TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Od dziś działa Loi Macron. Kierowcy zyskają, firmy stracą [FILM]
PAP, NEWSERIA InfoBus.pl - Opublikowano: 01.07.2016 09:00:00 1 komentarz
Od dziś działa Loi Macron. Kierowcy zyskają, firmy stracą [FILM]

Na mocy nowego prawa od 1 lipca pracujący na terenie Francji kierowcy będą musieli zarabiać nie mniej niż 9,67 euro za godzinę pracy. Krajowi przewoźnicy alarmują, że wyliczanie całej stawki, obejmującej różnego rodzaju dodatki, będzie niezwykle skomplikowane. Najbardziej obawiają się drobiazgowych inspekcji ze strony francuskich organów kontrolnych.

? Francja po Niemczech i Norwegii to już trzecie państwo, w którym mają zastosowanie podobne regulacje ? informuje agencję Newseria Biznes Bartiosz Najman z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców. ? Obawiam się, że francuskie przepisy okażą się najbardziej dotkliwe dla polskich przewoźników.

Jednym z nich stosunkowo skomplikowany proces wyliczania wynagrodzenia minimalnego. Zdaniem OCRK stawka godzinowa nie będzie łatwa do określenia, bo oprócz ustawowego poziomu trzeba wziąć pod uwagę dodatki stażowe i kompetencyjne, godziny równoważne oraz nadliczbowe. Oprócz tego są jeszcze dodatki za pracę w niedzielę, święta oraz urlopowe.

? Oczekiwania dotyczące wzięcia pod uwagę przez polskie firmy francuskiego kodeksu pracy i układów zbiorowych są niezgodne z prawem unijnym ? zauważa Bartosz Najman. ? Drugim problemem są bariery administracyjne. Kluczową w tym zakresie jest kwestia reprezentanta.

Nowe, francuskie prawo przewiduje, że każda firma transportowa, która po 1 lipca br. będzie wysłać swoich pracowników do Francji musi mieć podpisaną umowę z tamtejszym przedstawicielem, który zgodzi się reprezentować jej interesy podczas inspekcji, czyli pośredniczyć w kontaktach z organami kontrolnymi. Obowiązkiem kierowcy ma być posiadanie w aucie wzoru zaświadczenia o takiej delegacji, w którym ? prócz stawek, diet, nadgodzin ? będą podane dane przedstawiciela.

? Najbardziej dotkliwym problemem może być sama mentalność francuskich służb kontrolnych ? ocenia Bartosz Najman. ? Nasi eksperci od wielu lat wspierają polskich przewoźników w walce z przedstawicielami tamtejszych organów kontrolnych. Nasze doświadczenie jest jednoznacznie negatywne. Francuzi są bardzo skrupulatni, drobiazgowi, ale niestety nie szanują unijnych regulacji. W połączeniu z bardzo wysokimi sankcjami i nową praktyką konfiskaty samochodów do czasu wypłaty zaległych kar jest to olbrzymi problem dla polskich przewoźników.

Francja to kolejny kraj po Niemczech, który zdecydował się na takie rozwiązanie. Zarówno Paryż, jak i Berlin tłumaczą wprowadzenie płacy minimalnej dla pracowników delegowanych koniecznością walki z nieuczciwą konkurencją. Z kolei kraje, w które najmocniej uderzają te ustawy argumentują, że są one niezgodne z prawem unijnym oraz ideą wspólnego rynku transportowego.

? Francuskie regulacje są bardzo restrykcyjne ? ocenia Bartosz Najman. ? Wynika to z dużo bardziej skomplikowanych przepisów związanych z minimalnym wynagrodzeniem oraz olbrzymich barier administracyjnych. Przedstawiciele, masa dokumentów, wszystko tłumaczone na język francuski, to dla nas duży problem. Ale, w mojej ocenie, największą różnicą będzie intensyfikacja kontroli. W Polsce na blisko 1,5 tys. firm transportowych jest około 20-30 inspekcji rocznie. Obawiam się, że we Francji będzie ich kilkadziesiąt tylko w pierwszym miesiącu.

Rząd mówi

-?Mamy zapewnienie Francuzów, że w pierwszym okresie będą łagodnie egzekwować przepisy o płacy minimalnej dla kierowców ciężarówek - powiedział w czwartek wiceszef resortu infrastruktury Jerzy Szmit. Jak wskazał, francuskie przepisy o płacy minimalnej dotyczą wszystkich firm transportowych, a nie tylko polskich.

