TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jesteś tutaj: Infobus / Wydarzenia / Pech Solbusa? 
Pech Solbusa?
InfoBus.pl - Opublikowano: 19.11.2015 16:47:25 43 komentarze
fot. JRG-4 Bydgoszcz

Dzisiaj między godziną 7.30 a 8.00 doszło do pożaru gazowo-elektrycznego Solbusa Sm18. Pojazd odbywał jazdę testową przed dostawą dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie. Przypomnijmy, że spółka w ramach programu Gazela od producenta autobusów- firmy Lider Trading zamówiła łącznie 40 autobusów hybrydowych zasilanych sprężonym gazem ziemnym za niespełna 66 mln zł netto.

O nieszczęśliwym zdarzeniu poinformowała Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 4 bydgoskiej Straży Pożarnej. Na profilu facebookowym jednostki możemy przeczytać następujący komunikat:

"Krótko przed zmianą służby otrzymujemy zgłoszenie o pożarze autobusu w miejscowości Lisi Ogon gm. Białe Błota na drodze krajowej nr 10. Jak się okazało podczas jazdy zapalił się testowany autobus komunikacji miejskiej. Autobus miał nietypowe zasilanie, a mianowicie zasilany był gazem CNG (gaz ziemny) oraz poprzez super kondensatory (hybryda). Spaleniu uległa tylna część pojazdu. Zbiorniki z gazem pozostały nienaruszone. Na szczęście nie było osób poszkodowanych."

Na portalu JRG-4 z Bydgoszczy zamieściła dodatkowo kilka zdjęć. Na ich podstawie można podejrzewać, że do zapłonu doszło w tylnej części pojazdu. Na razie nie jest możliwe określenie czy nastąpiło to w komorze silnika autobusu czy też poza tą strefą. Komisja wypadkowa, które przeprowadzi postępowanie mające ustalić przyczyny zdarzenie rozpocznie prace nie wcześniej niż jutro. Trudno zatem o zdobycie odpowiedniego materiału dowodowego, który pozwoliłby szybko ustalić czemu doszło do pożaru. Pewne jest natomiast to, że butle z gazem ziemny pozostały nienaruszone.

W efekcie lepiej się na razie wstrzymać z jakimikolwiek ocenami producenta autobusów. M.in. z uwagi na rzadko stosowany i przez to unikatowy typ napędu w tych pojazdach. Trzeba jednak podkreślić, że nie jest to pierwszy taki wypadek autobusu wyprodukowanego w fabryce w Solcu Kujawskim. W kwietniu 2010 r. zapalił się prototyp Solbusa Sm12 zasilanego ciekłym gazem ziemnym, który miał być dostarczony dla Przedsiębiorstwa Transportu Samochodowego w Krakowie. Wtedy przyczyną pożaru było prawdopodobnie przerwanie węża olejowego napędu wentylatora.

Przy okazji należy wspomnieć, że z 40 zakontraktowanych hybryd Lider Trading dostarczył do Częstochowy na razie dwa egzemplarze pojazdów typu Sm12. Obecnie trwają szkolenia załogi MPK. Czy wypadek w Lisim Ogonie oznacza kolejne kłopoty Solbusa? Odpowiedź na to pytanie przyjdzie z czasem. W tym momencie czekamy na oświadczenia producenta oraz częstochowskiego MPK na temat całego zdarzenia.

Prosimy jednocześnie naszych czytelników aby wstrzymać się z jakimikolwiek krytycznymi uwagami w kierunku każdej ze stron tej problematycznej sytuacji. Tylko spokój oraz opanowanie pozwolą na szybkie wyjaśnienie przyczyn tego fatalnego zdarzenia. Dla wielu osób to niestety bardzo bolesna wiadomość. Nie wolno nam zapominać o ludzkim wymiarze prowadzenia biznesu.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solbus
Lider Trading
MPK Częstochowa
Gazela
  • Bede – 19.11.2015

    może powinni się zająć czymś mniej rozpalającym np. elektrycznymi. Powoli miałbym strach wsiąść do takiego autobusu

  • XWJ – 19.11.2015

    Solarisy palą się na potęgę - nikt nic nie mówi. Spaliły się dwa jeszcze nie eksploatowane Solbusy - Wszyscy ocip***li!

