Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

O bezpłatnej komunikacji w Jastrzębiu. Dwie opcje

infobus
29.08.2016 08:15
0 Komentarzy

26 sierpnia, podczas zgromadzenia MZK Jastrzębie-Zdrój,dyskutowano o reorganizacji komunikacji miejskiej z uwzględnieniem wprowadzeniadarmowej komunikacji. Na spotkanie zaproszeni zostali m.in. prezydentJastrzębia-Zdroju oraz radni tego miasta. MZK przedstawiło swoje propozycjereorganizacji komunikacji w mieście tak, aby zmiany nie spowodowały paraliżu naliniach i odbyły się bezkolizyjnie dla pasażerów.

Obecnie brane pod uwagę sądwa warianty:

  • Pierwszy proponowany przez prezydenta Jastrzębia-Zdrojuzakłada wprowadzenie komunikacji bezbiletowej dla wszystkich mieszkańców tegomiasta. Miałaby pojawić się tzw. „Karta Jastrzębianina”. W tymwariancie pasażerowie z innych miejscowości podróżujący przez Jastrzębie bylibyzobowiązani do zakupu biletów.

  • Drugi wariant proponowany przez władze MZK zakłada bezpłatnąkomunikację dla uczniów i studentów. Benedykt Lanuszny, dyrektor Biura MZKwysunął śmiałą propozycję zakładającą brak opłat dla uczniów i studentów naterenie całego Związku, a więc także w ośmiu pozostałych miejscowościach (wŻorach od kilku lat komunikacja jest bezpłatna).

Edukacyjny bonus

MZK Jastrzębie-Zdrój szacuje, że wprowadzenie taryfyzerozłotowej dla wszystkich mieszkańców Jastrzębia to dodatkowy koszt około 5mln zł.

– Jak pokazuje doświadczenie Żor, gdzie wprowadzonokomunikacje bezbiletową, czy Pawłowic, gdzie płaci się złotówkę za cały dzieńjazdy, lawinowo wzrosła liczba wozokilometrów. Mieszkańcy masowo domagali siękolejnych linii i kursów, a lokalne władze, nie mając zbytnio pola manewru,realizowały te postulaty, co pociągnęło za sobą dodatkowe koszty – twierdziBenedykt Lanuszny. W przypadku Żor liczba wozokilometrów od 2012 roku wzrosła oponad 250 tysięcy, a koszty zwiększyły się blisko dwukrotnie z 2 do 3,6 mln zł.W Pawłowicach liczba wozokilometrów wzrosła o 57% (był okres gdzie wzrostwynosił nawet 68%), a koszty osiągnęły blisko 1,8 mln zł (w 2012 r. był to 1mln 155 tys. zł).

Wprowadzenie bezbiletowej komunikacji tylko dla mieszkańcówJastrzębia powoduje kolejne perturbacje dla Związku. To m.in. spadek liczbypasażerów na liniach płatnych, a także problemy z weryfikacją pasażerów spozaJastrzębia.

– Z pewnością musielibyśmy zwiększyć liczbę kontrolerów, bywyegzekwować płatność od osób mieszkających w innych gminach. Tamobowiązywałaby w dalszym ciągu komunikacja odpłatna. W Żorach bez biletu jeżdżąwszyscy, nawet ci spoza miasta, więc kontrola nie jest konieczna – wyjaśniaBenedykt Lanuszny.

Dodaje ponadto, że wprowadzenie zmian, o których mowa wymagawypowiedzenia umowy przewoźnikowi – firmie Warbus. Jest ona ważna jeszcze 9 lati może być „anulowana” w przypadku wystąpienia Jastrzębia ze Związkulub jego likwidacji. Zmiany, o których mowa nie są przesłanką do rozwiązaniakontraktu.

Szerszy wachlarz

Władze MZK proponują wprowadzenie komunikacji bezbiletowejdla uczniów i studentów poszerzając w ten sposób wachlarz pasażerów jeżdżącychza 0 zł. Obecnie taryfa ta dotyczy dzieci do 4 roku życia i seniorów powyżej 70lat.

– Zmiana ta zapewniłaby darmowe przejazdy komunikacją miejską dla 80%pasażerów z Jastrzębia. Również od strony technicznej ten wariant byłbyłatwiejszy do realizacji w takim mieście jak Jastrzębie, gdzie siećkomunikacyjna jest duża. Nie mówię już o kosztach, które byłyby znacznie niższe- uważa Daniel Wawrzyczek, przewodniczący Zarządu MZK.

Janusz Buda, wiceprezydent Jastrzębia-Zdroju i członekZarządu MZK podczas obrad Zgromadzenia delegatów powtórzył, że Jastrzębie niema zamiaru obciążać kosztami jastrzębskiej komunikacji innych gmin.

– KartaJastrzębianina jest jedną z opcji, nad którą warto dyskutować. To nie jest KasaChorych. Tutaj każdy płaci na tyle na ile korzysta. My również nie chcemy, abyinni płacili za nas – twierdzi Janusz Buda.

Jego zdaniem wprowadzenie komunikacji bezbiletowej dlawszystkich mieszkańców jest możliwe.

Cięcia kursów

Z kolei radna Alina Chojecka pytała z kolei oracjonalizację kosztów Związku. W odpowiedzi usłyszał, że kilka tygodni temuZwiązek opracował dokumenty z propozycjami ograniczenia wydatków. Jedną z nichjest ograniczenie kursów obsługujących dworzec autobusowy przy ul. Północnej.Brakuje pasażerów, a kierowcy wożą przysłowiowe powietrze. Roczny koszt toponad 800 tys. zł.

– Od lat władze Jastrzębia miały nadzieję na ożywieniedworca i nie było zgody na ograniczenia czy likwidację kursów. Domagano sięnawet, by przebiegała przez dworzec linia E-3. Teraz jest inaczej. Pojawiła sięszansa co najmniej ograniczenia liczby autobusów, co da spore oszczędności -mówi Daniel Wawrzyczek, przewodniczący Zarządu MZK.

Komentarze