TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

PGK Śrem z pierwszą stacją LNG/CNG
InfoBus.pl - Opublikowano: 17.12.2015 19:43:49 5 komentarzy
Śrem z pierwszą stacją LNG/CNG

10 grudnia br. oficjalnie uruchomiono pierwszą powszechnie dostępną w Polsce i Europie Środkowej stację LNG/CNG do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych. W uroczystym otwarciu stacji udział wzięli m.in. burmistrz Śremu Adam Lewandowski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta RP Andrzej Dera, Prezes Zarządu WFOŚiGW Hanna Grunt, wiceprezes Cryogas M&T Poland Jarosław Patyk.

Należący do PGK Śrem obiekt znajduje się w Mateuszewie przy drodze nr 432. Stacja pozwala na szybkie i efektywne napełnienie gazu ziemnego miejscowej floty aut komunalnych, a także klientów zewnętrznych. Generalnym wykonawcą inwestycji oraz dostawcą gazu LNG jest firma Cyrogas M&T Poland. Poniżej prezentujemy film, jak wygląda proces tankowania stacji skroplonego gazu ziemnego LNG.

Śrem na europejskiej mapie

Na nowej stacji zamontowano jednostanowiskowy dystrybutor tankowania LNG z końcówką JCCarter oraz dwustanowiskowy dystrybutor tankowania CNG z końcówkami NGV-1. Gaz ziemny pobierany jest ze zbiorników buforowych. Dla LNG jest to także główny zbiornik gazu dla całej stacji. Dla CNG ustawiono dedykowany bufor posiadający 1.600 l pojemności wodnej. Zamontowana infrastruktura została zaprojektowana dla zatankowania w ciągu kilku minut auta użytkowego na gaz ziemny.

Stacja jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 15:00. Po podpisaniu umowy klienci zyskują możliwość tankowania gazu ziemnego w trybie całodobowym. Aktualne ceny gazu ziemnego na stacji w Mateuszewie to:

  • Cena 1m3 gazu CNG - 3,25zł brutto

  • Cena 1kg gazu LNG - 4,38zł brutto

PGK i LNG

Spółka PGK Śrem ? właściciel obiektu ? wybudowała stację tankowania przede wszystkim pod kątem obsługi swoich pojazdów komunalnych. Firma zajmuje się m.in. zbiórką i transportem odpadów z terenu kilku ościennych gmin i od kilku lat sukcesywnie zaopatruje się w auta fabrycznie wyposażone w instalację zasilane metanem. Posiada modele IVECO Daily, Eurocargo, a w tym roku zakupiła także flagowy model włoskiego producenta - Stralis LNG. Seria ta obejmuje 2- lub 3-osiowe podwozia oraz 2-osiowe ciągniki pozwalające spełnić wiele różnych potrzeb. Pojazdy produkowane w fabryce IVECO w Madrycie (na tej samej linii montażowej co modele z silnikami wysokoprężnymi) są wyposażone w 8-cylindrowy silnik Cursor 8 Natural Power o mocy od 270 do 330 KM. Śremski Stralis ma moc 330 KM (243 kW) i osiągająca maksymalny moment obrotowy 1300 Nm. Po prawej stronie, w miejscu gdzie standardowo znajduje się zbiornik paliwa, pojazd ma zamontowany 500-litrowy zbiornik kriogeniczny na skroplony gaz ziemny (LNG). Po przeciwnej stronie znajdują się 4 wysokociśnieniowe butle na sprężony gaz ziemny (CNG) o łącznej pojemności 280 litrów. Wykorzystując paliwo zmagazynowane jako CNG, Stralis może przejechać powyżej 100 km, a korzystając z gazu skroplonego (LNG) - ponad 600 km.

Gazowe doświadczenie

- ?Ponad dwa lata temu zakupiliśmy dwa pierwsze IVECO Daily zasilane sprężonym gazem ziemnym, później dokupiliśmy jeszcze podwozie IVECO Stralis CNG z zabudową śmieciarki. Ostatnie nasze dwa zakupy to IVECO Eurocargo CNG do selektywnej zbiórki odpadów oraz duma naszego przedsiębiorstwa - IVECO Stralis CNG/LNG - ciągnik siodłowy do transportu odpadów. Ostatnie zakupy zostały dofinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu. W najbliższym czasie zamierzamy wymienić wszystkie nasze pojazdy na samochody zasilane CNG/LNG? - powiedział Paweł Wojna, Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Śremie.

- ?Mamy nadzieję, że inne gminy również pójdą śladami Śremu, gdyż uważamy że jest to bardzo słuszna droga do skutecznego ograniczenia emisji CO2 oraz zmniejszenia hałasu w miastach. Gmina Śrem jest prekursorem ekologicznych działań transportowych, które - mam nadzieję - w niedalekiej przyszłości trafią również do innych gmin. Technologia napędów gazowych jest rozwijana przez IVECO od 15 lat i dlatego są to rozwiązania bardzo bezpieczne, a przede wszystkim opłacalne inwestycje. Po drogach Europy jeździ już ponad 12 000 tego typu pojazdów - mówi Michał Fersten, Dyrektor Marketingu i Produktu Iveco Poland Sp. z o.o.

Plusy dodatnie

Zdaniem Iveco, korzyści wynikające z eksploatacji pojazdu CNG/LNG są bardzo wymierne. Różnica w kosztach zakupu samego paliwa gazowego wynosi około 20 % w stosunku do oleju napędowego. Drugim istotnym elementem jest fakt całkowitego braku wydatków i obsługi pojazdu związanej z koniecznością stosowania AdBlue. Trzecim istotnym elementem jest niższa masa własna pojazdu wynikająca z lżejszej jednostki napędowej oraz braku skomplikowanej instalacji oczyszczania spalin EGR i/lub SCR.

Śremska stacja LNG/CNG wpisuje się też w budowę tzw. "Niebieskich Korytarzy" (ang. Blue Corridor) i już znalazła się na międzynarodowej mapie dostępnych punktów tankowania LNG. Tym samym umożliwi ona tankowanie pojazdów, nie tylko przewoźników z Wielkopolski, a także samochodów tranzytowych zmierzających z Zachodu na Wschód.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
LNG
Cryogas
Iveco
  • szofer – 18.12.2015

    Taki super układ zasilania gazem a ciągnik cysterny zasilany olejem napędowym co za hipokryzja

  • Gazownik – 18.12.2015

    Zasilany olejem, bo ADR jeszcze nie dopuszcza możliwości stosowania gazu ziemnego do napędu. W 2017 wchodzi aktualizacja regulaminu dopuszczająca lng i cng

  • 24h !!! – 19.12.2015

    Taka "międzynarodowa nowoczesna stacja" wpisana w ideę "niebieskich korytarzy" powinna być czynna 24H a nie jak większość firm za tzw. "komuny" od 07:00 - 15:00 ...kolejna hipokryzja.

  • zdziwiony – 19.12.2015

    ta cena LNG to jakiś ponury żart!!!

  • lEN – 05.01.2016

    zdziwiony czy niedouczony?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....