Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

O konsolidacji PKS-ów w Podlaskim Sejmiku [FILM]

infobus
29.09.2016 08:53
0 Komentarzy

Prezentujemy nagranie debaty z Sejmiku Województwa Podlaskiego z 26 września , gdzie radni najwięcej czasu poświęcili planom inkorporacji 5 spółek przez PKS Białystok. Obradom przysłuchiwali się związkowcy zSuwałk i Zambrowa.

Informację o stanie bieżącym prac w imieniu zarząduprzekazał radnym i gościom Leszek Lulewicz, dyrektor DepartamentuInfrastruktury i Transportu UMWP i przewodniczący zespołu, powołanego przezmarszałka. Dyrektor Lulewicz przekonywał radnych, że inkorporacja spółek jestjedynym sposobem na uchronienie ich przed sprzedażą lub likwidacją. Planyrestrukturyzacyjne poszczególnych spółek wdrażane od 2012 roku nie przyniosłyspodziewanych rezultatów.

{https://www.youtube.com/watch?v=_AHahKAWQ_w}

– Jedyną formą, w jakiej spółki mogłyby nadal funkcjonowaćjest forma połączenia, a inkorporacja jest formą prostszą i szybszą niżkonsolidacja spółek ? wyjaśniał dyrektor Lulewicz. ? Plan połączenia spółekzostał złożony do sądu rejonowego celem jego weryfikacji.

Spodziewana decyzją sądu powinna nastąpić pod koniecpaździernika. Potem spółki będą mogły podjąć uchwały połączeniowe, a spółkapołączona mogłaby zacząć funkcjonować od stycznia 2017 r. W każdej ze spółekpracują zespoły doradcze, które analizują sytuację spółek i pomogą określićkondycję finansową danej spółki i projekt struktury nowej spółki.

– W 2018 roku będziemy mieli dobrze funkcjonującą spółkę idobrze zorganizowany transport publiczny w województwie ? zapewniał dyrektorLulewicz.

Przewodniczący Sejmiku udzielił głosu również gościomdzisiejszej sesji, przedstawicielom związków zawodowych z Suwałk i Zambrowa,którzy wyrazili obawy o miejsca pracy.

– Cały ten proces w żadnym województwie się nie udał, niechcemy łączenia spółek ? mówili związkowcy.

Część radnych była podobnego zdania. Niektórzy proponowalina próbę połączenie dwóch, trzech słabszych finansowo spółek, by na ich przykładziezobaczyć, jak będą funkcjonować po połączeniu. Pojawiły się sugestie, że zarządchce połaczyć spółki, by je sprzedać.

– Absolutnie nie ma takich planów – dementował pogłoskimarszałek Jerzy Leszczyński – chcemy ratować spółki, uchronić miejsca pracy,poprawić system transportu w województwie.

Pojawiły się również głosy, że połączenie jest sposobem nauchronienie przed bankructwem PKS Białystok, kosztem spółek z Zambrowa, czySiemiatycz, które lepiej sobie radzą finansowo.

– Nie wiem skąd są takie pogłoski, że jesteśmy wdramatycznej sytuacji finansowej. Ona jest o wiele lepsza, niż w ubiegłym roku.Pieniądze ze sprzedaży nieruchomości, inwestujemy w nowy dworzec, czy nowytabor – przekonywał prezes PKS Białystok.

Głos zabrał również poseł Mieczysław Baszko, któryprzekonywał, że Zarządowi Województwa Podlaskiego obecnemu i poprzednim zależyna utrzymaniu PKS-ów i miejsc pracy w nich, a obecnie jedyną możliwością najakikolwiek rozwój tych spółek jest ich połączenie. Pomysł połączenia istniałjuż 5 lat temu, zarząd dał czas spółkom, ale nie poradziły sobie same na rynku.

– Zarząd chce ratować PKS-y, a nie doprowadzić do upadłości.Jeśli marszałek doprowadzi do upadłości PKS-ów, ja zrzeknę się mandatu posła -zapowiedział Mieczysław Baszko.

Po udzieleniu głosu wszystkim chętnym przewodniczący sejmikuzamknął dyskusję.

Komentarze