  • autor – 19.11.2015

    To wstyd dla firmy, że nowy autobus po wyjeździe z fabryki się pali. I nie wstrzymam się by to powiedzieć.

  • "znawca" – 19.11.2015

    @JWX - dobrze, że Jelcze i Ikarusy sie nie paliły...

  • MichalK – 19.11.2015

    Tyle że Solbus TESTUJE swoje wyroby przed przekazaniem do eksploatacji - a co by nie powiedzieć o tych autobusach to na przykład w Warszawie nie było żadnego pożaru autobusu tej firmy. Solaris już wiele razy palił się w Warszawie - niestety w dodatku z pasażerami. Tutaj mamy bardzo nowatorski system napędu i zawieść mogło wszystko. Niestety postęp zawsze wymagał poświęceń i czasem nie da się przewidzieć wszystkiego dopóki coś się nie stanie - ile ludzi ginie co roku w samolotach pomimo tego że po każdej katastrofie wyciągane są wnioski na przyszłość i eliminowane są wady fabryczne i błędy konstruktorów?

  • zniesmaczony – 19.11.2015

    wszystkie marki się palą. nie cieszcie się barany z nieszczęścia Solbusa.

  • ktoś – 19.11.2015

    a co ma do tego marka pojazdu? wy nie rozumiecie, że to TYLKO maszyna i ma prawo się zepsuć?

  • Neiko – 19.11.2015

    HAHAHAHA ! Ale wstyd!

  • Tomek_CB – 19.11.2015

    Solbus na dno! Kara za krętactwo i oszustwa

  • www – 19.11.2015

    Wygląda na to, że zamawiający lekko przesadzają z komplikacją układów napędowych. Nie przez przypadek Gdynia miała kłopoty ze znalezieniem autobusów w ramach środków z Gazeli.W Warszawie chcieli i kupili autobusy Solbusy na LNG. Jeżdżą i mają się dobrze i oby dalej też tak było. Rozumiem, że Solbus walczy o każdy kontrakt, ale bezpieczniej jest skupić się na rozwiązaniach, które są znane firmie. Zamawiający też powinni brać pod uwagę tylko bezpieczne i sprawdzone rozwiązania. Wymyślanie za biurkiem "innowacyjności" nie zawsze jest dobrym pomysłem.

  • Zenek – 19.11.2015

    Solbus zlombus w Olsztynie też ta kupa zlomu sie zapalila należących do Kdd

  • farafiu – 19.11.2015

    @WXJJak się dba, tak się ma.

  • xjca – 19.11.2015

    pomyślcie o ponad 200 osobach które tam pracują, zanim coś skomentujecie zastanówcie się barany

  • gruha2 – 19.11.2015

    Do Zenek: w Olsztynie autobus się nie zapalił, tylko spaliły się paski klinowe od zawartej sprężarki klimatyzacji a klimatyzacja była dostarczona prze znanego i cenionego dostawcę W...to, tego samego, który dostarcza również dla Solarisa no ale tam ten sam podzespół jest zawsze ok a w Solbusie to złom - to już jest jakaś paranoja...

  • SOROWYSniezaczek – 19.11.2015

    Śliczny Solec w malowaniu odpustowego medalika

  • Michał – 19.11.2015

    Czas pomyśleć nad automatycznym gaszeniem komory silnika.

  • Niemiec – 19.11.2015

    Szmelcedesy tez sie pala a to oczewiscie jest w porzadku i nikt nic nie chce o tym wiedziec.

  • gruha2 – 19.11.2015

    Automatyczny system gaszenia to standard w tych autobusach,w tym również!

  • Iza – 19.11.2015

    To czemu nie zadziałał ten system w komorze silnika

  • farafiu – 19.11.2015

    Oj zdarza się, to są tylko maszyny, jeszcze prototypowe. Szkoda Solbusa tylko, bo około 2 mln zł w plecy ma teraz.

