TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Pabianice miastem Solarisa. Komplet hybryd
INFOBUS.PL - Opublikowano: 04.06.2019 17:00:20
fot. Komunikacja Pabianice, facebook.com

Zakończyły się dostawy hybrydowych Solarisów do Pabianic. Przed weekendem miastu przekazano ostatnie osiem autobusów w ramach zamówienia, które opiewało łącznie na 18 sztuk spalinowo-elektrycznych Nowych Urbino 12. Od teraz praktycznie cała flota Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego to pojazdy z fabryki w Bolechowie.

Przypomnijmy, że spalinowo-elektryczne Nowe Urbino 12 pabianicki magistrat zamówił u Solarisa w styczniu 2018 r. Pisaliśmy o tym tutaj. Kontrakt opiewał na 33 874 200 PLN brutto. Dało to cenę jednostkową za hybrydowego "jamnika" na poziomie 1 530 000 PLN netto.

Przewidziany w umowie harmonogram dostaw przewidywał dostawy autobusów w transzach. Pierwsze spalinowo-elektryczne nU12 zaczęły trafiać do Pabianic na ubiegłorocznej jesieni. Na początku tego roku miasto dysponowało 10 "jamnikami". Brakująca ósemka trafiła do Pabianic w ubiegłym tygodniu. Tym samym kontrakt został zamknięty.

Hybrydowy "jamnik" dla Pabianic umożliwia podróż maksymalnie 90 pasażerom. 27 osób może skorzystać z dedykowanych dla Solarisa foteli Ster 8MU. Dziesięć siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Fotele przeznaczone dla osób starszych lub z ograniczoną sprawnością oznaczono specjalnymi piktogramami na tapicerce. Na pokładzie autobusu znalazł się także kącik dla dzieci. To dwa siedzenia w przedniej części pojazdu przed oparciem dla wózków. Wyszło to bardzo oryginalnie.

Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Płaty drzwiowe oraz ich napęd dostarczyła firma BODE. Krótko mówiąc- pakiet standard. Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia sześć uchylnych okien. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji i monitoringu. Pasażerowie mają do dyspozycji gniazdka z portami USB. Jest także biletomat grodziskiej firmy Mera BM102. Urządzenia umożliwia płatność kartą na dwa sposoby oraz za pomocą BLIK-a. Można w nim oczywiście także "podładować" bilet elektroniczny.

Hybrydowy "jamnik" posiada sterowanie szeregowe. Rolę agregatu prądotwórczego pełni silnik wysokoprężny Cummins ISB4.5E6 210H. To jednostka o pojemności skokowej 4,46 l, mocy 155 kW oraz 760 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Solaris zastosował szeregowy napęd HybriDrive amerykańskiej firmy BAE. Silnik spalinowy zblokowany jest z modułem trakcyjnym HDS200. To falownik, który steruje prądnicą synchroniczną o mocy ciągłej 205 kW.

Jej zadaniem jest przekształcenie energii mechanicznej z jednostki spalinowej w elektryczną, która umożliwi zasilanie silnika trakcyjnego. BEA stosuje silnik asynchroniczny o mocy 200 kW, który osiąga 2400 Nm ciągłego momentu obrotowego. Za silnikiem trakcyjnym zamontowano zwolnicę, która pomaga "okiełznać" jego wysoki moment obrotowy i przekazać energię mechaniczną na portalowy most napędowy ZF AV132/80.

Hybrydowy "jamnik" posiada system Stop-and-Go. Całkowicie wyłącza on silnik diesla podczas postoju np. na przystanku oraz umożliwia opuszczenie go w trybie bezemisyjnym – z wykorzystaniem energii odzyskanej w wyniku rekuperacji z hamowania, która jest gromadzona w superkondensatorach. Umożliwia to cichy odjazd autobusu. Sumą korzyści z zastosowania napędu hybrydowego oraz funkcji Stop-and-Go są zauważalne oszczędności w zużyciu paliwa.

Czas na SIP. Oparto go na rozwiązaniach mieleckiego R&G Plus. Każdy z pabianickich hybryd jest wyposażona w trzy diodowe wyświetlacze zewnętrzne o wysokiej rozdzielczości. Miasto poszło za wzorem m.in. Warszawy czy Szczecina i postawiło na tablice, które świecą na biało. A co wewnątrz? Tutaj znajdziemy dwa monitory LCD. Za kabiną kierowcy mamy ETM23. Natomiast przed biletomatem zamontowano ETM38, czyli nic innego jak "e-korale" Do tego oczywiście nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzi oraz systemu GPS. Zainstalowano dwa kasowniki KRG6. Całością steruje autokomputer SRG6000P.

Pabianice, czyli miasto Solarisa
Dzięki zakończeniu dostaw hybrydowych "jamników" autobusy producenta z Bolechowa stanowią znakomitą większość floty pabianickiego MZK. Pierwsze Solarisy trafiły do przewoźnika w 2008 r. Było to osiem fabrycznie nowych Urbino 12. Trzy lata później, w 2010 r. flotę MZK zasiliło pięć niemalże identycznych autobusów. Na kolejne trzeba było poczekać siedem lat. W 2017 r. do Pabianic trafiły sprowadzone ze Szwecji dwa Urbino 12LE.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
Pabianice
UM
MZK Pabianice
Solaris
hybryda
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....