"Czasami mówi się, że to dotyczy Polski, że jesteśmy represjonowani, czy gorzej traktowani od innych, ale wszyscy są tak samo traktowani. Natomiast nasz problem jest taki, że my jesteśmy tam (we Francji - PAP) bardzo mocno obecni. I dla nas jest to bardzo dotkliwe. 8 proc. polskiego transportu jeździ do Francji. To jest dużo więcej niż do Rosji" - powiedział.

Zaznaczył, że takich argumentów resort używa w rozmowach z Komisją Europejską. "Komisja Europejska już zaangażowała się, interweniuje (...). Francja będzie się musiała wytłumaczyć, czy te jej działania nie są łamaniem spójności europejskiej, i czy nie są próbą fragmentacji rynku, czyli jakby tworzenia odrębnych rynków" - dodał.

Szmit wskazał, że resort obecnie rozmawia z przedsiębiorcami o wprowadzeniu elektronicznego rejestru przedsiębiorców transportowych. "Mamy naprawdę dużą zaległość w tej sprawie, bo ten rejestr powinien już wejść w życie ponad trzy lata temu. To jest przy każdej okazji nam wypominane, gdy rozmawiamy o (...) Loi Macron. Padają wtedy pytania: dlaczego nie mamy rejestru i nie można sprawdzić naszych firm" - wskazał.

"To na pewno byłby pretekst, żeby Francja odstąpiła od swoich wymagań, żeby je uprościła. Chodzi o to, żeby kontrahenci polskich przedsiębiorców w krajach europejskich mieli pewność, z kim pracują i mogli sprawdzić przedsiębiorcę, mogli zobaczyć, jaki ma potencjał" - dodał. Rządowy projekt noweli ustawy o transporcie drogowym, który dotyczy wypełnienia przez Polskę zobowiązań nałożonych przez UE w zakresie utworzenia i prowadzenia krajowego rejestru elektronicznego przedsiębiorców transportu drogowego, trafił po pierwszym czytaniu w Sejmie do komisji infrastruktury.

W połowie czerwca br. Komisja Europejska (KE) rozpoczęła postępowanie wobec Francji w związku z zastosowaniem przepisów o płacy minimalnej do sektora transportu międzynarodowego. KE poinformowała, że po wymianie informacji z władzami francuskimi oraz rzetelnej analizie francuskiej ustawy postanowiła wysłać do Paryża wezwanie do usunięcia uchybienia, co jest pierwszym etapem procedury o naruszenie unijnego prawa, która może skończyć się przed Trybunałem Sprawiedliwości UE. Francja ma dwa miesiące na udzielenie KE odpowiedzi.

Komisja wysłała też uzupełnione upomnienie w tej samej sprawie do Niemiec. W przypadku Niemiec chodzi o przepisy ustawy o płacy minimalnej wobec kierowców ciężarówek tzw. MiLoG, które obowiązują od 1 stycznia 2015 r.

Sama procedura wobec Niemiec została rozpoczęta już w maju ubiegłego roku. Do czasu rozstrzygnięcia sporu z KE władze w Berlinie zawiesiły stosowanie przepisów ustawy wobec kierowców ciężarówek, przejeżdżających przez ten kraj tranzytem.

Według KE ani odpowiedź niemieckiego rządu na pierwsze upomnienie ani rozmowy z władzami w Berlinie nie rozwiały jednak wątpliwości, co do stosowania przepisów o płacy minimalnej w transporcie międzynarodowym. Dlatego KE wysłała do Berlina uzupełnione wezwanie do usunięcia uchybienia; nie jest to jednak jeszcze drugi etap procedury o naruszenie unijnego prawa. Niemcy także mają dwa miesiące na odpowiedź Komisji.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Francja
Macron
Niemcy
MiLoG
OCRK
MIB
  • jurij – 07.07.2016

    Loi Macron to taka upierdliwa "drobnostka", która tylko komplikuje pracę systemów. Dobrze, że póki co kontroli polskich przewoźników nie ma aż tak dużo- można się fajnie zabezpieczyć przed wyjazdem- https://plusgps.eu/pl/loi-macron-jak-sie-nie-dac-poradnik/

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....