  • :) – 19.11.2015

    Nie mogę zrozumieć jazdy po polskich markach autobusów? Czym do cholery jest lepszy turecki Mercedes, Otokar, MAN. Czy białorusko-lukaszenkowski MAZ, czeski SOR od polskiego Solbusa, Autosana, Solarisa, AMZ/Ursus. Przecież prawie wszystko to składaki prócz Mercedes, MANi Scani i Iveco.

  • kszyszek – 19.11.2015

    @Iza: A czy widzisz, żeby komora silnika była chociażby zajęta przez ogień? Według zamówienia autobusy muszą mieć system wykrywania i gaszenia pożaru w komorze silnika, ale tu takiej sytuacji nie było. Zapalił się jakiś osprzęt na dachu, a butle CNG zostały nienaruszone. Silnik raczej też.

  • stargardzianin – 19.11.2015

    Do "xjca " i podobnych jemu - lepiej niż ci ludzie idą na zasiłek dla bezrobotnych a potem sobie znajdą pracę w pobliskiej Bydgoszczy lub Toruniu. Ci ludzie są nędznie opłacani, wypłaty są często bardzo opóźnione. Tylko klan Śliżaków ma się dobrze budując dacze, przekręcając kolejne firmy i oszukując skarb państwa z podatkami. Proszę tylko prześledzić sobie KRS-y klanu Śliżaków i jego krewnych i znajomych. Złodziejstwo w biały dzień po opieką kolesiów z Warszawy i pewnie mafii.

  • Xd – 19.11.2015

    Zgadzam się z przedmówcą

  • www – 19.11.2015

    @:) No bez przesady. Man, Scania i Volvo nie są tylko polskimi składakami. Nie można przeginać w drugą stronę, bo niektóre zagraniczne firmy stały się tak naprawdę polskimi firmami, które produkują na serio, a nie tylko składają. Nie można patrzeć tylko na nazwę, bo akurat Ursus jest odwrotnym przykładem firmy, która w przypadku autobusów faktycznie je tylko składała. Zobaczymy jak będzie działała wspólna spółka AMZ i Ursus.Uważam, że na miano polskiego produktu zasługuje każdy, który jest u nas produkowany. Liczy się dobry produkt. Po drugie kadry inżynierskie mogą się tworzyć tylko jeżeli będą miały możliwość rozwoju. To, że teraz ktoś pracuje w firmie zagranicznej nie znaczy, że za 10-20 lat nie może wykorzystać swojej wiedzy do rozwoju swojej firmy. Dobrym przykładem jest Solaris.Inwestowanie jakichkolwiek pieniędzy w sztuczne podtrzymywanie każdej słabej firmy mija się z celem, chyba, że faktycznie firma ma przyszłościowy potencjał. Tak się stało z Solbusem i to jest ok. Tylko, że tam komuś się chce i to należy szanować.

  • ttt – 19.11.2015

    @WXJ - ty popatrz ile problemów ma Solaris przy produkcji prawie 1400 rocznie do ilości Solbusa 50 rocznie@krzyszek - chyba masz rację ogień powstał może od napędu wentylatora lub coś w tym stylu, ogień jednak powstał w okolicach komory silnika i system gaszenia powinien zadziałać, pytanie co zamontowaliCo do pozostałych wypowiedzi to każda marka jaka by nie była miała przygodę z ogniem, głównie z powodu zaniedbań użytkownika

  • polo – 20.11.2015

    Za dużo elektroniki i różnych rodzajów zasilania w tych pojazdach, myślą że jak wypuszczą kilka autobusów z ekologicznym zasilaniem to zniknie smog nad miastami. Musieli by zatrzymać tysiące samochodów, które codziennie jeżdżą po naszych miastach, bo to one generują najwięcej zanieczyszczeń. Autobusy w komunikacji miejskiej powinny być zasilanie tylko i wyłącznie silnikami Diesla, również ze względu na koszty które wciąż rosną dla przedsiębiorstw, a wpływy raczej nie rosną.

