TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Ofensywa Bogdana w Polsce
Karol Wach/Zbigniew Rafalski - Opublikowano: 03.12.2009 11:40:29 16 komentarzy
Ofensywa Bogdana w Polsce

Dolnośląskie Linie Autobusowe, z dniem 21 listopada rozpoczęły realizowanie zadania „Miękinia”, na które składa się obsługa linii 117, 123, 137, 138, 917 i 923, według nowego, obowiązującego właśnie od tej daty rozkładu jazdy. W związku z tym flota przewoźnika wzbogaciła się, jak dotychczas o cztery, fabrycznie nowe autobusy Bogdan A-092. Wozy te posiadają częściowo niską podłogę oraz trap dla inwalidów. Całkowita pojemność autobusu wynosi 51 miejsc, z czego 22 pasażerów może podróżować na miejscach siedzących. Przedstawiciel na Polskę marki Bogdan –krakowska firma Vigra –zaprezentowała taki autobus na tegorocznych targach Transexpo w Kielcach oraz Silesia Komunikacja. Jak widać opłacało się, Bogdany znalazły nabywców. Jak już informowaliśmy na łamach InfoBusa, ta sama firma, jeszcze niedawno reprezentowała na naszym rynku LAZ-a. 4 sztuki modelu A183 City, udało się jej sprzedać, w 2007 roku do Kielc. Jak twierdzi ukraiński producent „w swojej ofercie prezentuje modele stworzone z zastosowaniem innowacyjnych materiałów i sprawdzonych rozwiązań z użyciem zagranicznych podzespołów DEUTZ, ZF, Allison, MAN, wszystko to w połączeniu z najnowszymi światowymi trendami w projektowaniu autobusów”. Czy tak rzeczywiście jest, pokaże czas, a co za tym idzie liniowa eksploatacja Bogdanów. 

Ukraińskie pojazdy to pierwsze takie wozy w taborze Dolnośląskich Linii Autobusowych. Cztery egzemplarze oznaczono numerami 1001-1004. Dotychczas we flocie wrocławskiego przewoźnika aż tak egzotycznych autobusów nie było, mimo, iż pojawiały się tam wozy dość ciekawe. Tabor DLA to przekrój polskiej i zagranicznej motoryzacji autobusowej. I tak, na przestrzeni 12 lat istnienia przewoźnika, w jego zajezdni pojawiał się Autosany (H6 i H7), Ikarusy (260 i 280), Jelcze (od M11 i pr110, poprzez 120M, aż do L090M i M081MB), MAN-y (NL263 i SL223), Mercedesy (od O303 poprzez O405 i O405M, do O345 i O530), Setra S213, czy zakupione od łódzkiego MPK pięć Solarisów Urbino 12. W 2003, firma wprowadziła do eksploatacji pierwszy w Polsce, niskopodłogowy autobus miejski napędzany sprężonym gazem ziemnym (CNG). Był to Neoplan N4016. Oprócz tego modelu DLA eksploatują również inne Neoplany –N316 i przegubowe N4021. Dziś, jak chwali się przewoźnik na swojej stronie internetowej, posiada on największą w Polsce ilość fabrycznych, niskopodłogowych autobusów napędzanych gazem ziemnym CNG. Są to 4 Neoplany N 4016 CNG, 1 Neoplan N316EU CNG oraz 7 Neoplanów N4021 CNG.

