TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

PAŻP chce miliardy na polskie niebo
PAP - Opublikowano: 29.08.2019 14:30:30
PAŻP chce miliardy na polskie niebo

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej będzie walczyć w Brukseli o 6 mld zł budżetu na lata 2020-2024 - zapowiedział p.o. prezesa PAŻP Janusz Janiszewski. Dodał, że pieniądze te pozwolą m.in. na realizację nowych inwestycji, zatrudnienie kontrolerów, co ma się przełożyć m.in. na redukcję opóźnień samolotów.

"Walczymy o duża stawkę i wierzę, że to będą bardzo dobrze zainwestowane pieniądze" - powiedział w środę dziennikarzom Janiszewski.

Dywersyfikacja przychodów

Chodzi o Plan Skuteczności Działania na lata 2020-2024. Zawiera on uwarunkowania operacyjne, plany inwestycyjne, rozwoju służb żeglugi powietrznej, a także uwarunkowania finansowe i wynikający z nich poziom kosztów niezbędny do zapewnienia oczekiwanego poziomu jakości usług. Zdaniem szefa PAŻP, realizacja tego celu wymaga wzrostu wydatków na inwestycje oraz pozyskiwanie i szkolenie nowych kontrolerów ruchu lotniczego.

Obecnie 95 proc. przychodów PAŻP pochodzi tylko z usługi nawigacyjnej, czyli opłat od linii lotniczych za pomoc przy starcie, lądowaniu czy przelocie samolotu. Dlatego PAŻP rozpoczął konsultacje projektu planu m.in. z liniami lotniczymi, ponieważ to one będą musiały się zgodzić na zwiększoną opłatę nawigacyjną. W tym roku wynosi ona ok. 40 euro, a propozycja Agencji zakłada, że będzie ona wynosić ok. 46 euro. Ostateczną decyzję podejmie KE.

Transparentny jak PAŻP

-"Prowadzimy bardzo transparentny dialog z liniami lotniczymi. Nie ukrywamy niczego, liczba nowych kontrolerów jest konieczna, a poziom inwestycji przyniesie korzyści i zyski dla wszystkich, m.in. zmniejszą się opóźnienia samolotów oraz nastąpi mniejsze zużycia paliwa, co z kolei przełoży się na mniejszą emisję CO2" - tłumaczył Janiszewski. I jak dodał, gdyby KE przystała na propozycję stawki na poziomie 46 euro, to Polska nadal będzie poniżej średniej europejskiej, która obecnie wynosi około 50 euro.

-"Plan Skuteczności Działania to tak naprawdę biznesplan na pięć lat funkcjonowania PAŻP, zakłada on utrzymanie stabilnego poziomu finansowania Agencji uwzględniającego potrzeby rozwojowe. Chcemy uzyskać 6 mld zł na lata 2020-2024, to o 50 proc. więcej w stosunku do tego, czym PAŻP dysponowała w latach 2015-2019, wraz z rewizją" - powiedział Janiszewski. Zapowiedział jednocześnie, że będzie walczył "do samego końca", żeby owe 6 mld zł trafiło do Polski w ciągu pięciu lat.

-"Plan ten ma na celu m.in. rozwój przestrzeni powietrznej, inwestycje w zasoby ludzkie - w szczególności personel operacyjny, czyli kontrolerów ruchu lotniczego i techników. (...) Naszą ambicją jest to, żebyśmy byli szóstym usługodawcą w UE" - wskazał.

Minimalizacja opóźnień

Jak dodał, PAŻP jest liderem, jeśli chodzi o niski poziom opóźnień w ruchu lotniczym. Przypomniał, że w 2018 r. średnie opóźnienie samolotu w polskiej przestrzeni powietrznej wyniosło 0,25 minuty, a w UE - 1,83 minuty.