  • Strażak Sam – 20.11.2015

    do tttźródło ognia pojawiło się na styku dachu i wylotu wydechu, który w tym wypadku jest na dachu. Systemy automatycznego komory silnika z nazwy gaszą komorę silnika a nie np przestrzeń pasażerską czy dach. Wobec takiego nieszczęśliwego źródła ognia każdy system pozostanie bez radny. Płomienie, co widać po zdjęciach przedostały się do przestrzeni pasażerskiej po instalacjach elektrycznych. Komora jest w zasadzie nie tknięta.

  • Ryps – 20.11.2015

    Trzeba też zwrócić uwagę na to, że autobus nie spłonął całkowicie - dużo elementów uda się z niego odzyskać. Może to kwestia szybkiej reakcji straży pożarnej (odległej o ok. 2 km od miejsca zdarzenia), może zastosowania odpowiednich niepalnych materiałów i zabezpieczeń przeciwpożarowych - zapewne obu.Paliły się wszystkie znane marki autobusów. Solaris w pewnym okresie miał dużo zdarzeń tego typu, ale wyciągnął z tego wnioski i już od dawna nie słychać o takich sytuacjach. Nikt już nie pamięta, że przed kryzysem Solarisa był już jeden typ autobusu, który słynął w całej Europie z pożarów - był to Mercedes Citaro. Jelcze i Ikarusy też się paliły. Myślę, że ogólną przyczyną pożarów w nowoczesnych autobusach jest tendencja do ścieśniania różnych komponentów w celu zaoszczędzenia miejsca - to szczególnie mogło zadziałać tutaj, bo hybryda gazowa ma więcej osprzętu niż diesel.

  • nemo – 20.11.2015

    Malo kto wie ze najczestsza przyczyna pozarow jest nikt inny tylko kuna , po odstawieniu pojazdu obojetnie czy to auobus , ciezarowka , samochod osobowy - kuna szuka cieplego miejsca na przenocowanie a najcieplej jest w komorze silnika lub przy rurze wydechowej , jezeli znajdzie jeszcze kabelki do stepienia zebow mamy bardzo szybko miejsce gdzie moze nastapic zwarcie i pozar gotowy.

  • aqqa – 20.11.2015

    Ktoś dobrze zarobi na dostarczaniu CNG... bo nie można było zrobić instalacji LPG...

  • Strażak Sam – 20.11.2015

    Do RypsJeżeli chodzi o komorę silnika to ta hybryda ma ją dosyć dużą i luźną spokojnie zmieściło by się kilku emigrantów. Generalnie Solbus jest znany z tego, że ma duże "puste" komory z tego powodu rzadko kiedy ma szybę z tyłu. Dzięki temu temperatura w komorze jest znacznie niższa bo przestrzenie ułatwiają wentylację.

  • RR – 20.11.2015

    Droga redakcjo InfoTrans'u proszę o wyłączenie możliwości komentowania artykułów na Waszym portalu. Wprost rzygać się chce czytając te jadowite posty - ciągle starcia fanów polskiego "szmelcu" z fanami zagranicznego "szmelcu" (absolutnie osobiście nie uważam żadnego z nich za szmelc - stąd cudzysłów). Większością postów można byłoby się podetrzeć w WC ale - albo szkoda na ten szajs papieru, albo strach że coś z tego jadu zarazi wiadomą część ciała. Już nie wiem, w który post wierzyć - większość (90%) jest totalnym kłamstwem i chęcią dogryzienia "przeciwnikowi". Był czas gdy z chęcią czytałem posty pod artykułami, ale teraz to już szkoda nerwów :( Od tej "polemiki" są odpowiednie fora a nie TransInfo.Tak więc jeszcze raz - Drogi InfoTransie, błagam, wyłączcie możliwość komentowania Waszych artykułów. Kiedyś można było spokojnie zjeść śniadanie lub wypić kawkę czytając TransInfo, a teraz szkoda żołądka :(

  • piesek – 20.11.2015

    do RR. Człowieku, jeżeli nie będzie można wylewać żółci i pomyj to po co ktokolwiek by tu zaglądał. Przecież ten cały portal to tylko wazelina Solarisa i błędne dane.