Dane techniczne autobusów Bogdan A-092

Miejsca siedzące

22

Całkowita liczba miejsc

51

Siedzenia

Półmiękkie z poręczą do regulacji

Długość

7 430 mm

Szerokość

2 380 mm

Wysokość

2 820 mm

Rozstaw osi

3 815 mm

Przedni rozstaw kół

1 680 mm

Tylny rozstaw kół

1 650 mm

Masa własna

4 500 kg

Dopuszczalna masa całkowita,

7950 kg

Skrzynia biegów

Manualna, 5-biegowa

Drzwi

1-2

Kolejny Bogdan na ulicach Chrzanowa

Przez kilka ostatnich dni firma EL-BUD z Jaworzna testowała najnowszy produkt ukraińskiego producenta autobusów Bogdan. Został on użyczony przez krakowską firmę VIGRA, która jest przedstawicielem Bogdana na polskim rynku. W odróżnieniu od niskoweściowego modelu A60110 którego 2 sztuki są eksploatowane przez przewoźnika z Jaworzna od kilku miesięcy, nowy model A09280 jest krótszy o ponad 2 metry i posiada 8 440 mm długości. Autobus posiada podobne parametry techniczne jak jego „większy brat”, tj. silnik ISUZU, mechaniczną skrzynię biegów, oś przednią VOITH a napędową RABA. Model A09280 posiada niską podłogę od przodu do tylnej krawędzi drugich drzwi. W jego wnętrzu może podróżować 65 osób w tym 19 na miejscach siedzących wyprodukowanych przez firmę ASTROMAL spod Leszna. W skład systemu informacji pasażerskiej wchodzi komplet elektronicznych tablic diodowych oraz dwa kasowniki biletowe.

Stanowisko pracy kierowcy posiada wydzieloną kabinę z drzwiami. Wskaźniki są czytelne, a przyciski przejrzyście i funkcjonalnie rozmieszczone. Widoczność z miejsca pracy kierowcy jest bardzo dobra, a niewielkie zastrzeżenia można mieć do lewego lusterka kierowcy, które utrudnia niektóre manewry na drodze.

Na naszym rynku model może konkurować z autobusami Autosan M09LE Sancity, Maz 206, Solaris Alpino 8.6 lub 8.9 LE. Z całą pewnością jego największym atutem będzie bardzo niska cena, jednak do czasu zaprezentowania wersji z silnikiem spełniającym obecnie obowiązujące normy czystości spalin i polskiej homologacji trudno będzie przekonać większych przewoźników do jego zakupu.

W ostatnim czasie na zakup autobusów Bogdan zdecydował się również IREX Sosnowiec.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Bogdan
DLA
Elbud
  • Lukas 3z – 03.12.2009

    Współczuję pasażerom DLA, widziałem i czułem model Bogdan A-092 na targach Transexpo 2009 i on strasznie śmierdzi wewnątrz. Jeżeli czegoś z tym nie zrobili, to pasażerowie mają przechlapane! Kierowcy w końcu chyba się przyzwyczają i nie będą czuli tych gumowanych tworzyw!!!

  • wrocławianin – 03.12.2009

    Nie przesadzaj, nie jest tak źle :)

  • kynek – 04.12.2009

    Lukas 3z masz rację testy tego auta w kielcach skończyły się awanturą wywołaną przez pasażerów i kierowców a smród jest wyczuwalny nawet jak podjeżdża na przystanek. Wyobraż sobie jak będzie w lecie przy 35 stopniach, jakość wykonania lipa. Wrocław to piękne miasto i nie zasługuje na taką lipę. Dno. Pozdrowienia dla Wrocławia

  • Paweł – 04.12.2009

    a kielce chyba chciały ten złom sprzedać ale nie było głupiego żeby to kupił bo się okazało że serwis jest najdroższy a części też nie ma albo się czeka kilka miesięcy

  • kiernik – 04.12.2009

    faktycznie lipa straszna jak mozna kupic cos takiego

  • Lukas 3z – 04.12.2009

    @wrocławianin: Może ja jestem nieco bardziej wrażliwy na zapach niż inni, ale na targach Transexpo wchodziłem do różnych autobusów, a tylko w Bogdanie czułem tak silny zapach. Była połowa września i było umiarkowanie ciepło. Tylko przez niego przeszedłem i miałem dość, nawet nie chciało mi się robić fotografii wnętrza, tak mnie zniechęciło. Wnętrze dodatkowo wyglądało topornie i nieestetycznie. Jak wynika z artykułu niektóre sprzedawane w Polsce modele wyposażają w polskie fotele, może sięgną i po inne elementy wykończeniowe i to coś poprawi!?

  • x – 04.12.2009

    Podobno A60110 ma 7 biegów. Od taki autobus miejski.

  • kynek – 04.12.2009

    x masz rację testowany w kielcach miał 7 biegów w manualnej skrzyni dla jasności. Paweł kieleckie MPK chciało sprzedać Lazy bo na części czekali 6 miesięcy ale nikt tego nie chce. Z Mazem wcale nie jest lepiej logistyczne dno obie marki.

  • xXx – 04.12.2009

    Skąd wy bierzecie tego boHdana? BoGdan...

