu ? wybudowała stację tankowania przede wszystkim pod kątem obsługi swoich pojazdów komunalnych. Firma zajmuje się m.in. zbiórką i transportem odpadów z terenu kilku ościennych gmin i od kilku lat sukcesywnie zaopatruje się w auta fabrycznie wyposażone w instalację zasilane metanem. Posiada modele IVECO Daily, Eurocargo, a w tym roku zakupiła także flagowy model włoskiego producenta - Stralis LNG. Seria ta obejmuje 2- lub 3-osiowe podwozia oraz 2-osiowe ciągniki pozwalające spełnić wiele różnych potrzeb. Pojazdy produkowane w fabryce IVECO w Madrycie (na tej samej linii montażowej co modele z silnikami wysokoprężnymi) są wyposażone w 8-cylindrowy silnik Cursor 8 Natural Power o mocy od 270 do 330 KM. Śremski Stralis ma moc 330 KM (243 kW) i osiągająca maksymalny moment obrotowy 1300 Nm. Po prawej stronie, w miejscu gdzie standardowo znajduje się zbiornik paliwa, pojazd ma zamontowany 500-litrowy zbiornik kriogeniczny na skroplony gaz ziemny (LNG). Po przeciwnej stronie znajdują się 4 wysokociśnieniowe butle na sprężony gaz ziemny (CNG) o łącznej pojemności 280 litrów. Wykorzystując paliwo zmagazynowane jako CNG, Stralis może przejechać powyżej 100 km, a korzystając z gazu skroplonego (LNG) - ponad 600 km.

Gazowe doświadczenie

- ?Ponad dwa lata temu zakupiliśmy dwa pierwsze IVECO Daily zasilane sprężonym gazem ziemnym, później dokupiliśmy jeszcze podwozie IVECO Stralis CNG z zabudową śmieciarki. Ostatnie nasze dwa zakupy to IVECO Eurocargo CNG do selektywnej zbiórki odpadów oraz duma naszego przedsiębiorstwa - IVECO Stralis CNG/LNG - ciągnik siodłowy do transportu odpadów. Ostatnie zakupy zostały dofinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu. W najbliższym czasie zamierzamy wymienić wszystkie nasze pojazdy na samochody zasilane CNG/LNG? - powiedział Paweł Wojna, Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Śremie.

- ?Mamy nadzieję, że inne gminy również pójdą śladami Śremu, gdyż uważamy że jest to bardzo słuszna droga do skutecznego ograniczenia emisji CO2 oraz zmniejszenia hałasu w miastach. Gmina Śrem jest prekursorem ekologicznych działań transportowych, które - mam nadzieję - w niedalekiej przyszłości trafią również do innych gmin. Technologia napędów gazowych jest rozwijana przez IVECO od 15 lat i dlatego są to rozwiązania bardzo bezpieczne, a przede wszystkim opłacalne inwestycje. Po drogach Europy jeździ już ponad 12 000 tego typu pojazdów - mówi Michał Fersten, Dyrektor Marketingu i Produktu Iveco Poland Sp. z o.o.

Plusy dodatnie

Zdaniem Iveco, korzyści wynikające z eksploatacji pojazdu CNG/LNG są bardzo wymierne. Różnica w kosztach zakupu samego paliwa gazowego wynosi około 20 % w stosunku do oleju napędowego. Drugim istotnym elementem jest fakt całkowitego braku wydatków i obsługi pojazdu związanej z koniecznością stosowania AdBlue. Trzecim istotnym elementem jest niższa masa własna pojazdu wynikająca z lżejszej jednostki napędowej oraz braku skomplikowanej instalacji oczyszczania spalin EGR i/lub SCR.

Śremska stacja LNG/CNG wpisuje się też w budowę tzw. "Niebieskich Korytarzy" (ang. Blue Corridor) i już znalazła się na międzynarodowej mapie dostępnych punktów tankowania LNG. Tym samym umożliwi ona tankowanie pojazdów, nie tylko przewoźników z Wielkopolski, a także samochodów tranzytowych zmierzających z Zachodu na Wschód.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
LNG
Cryogas
Iveco
  • szofer – 18.12.2015

    Taki super układ zasilania gazem a ciągnik cysterny zasilany olejem napędowym co za hipokryzja

  • Gazownik – 18.12.2015

    Zasilany olejem, bo ADR jeszcze nie dopuszcza możliwości stosowania gazu ziemnego do napędu. W 2017 wchodzi aktualizacja regulaminu dopuszczająca lng i cng

  • 24h !!! – 19.12.2015

    Taka "międzynarodowa nowoczesna stacja" wpisana w ideę "niebieskich korytarzy" powinna być czynna 24H a nie jak większość firm za tzw. "komuny" od 07:00 - 15:00 ...kolejna hipokryzja.

  • zdziwiony – 19.12.2015

    ta cena LNG to jakiś ponury żart!!!

  • lEN – 05.01.2016

    zdziwiony czy niedouczony?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....