  • XWJ – 20.11.2015

    [komentarz usunięty, powód: -]

  • Tomek – 20.11.2015

    Proszę mi powiedzieć czy ten model Solbusa, którego dotyczy powyższy artykuł, ma silnik spalinowy (standardowy) TYLKO i WYŁĄCZNIE na gaz ziemny, czy też jest on jakoś wspomagany ON?

  • MichalK – 20.11.2015

    Tylko na CNG.

  • Obserwator – 20.11.2015

    Typowe zdarzenie, jak się produkuje autobusy bez odpowiedniego zaplecza technicznego, działu badań i rozwoju. Ciekawe czy ta konstrukcja była testowana w skrajnych warunkach klimatycznych letnich i zimowych? Teraz jest dość chłodno, co będzie latem? Próbuje się skonstruować coś, czego prawie nikt nie ma, tylko po to żeby na siłę przejąć dotacje unijne na dany projekt. Dlatego dziwie się MPKom, że kupują (czyt. Rozpisują przetargi) na takie ?wynalazki? (producent bez większego doświadczenia w takich konstrukcjach), bo to będzie tylko utrapienie, mieć taki tabor, a pieniądze już wydane i nie będzie może w najbliższym czasie na dalsze inwestycje. No cóż, nie ma co komentować takiego postepowania. Przecież to nie był prototyp do testów, który się bada i testuje, tylko praktycznie gotowy autobus dla Częstochowy, który miał wozić za chwilę ludzi!Teraz powinno się chyba bardziej przyjrzeć tej homologacji, może dozór techniczny powinien się tymi pojazdami zainteresować?!?!? 200 osób zatrudnionych w Solcu, powiem ok, ale czy to jest warte choćby jednego pasażera który miałby spłonąć? Nie sądzę. To tak dla tych którzy bronią tego zatrudnienia w tej firmie o której krążą i tak niepochlebne opinie jako o pracodawcy.A dla malkontentów, którzy twierdzą, że pala się też Solarisy, Many, Mercedes, powiem, że palą się i Porsche oraz inne super pojazdy, ale porównajcie sobie wielkość skali produkcji do liczby tych pożarów, a później się mądrujcie. Pozdrawiam wszystkich ekspertów.

  • Piotr K. – 20.11.2015

    Gwoli ścisłości w kwestii pożarów autobusów w Warszawie, to chyba poza jednym Jelczem Libero, paliły się autobusy po dłuższej eksploatacji. Przyczyną raczej nie były wady konstrukcyjne, a utrzymanie. Kiedy po kilku spektakularnych pożarach sprawa stała się głośna, to MZA zabrało się za robotę i ich pojazdy przestały się palić. Za to nadal paliły się autobusy prywatnych przewoźników, ale każdy kto do nich wsiądzie i zobaczy jak są utrzymane, to nie będzie się dziwić że się palą, ale że przy okazji jeszcze nie wybuchają.

  • Roman – 20.11.2015

    Owszem palily sie ale to nie z winy producenta tylko z winy użytkowników nie dbałość o sprzet zanieczyszczeń komory silnika

  • AK – 22.11.2015

    Czy jest tu jakiś moderator? Większość wpisów nadaje się do usunięcia.

  • "Spawacz" – 23.11.2015

    Pożar jak pożar-każdemu się to zdarzy.Szkoda tylko że nie zawsze umieją wyciągnąć prawidłowe wnioski. Słaba jakość pracy spowodowana czynnikiem ludzkim/jaka płaca taka praca/,niekompetencja niektórych członków Zarządu ,którzy zamiastotaczać się fałszywymi pochlebcami /można wymienić kilka nazwisk ale po co? Mądry wie o kogo chodzi!!! a głupi i tak nie zrozumie/.Mimo wszystko życzę Solbusowi wyjście na prostą.

  • Mkbydgoszcz – 26.11.2015

    Inni się cieszą ale Solbus podjął się budowy prototypu który miał prawo się zepsuć, Solaris palił się nie raz a Solbus testuje ten autobus Przed dostarczeniem... Nie rozumiem anty solbusowych "fanów". Życzę solbusowi powodzenia z tym autobusem

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....