Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Osiem autobusów dla MZK Toruń. SIWZ

infobus
09.04.2020 14:00
0 Komentarzy

Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu prowadzi przetargi na zakup nawet 16 nowych pojazdów. Połowa z tej puli to autobusy klasy MAXI z silnikami diesla. Sprawdzamy jak je widzi przewoźnik. Wygląda na to, że wymagania są dobrze utarte od lat.

Warunki formalne postępowania opisaliśmy tutaj. Każdy z ośmiu pojazdów będzie objęty przynajmniej trzyletnią gwarancją całopojazdową. Termin dostawy całej ósemki do Torunia to maksymalnie 210 dni od podpisania umowy. Nie jest to mało, jednak nikt nie wie jak epidemia koronawirusa odbije się na działalności poszczególnych producentów. Niektórzy już zawiesili działalność swoich fabryk.

Wybór najlepszej oferty
Najlepsza oferta dla toruńskiego MZK zostanie wybrana przy pomocy pięciu kryteriów. Najważniejsza jest cena. Ma ona 70% wagi. Na ocenę techniczną przeznaczono 23%. Premiowane są:

  • silnik o pojemności powyżej 10,25 l – 9,2 pkt

  • oś przednia zależna ze stabilizatorem toru jazdy – 2,3 pkt

  • homologacja zgodna z wymogami Regulaminu nr 66 EKG ONZ – 2,3 pkt

  • diodowe oświetlenie wewnętrzne – 2,3 pkt

  • przebiegi międzyobsługowe co min. 60 000 km – 4,6 pkt

  • zaoferowanie jednej ze skrzyń biegów już użytkowanych przez MZK – 2,3 pkt

Pozostałe punkty są do zdobycia za:

  • koszty emisji dwutlenku węgla – 3%

  • koszty emisji m.in. tlenków azotu oraz cząstek stałych – 2 %

  • koszty zużycia energii – 2%

Jakie autobusy?
Wszystkie autobusy mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m, szerokość od do 2,55 m, wysokość max. 3,2 m (dla hybryd max 3,35 m) oraz niską podłogę na całej długości bez stopni poprzecznych. Wysokość wejścia w drzwiach nie może przekraczać 340 mm. Będzie możliwe jej obniżenie za pomocą funkcji przyklęku. Wymiana pasażerów będzie odbywała się poprzez trzy pary drzwi otwierane do wewnątrz, w układzie 2-2-2 o szerokości minimalnej 1200 mm. Każdy z autobusów ma zabierać na pokład min. 85 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Przynajmniej osiem foteli ma być dostępnych z niskiej podłogi.

W autobusach ma się znaleźć silnik o pojemności skokowej powyżej 7,5 l oraz mocy minimum 200 kW z momentem obrotowym co najmniej 1150 Nm musi spełniać normę spalania Euro 6. Ma być zblokowany z automatyczną skrzynią biegów. We wszystkich pojazdach komora silnika powinna być wyposażona w system automatycznego wykrywania i gaszenia pożaru.

Pojazdy będą monitorowane. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez min. sześć uchylnych okien bocznych oraz wentylatory nawiewowe. Przestrzeń pasażerska oraz kabina kierowcy mają być klimatyzowane za pomocą agregatu o mocy chłodniczej min. 22 kW. Nie zabraknie także gniazdek USB dla pasażerów oraz automatu biletowego przyjmującego płatności bilonem oraz kartą.

MZK Toruń znów nie zapomina o kierowcach. W pierwszych w historii spółki elektrobusach będą oni pracować w komfortowych warunki. A to dzięki wymogowi wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny. Będzie ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami).

Przechodzimy do SIP-u. Na zewnątrz znajdą się trzy tablice diodowe lub PDT z podświetleniem LED o wysokiej rozdzielczości. W środku zamontowany zostanie monitor LCD o przekątnej 23″, który będzie prezentował informację liniową. Do tego oczywiście głosowe zapowiedzi przystanków i GPS. Całością będzie sterował autokomputer z dotykowym ekranem min. 10″.

Podsumowując…
MZK znów stawia na standard, który wybrało już jakiś czas temu. Jasny opis wymagań, SIWZ powtarzalny od lat powodują, że to jeden z tych przetargów, do których można szykować się „z pamięci”. A to przecież ułatwia życie wszystkim.

Komentarze