  • Cooler – 04.12.2009

    Nieprawdopodobne dziadostwo. I nie ważne czy to Maz. Laz czy Bogdan. Wszystkie te wynalazki to badziewie niemiłosierne. Serwis tych wozów praktycznie nie istnieje. Trzeba żebrać o każdą część i czekać pół roku aż jaśnie panowie Ukraińczy czy Białorusini przypomną sobie że zamówienie było na części. Kupowanie tego syfu to głupota, fałszywa oszczędność i krótkowzroczność.

  • bd – 05.12.2009

    dobra, wiec ja moze troche wezme ich w obrone choc raczej bardzo protecjonistycznie jesten nastawiony lecz nie przesadzajmy. To ze jeden czy dwa modele smierdza i sa problemy z serwisem nie znaczy ze wszystko zza wschodniej granicy nic nie warte. Tam sa tak samo jak wszedzei rozni biznesmeni. Jedni zauwaza ze maja tylko szanse na zachodzie jesli wloza w to jeszcze wiele pracy i za kilka lat zapewne ich auta beda jak Solaris. A ci ktorzy sie nie postaraja odpadna z gry. Poza tym jak to poczatkowo w Niemczech halasowali ze polskie wozy beda a dzis polskie wozy w Niemczech, przynajmniej z moich osobistych doswiadczen, jakosciowo sprawuja sie lepiej niz Many czy nawet skrzeczace Mercedesy

  • MB – 05.12.2009

    Te dobre polskie autobusy w Niemczech to Solarisy, fabrykę których stworzył Krzysztof Olszewski, po 15 latach praktyki w fabryce Neoplana, przez większość czasu jako dyrektor. Fabrykę postawił w Wielkopolsce, regionie z tradycją dobrej roboty. Podobnie fabryki MANa, Volvo i Scanii, których wyroby jeżdżą w Niemczech łączą doświadczenie koncernów i nadzór menagerów z zagranicy z tradycją polskiej dobrej roboty robotników, gdy praca jest dobrze zorganizowana i opłacana (tak było choćby przed wojną w PZInż., gdy jakość Polskich Fiatów przewyższała jakość wozów będących podstawą licencji!). Które z tych warunków spełniają fabryki Bodganów, MAZów i LAZów?

  • Kynek – 05.12.2009

    Brawo MB. Pozdrawiam

  • empi – 05.12.2009

    "Dziś, jak chwali się przewoźnik na swojej stronie internetowej, posiada on największą w Polsce ilość fabrycznych, niskopodłogowych autobusów napędzanych gazem ziemnym CNG." - to mocno nieaktualne

  • MIG – 08.12.2009

    Jechałem Bogdanem nr 1002 z DLA na linii 123. Droga na Marszowice ukazała prawdziwe, spodziewane zresztą oblicze Bogdana. Otóż - gdy autobus wpadnie w dziurę - odzywa się głuchy łomot, jakby cały tylny pomost miał odlecieć. Resory skrzypią jak w Żukach i Nysach. Twarde siedzenia dają odczuć plecom podróżującego. Odsuwana szyba? Zapomnijmy, chyba że trzech chłopa spróbuje się posiłować. Smród gumy (kleju?) wewnątrz nadaje swojski klimat pegeeru. Wszechobecne niezamaskowane śruby pozwalają zapomnieć o pojęciu estetyki. Gumy uszczelkowe pod drzwiami (przykręcone chamsko do karoserii) kryją napis Богдан - na masce widnieje tylko emblemat ISUZU. Drzwi kierowcy wyposażono w klamkę, która przywodzi na myśl Ładę 2107, zresztą i wewnętrzne zamknięcie drzwi pochodzi z tego cudu motoryzacji.

  • MIG – 08.12.2009

    Zwróćcie jeszcze uwagę na rynienki nad drzwiami pasażerskimi. To jest cięta nożycami (chyba ręcznie przez pijanego Saszę, bo krzywo) blacha, która następnie została wygięta. I jeszcze coś. Ludzie o wzroście powyżej 185 cm w przestrzeni wysokopodłogowej się nie wyprostują. No chyba że wywalą szyberdach (jeżeli go nie przyspawali) i wyjrzą, jak Janek Kos z Rudego. MAZy, LAZy, Bogdany, Biełkomunmaże itp. pozostawmy kolegom zza wschodniej granicy, którzy zatrzymali się w epoce Ikarusów 200 i Moskwiczy.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....