TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Pabianice miastem Solarisa. Komplet hybryd
INFOBUS.PL - Opublikowano: 04.06.2019 17:00:20
fot. Komunikacja Pabianice, facebook.com

Zakończyły się dostawy hybrydowych Solarisów do Pabianic. Przed weekendem miastu przekazano ostatnie osiem autobusów w ramach zamówienia, które opiewało łącznie na 18 sztuk spalinowo-elektrycznych Nowych Urbino 12. Od teraz praktycznie cała flota Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego to pojazdy z fabryki w Bolechowie.

Przypomnijmy, że spalinowo-elektryczne Nowe Urbino 12 pabianicki magistrat zamówił u Solarisa w styczniu 2018 r. Pisaliśmy o tym tutaj. Kontrakt opiewał na 33 874 200 PLN brutto. Dało to cenę jednostkową za hybrydowego "jamnika" na poziomie 1 530 000 PLN netto.

Przewidziany w umowie harmonogram dostaw przewidywał dostawy autobusów w transzach. Pierwsze spalinowo-elektryczne nU12 zaczęły trafiać do Pabianic na ubiegłorocznej jesieni. Na początku tego roku miasto dysponowało 10 "jamnikami". Brakująca ósemka trafiła do Pabianic w ubiegłym tygodniu. Tym samym kontrakt został zamknięty.

Hybrydowy "jamnik" dla Pabianic umożliwia podróż maksymalnie 90 pasażerom. 27 osób może skorzystać z dedykowanych dla Solarisa foteli Ster 8MU. Dziesięć siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Fotele przeznaczone dla osób starszych lub z ograniczoną sprawnością oznaczono specjalnymi piktogramami na tapicerce. Na pokładzie autobusu znalazł się także kącik dla dzieci. To dwa siedzenia w przedniej części pojazdu przed oparciem dla wózków. Wyszło to bardzo oryginalnie.

Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Płaty drzwiowe oraz ich napęd dostarczyła firma BODE. Krótko mówiąc- pakiet standard. Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia sześć uchylnych okien. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji i monitoringu. Pasażerowie mają do dyspozycji gniazdka z portami USB. Jest także biletomat grodziskiej firmy Mera BM102. Urządzenia umożliwia płatność kartą na dwa sposoby oraz za pomocą BLIK-a. Można w nim oczywiście także "podładować" bilet elektroniczny.

Hybrydowy "jamnik" posiada sterowanie szeregowe. Rolę agregatu prądotwórczego pełni silnik wysokoprężny Cummins ISB4.5E6 210H. To jednostka o pojemności skokowej 4,46 l, mocy 155 kW oraz 760 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Solaris zastosował szeregowy napęd HybriDrive amerykańskiej firmy BAE. Silnik spalinowy zblokowany jest z modułem trakcyjnym HDS200. To falownik, który steruje prądnicą synchroniczną o mocy ciągłej 205 kW.

Jej zadaniem jest przekształcenie energii mechanicznej z jednostki spalinowej w elektryczną, która umożliwi zasilanie silnika trakcyjnego. BEA stosuje silnik asynchroniczny o mocy 200 kW, który osiąga 2400 Nm ciągłego momentu obrotowego. Za silnikiem trakcyjnym zamontowano zwolnicę, która pomaga "okiełznać" jego wysoki moment obrotowy i przekazać energię mechaniczną na portalowy most napędowy ZF AV132/80.

Hybrydowy "jamnik" posiada system Stop-and-Go. Całkowicie wyłącza on silnik diesla podczas postoju np. na przystanku oraz umożliwia opuszczenie go w trybie bezemisyjnym – z wykorzystaniem energii odzyskanej w wyniku rekuperacji z hamowania, która jest gromadzona w superkondensatorach. Umożliwia to cichy odjazd autobusu. Sumą korzyści z zastosowania napędu hybrydowego oraz funkcji Stop-and-Go są zauważalne oszczędności w zużyciu paliwa.

Czas na SIP. Oparto go na rozwiązaniach mieleckiego R&G Plus. Każdy z pabianickich hybryd jest wyposażona w trzy diodowe wyświetlacze zewnętrzne o wysokiej rozdzielczości. Miasto poszło za wzorem m.in. Warszawy czy Szczecina i postawiło na tablice, które świecą na biało. A co wewnątrz? Tutaj znajdziemy dwa monitory LCD. Za kabiną kierowcy mamy ETM23. Natomiast przed biletomatem zamontowano ETM38, czyli nic innego jak "e-korale" Do tego oczywiście nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzi oraz systemu GPS. Zainstalowano dwa kasowniki KRG6. Całością steruje autokomputer SRG6000P.

Pabianice, czyli miasto Solarisa
Dzięki zakończeniu dostaw hybrydowych "jamników" autobusy producenta z Bolechowa stanowią znakomitą większość floty pabianickiego MZK. Pierwsze Solarisy trafiły do przewoźnika w 2008 r. Było to osiem fabrycznie nowych Urbino 12. Trzy lata później, w 2010 r. flotę MZK zasiliło pięć niemalże identycznych autobusów. Na kolejne trzeba było poczekać siedem lat. W 2017 r. do Pabianic trafiły sprowadzone ze Szwecji dwa Urbino 12LE.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
Pabianice
UM
MZK Pabianice
Solaris
hybryda

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....