TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Opozycja krytykuje rząd za rozwój elektromobilności w Polsce
InfoBus.pl - Opublikowano: 17.07.2020 11:00:32
Coraz bliżej likwidacji Fundusz Niskoemisyjnego Transportu.

Poselski projekt noweli ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych trafi do komisji - zdecydował 16 lipca  Sejm podczas pierwszego czytania projektu.

Zaproponowano w nim szybsze finansowanie rozwoju elektromobilności oraz likwidację Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

O co chodzi?

Celem projektowanej zmiany jest uproszczenie, odbiurokratyzowania i przyspieszenia finansowania ze środków publicznych rozwoju transportu niskoemisyjnego - czytamy w uzasadnieniu.

-"Projekt likwiduje Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (FNT-PFC), a w jego miejsce tworzy nowe zobowiązanie wieloletnie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej" - mówiła w czwartek podczas pierwszego czytania projektu w Sejmie poseł wnioskodawca Małgorzata Janowska (PiS).

Jej zdaniem wprowadzane usprawnienia zwiększą dostępność środków dla przedsiębiorców i będą pozytywnie oddziaływać na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość. Wdrożenie procedur i zasad stosowanych przez NFOŚiGW umożliwi szybsze i efektywniejsze wydatkowanie środków i powiązanie ich z mechanizmami przyjaznymi dla biznesu - wskazała.

Zdaniem opozycji

Według Urszuli Zielińskiej (KO), likwidacja FNT świadczy o przyznaniu się rządu do fiaska programu wsparcia niskoemisyjnego transportu i samego Funduszu, który - jak przypomniała - powstał w 2016, ale rozporządzenia do niego opublikowano dopiero w pod koniec 2019 roku.

Posłanka wskazała, w roku 2019 na Fundusz alokowano kwotę 680 mln zł i z tej kwoty w 2019 r. zainwestowano mniej niż 1 proc. bo zaledwie 1,2 mln zł głównie na koszty administracyjne.

-"W tym roku, jak dowiedzieliśmy się z mediów, na koncie Funduszu pozostało 360 mln zł, a od czerwcu dowiedzieliśmy się, że rząd likwiduje go, ale uruchamia trzy nowe programy wsparcia elektromobilności: +Zielony samochód+, +eVAN+ i +Koliber+, ale już tylko w kwocie 147 mln zł, czyli 1/5 tego co zapowiadano jeszcze w 2019 r." - powiedziała Zielińska.

-"Miało być milion aut elektrycznych a jest 6,5 tys., jesteśmy na 3 miejscu w Europie, ale od końca" - mówiła.

Jak dodała, potrzebna jest rzetelna analiza poniesionych wydatków i tego, co nie zadziałało w poprzednim programie.

-"Aby móc poprzeć projekt naprawy programu, musimy zobaczyć rzetelną analizę wniosków z przeszłości i nowy rzeczowy plan. Będę o to wnioskować na komisji" - zapowiedziała posłanka KO.

Przedstawiciele klubów Lewicy oraz KP PSL-Kukiz'15 również wskazywali na fiasko dotychczasowego programu wsparcia niskoemisyjnego transportu i samego Funduszu celowego. Krytykowali fakt, że projekt został wniesiony przez posłów zamiast rząd. Jak podkreślali, jest to omijanie konsultacji społecznych.

Oba kluby zapowiedziały poparcie dla projektu, wskazano jednak na konieczność dalszych prac na nim.

Usprawnić rozwój

Wiceminister klimatu Adam Guibourge-Czetwertyński, odpowiadając na pytania i krytykę posłów klubów opozycyjnych zaznaczył, że ten projekt wprowadza usprawnienia wydatkowania środków na rozwój elektromobilności w Polsce.

Zapewniał posłów opozycji, którzy wytykali rządowi "marne efekty" dotychczasowych działań wspierających rozwój elektromobilności w Polsce, że przeniesione środki z FNT do NFOŚiGW zostaną przekazane dokładnie na takie same cele.

Guibourge-Czetwertyński zaznaczył, że na koniec 2019 r. tych środków było nieco ponad 360 mln zł, a plan w tym roku jest na ponad 600 mln zł. "Zobaczymy, czy uda się te kwotę osiągnąć" - dodał.

Przypomniał, że pod koniec czerwca br. w NFOŚiGW uruchomiono już trzy programy dopłat dla osób prywatnych i przedsiębiorców (trzy programy: "Zielony samochód", "eVAN" i "Koliber" na łączną kwotę blisko 150 mln zł - PAP).

Wiceminister klimatu zapowiedział też, że na pozostałą część tej kwoty będą w najbliższych miesiącach uruchamiane kolejne programy uwzględniające m.in. dopłaty do autobusów.

Historia FNT-PFC

Fundusz Niskoemisyjnego Transportu utworzono w czerwcu 2018 r., wprowadzając jednocześnie tzw. opłatę emisyjną od paliw. Fundusz, korzystając z 15 proc. części wypływ z opłaty miał finansować projekty na rzecz ekologicznego transportu.

W projekcie określa się nowe zasady podziału wpływów z opłaty emisyjnej. W 95 proc. stanowić ma ona przychód NFOŚiGW, w tym 80 proc. - tak jak obecnie - to przychód zobowiązanie wieloletniego "przeciwdziałanie emisjom", a w 15 proc. przychód zobowiązania wieloletniego FNT. Pozostałe 5 proc. ma stanowić przychód Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
elektrobus
elektromobilność
sejm
rząd
NFOŚiGW

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....