"Po pierwszych siedmiu miesiącach 2019 roku, opóźnienia te wynoszą w polskiej przestrzeni powietrznej 0,18 minuty na jedną operację lotniczą, a cel unijny zakłada 0,23 minuty na jedną operację lotniczą. W przeliczeniu to jest ok. 7 sekund na jedną operację lotniczą. Czyli pomimo wzrostu ruchu lotniczego, który jest na poziomie około 5 proc. w Polsce w stosunku do 2018 roku - cały czas ten poziom opóźnień obniżamy. A dodatkowo, przekierowany jest do nas ruch lotniczy z południowej części Niemiec. My odkorkowujemy europejskie niebo" - powiedział.

Od stycznia do lipca br., średnie opóźnienie samolotu w UE wynosi 1,73 minuty na jedną operację lotnicza, cel zakłada 0,5 minuty.

W planie PAŻP na lata 2020-2024 zaproponowano, aby w latach 2020 i 2021 opóźnianie samolotu wynosiło 0,3 minuty, w 2022 r. - 0,23 minuty, a w 2023 i 2024 - to 0,18 minuty.

Lotnicze inwestycje

-"Jeśli chodzi o inwestycje, to do końca 2024 r. mają one opiewać na 1 mld 300 mln zł. Średnio to 250 mln zł rocznie. Głównie w sprzęt, technologię i nową siedzibę PAŻP w Regułach" - powiedział. Jak dodał, zgodnie z założeniami w tym roku poziom inwestycji powinien być zrealizowany na poziomie 235 mln zł. Rok 2018 zakończył się inwestycjami na poziomie 169 mln zł.

Szef PAŻP przekazał, że koszt inwestycji w Regułach opiewa na 1 mld zł.

-"Cały czas czekamy na pozwolenie na budowę. Jeżeli otrzymamy to pozwolenie w tym roku, to w przyszłym roku na początku rozpoczynamy budowę naszej siedziby Regułach. Będziemy mogli tam zainstalować dwa razy więcej konsoli kontrolerskich, salę dla wirtualnych wierz, przygotujemy zupełnie inne zaplecze techniczne, czyli stworzymy centrum BigData jeśli chodzi o przetwarzanie danych lotniczych" - wymienił. Przenosiny do nowej siedziby PAŻP zaplanowane są na 2025 rok.

Plan przewiduje zatrudnienie od początku 2020 r. do 2024 r. 139 kontrolerów ruchu lotniczego. "Przewidujemy, że natężenie ruchu lotniczego w ciągu 5 lat wzrośnie o około 30 proc. I o tyle samo potrzebujemy więcej zasobów ludzkich, jeżeli chodzi o kontrolerów ruchu lotniczego 139 osób" - powiedział. Dodał, że na koniec tego roku Agencja ma zatrudniać 602 kontrolerów, a na koniec 2024 ma ich być w sumie 741.

Powietrzny budżet

Jak przekazał, w 2019 roku koszty osobowe w budżecie PAŻP mają wynieść ok. 612 mln zł, a do 2024 r. mają wzrosnąć do 787 mln zł. Koszty osobowe całego rocznego budżetu PAŻP stanowią ok. 60-70 proc.

Dodatkowo - jak wskazał Janiszewski - PAŻP musi od 2 stycznia 2020 przeszkolić ponad 200 pracowników personelu technicznego. Jak tłumaczył szef Agencji, zgodnie z unijnym prawem, technicy będą musieli uzyskać odpowiednie certyfikaty. "To są gigantyczne koszty, ale jeżeli chcemy wdrażać nowoczesne technologie, to musimy zainwestować w ludzi, ich rozwój, określony poziom wykształcenia" - zaznaczył.

W ubiegłym tygodniu w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyły się konsultacje projektu m.in. z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury, wojska, portów lotniczych, przewoźników (PLL LOT, Lufthansa, Ryanair Sun), IMGW oraz IATA i Eurocontrol. Zgodnie z harmonogramem, projekt planu do końca września projekt ma zostać przesłany przez Polskę do KE, a ta ma pięć miesięcy na decyzje.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest jedyną w kraju instytucją szkolącą oraz zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią oni służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu; każdego dnia obsługują średnio około 2,5 tys. lotów, a rocznie - około miliona. PAŻP odpowiada też za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
kontroler
PAŻP
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....