Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy Tourismo: Coś dla pasażerów

infobus
04.07.2017 09:42
0 Komentarzy

Kontynuujemy nasz cykl artykułów o tegorocznej najważniejszejpremierze Mercedes-Benz, czyli nowej serii Tourismo. Czas na przestrzeńpasażerską.

Wsiadamy!

Nowy Tourismo RHD ułatwia pasażerom życie: przedłużona częśćprzednia zapewnia dużo miejsca, dzięki czemu wsiadanie staje się wygodne ibezpieczne. Odległości pomiędzy prostymi stopniami są równomiernierozplanowane, a poręcze po obu stronach bezpiecznie wprowadzają do przedziałupasażerskiego. Obecnie znajdują się one na wysokości 1370 mm od nawierzchni,zniknął skos w przedniej części. Wysokość 2010 mm jest wystarczająca nawet dlapasażerów wysokiego wzrostu. Fotele rozmieszczone są na podeście o wysokości150 mm, co gwarantuje wygodne wstawanie i zajmowanie miejsca nawet mniejzwinnym pasażerom. Podszybie na wysokości 750 mm oraz podniesiona u góry ścianaboczna karoserii zapewnia podróżującym dobrą widoczność przez boczne okna.

Podobnie komfortowo i bezpiecznie zaprojektowane jestwejście przy drugich drzwiach – w Tourismo RHD są to zawsze drzwi środkowe.Szerokie schody są jasno podzielone, bez zbędnych elementów wbudowanych,odległość pomiędzy stopniami jest tu również równomierna. Wewnętrzna stronadrzwi otwieranych wahadłowo na zewnątrz jest jasna, stąd też wejście nawet przyzamkniętych drzwiach działa zapraszająco i bezpiecznie, na przykład dlapasażerów udających się do toalety pokładowej lub też dla personeluobsługującego podczas pracy w kuchni pokładowej (oba warianty jako opcja).

Zarówno z przodu, jak i z tyłu na życzenie przy wejściu witagości oświetlony napis Mercedes-Benz. Oprócz seryjnego oświetlenia schodówdostępne jest dodatkowo oświetlenie przedniej krawędzi schodów.

Przyjazny przedział

Dzięki jasnemu i przyjaznemu układowi przedziałupasażerskiego Tourismo RHD Mercedes-Benz wkracza na nowe ścieżki stylizacjiwnętrz. Kolory i kształty są całkowicie nowe. Wieloczęściowa kopuła dachowaprzechodzi po bokach płynnie w półki na bagaż. Ponadto przewidziano tu dwazamykane schowki dla kierowców lub pilotów, zintegrowane w ciekawy kształt.Znajduje się tu również miejsce na odtwarzacz DVD oraz opcjonalny router Wi-Fi.

Kopuła dachu, schowki, wykończenia półek na bagaże orazposzycia przestrzeni międzyokiennych utrzymane są w modnym odcieniu Greige(szaro beżowy). Ta kombinacja kolorystyczna szarości i beżu jest miła dla oka,a przy tym harmonizuje z najróżniejszymi kolorami materiałów. Jasny odcieńGreige powiększa ponadto optycznie przedział pasażerski, a dwa szklane lukidachowe dodatkowo go rozjaśniają. Środkowa część sufitu przykryta jestjasnoszarą tkaniną maskującą. Jeżeli firma przewozowa zdecyduje się nastonowane kolory, Mercedes-Benz dostarcza na życzenie sufit również w wersjiciemnoszarej. Poza wspomnianą kolorystyką na specjalne życzenie możliwe sąrównież inne kombinacje kolorystyczne, harmonizujące z indywidualną koncepcjąwnętrza.

W przedniej części kopuły dachowej znajduje się miejsce nadziewiętnastocalowy monitor – na życzenie elektrycznie składany – również wobszarze drugich drzwi. Na specjalne życzenie możliwe są nawet składane monitoryw środkowej części sufitu. Monitory występują wszędzie z wąskim jasnymobramowaniem, współgrającym z wnętrzem nowego Tourismo RHD. Kopuła dachowadysponuje miejscem na wyświetlacze czasu, temperatury, symbolu toaletypokładowej, pasów bezpieczeństwa oraz przycisk zatrzymania na żądanie w ruchuliniowym.

Półki na bagaż w Tourismo RHD zaprojektowane są jako otwartei samonośne. Elementy podtrzymujące zintegrowane są w dyskretny sposób i dzieląjednocześnie półki na części.¬ Dna półek wyłożone są filcem igłowanym, cozapobiega zsuwaniu się bagażu podręcznego. Przednia krawędź półki na bagażukształtowana jest jako listwa do chwytania, opcjonalnie montowana jestdodatkowo poręcz.

Wykładzina do wyboru

Nowy Tourismo RHD nadaje się do najrozmaitszych zastosowań,dlatego też jego wielorakie wyposażenie uwzględnia odmienne wymagania i gusta.I tak na przykład alternatywnie do dwóch wariantów wykładziny dostępnych wwyposażeniu seryjnym (metalik lub kamień rzeczny), do wyboru jest sześćkolejnych wersji w najróżniejszych odcieniach drewna od jasnego do ciemnego.Mercedes-Benz spełnia ponadto życzenia specjalne.

Do wyboru są również maty podłogowe, różne kolory bocznychobić, zasłon oraz materiałów na spodniej stronie odpowietrzników oraz obicia idrzwi kabiny toalety. Aby ułatwić klientom dokonanie wyboru, projektanciprzygotowali gotowe schematy wyposażenia w wersjach jasnych i ciemnych, gdzie materiały ścian bocznych, sufit i dolnaoprawa półek na bagaże uzupełniają się i harmonizują ze sobą.

Fotele Softline

Fotele typu Softline są dostępne w jednym lub w dwóchkolorach, na życzenie ze wzmocnieniem krawędzi, z kompozycją ze skóry wtórnej wraz z gwiazdą Mercedesa wformie emblematu na oparciu.

Generalnie nowy Tourismo RHD przejmuje sprawdzone foteleswojego poprzednika – pochodzące zprodukcji własnej, lekkie i wysokiej jakości. Dostępne są w wielu wariantachwykonania. Podstawowa wersja to fotel Travel Star Eco z funkcjonalną tapicerką.Wariant Softline różni się od niej dodatkową tapicerką z wkładem z włókniny,profilowanym oparciem i stebnowaniem. Najdroższa wersja Luxline oferuje jeszczegrubszą tapicerką, a jej cechą zewnętrzną jest wyrazista fałda boczna napowierzchni siedziska i oparcia.

Komfortowe zagłówki z regulowaną wysokością, wykonane znajwyższej jakości kompozycji materiałów z ekoskóry wzbogacają dodatkowo fotelei nadają im indywidualnego charakteru. To samo odnosi się do wyposażenia w oparciaboczne, uchwyty na napoje i /lub składane stoliki zamocowane na tylnychoparciach, z siatkami bądź torbami na bagaż lub z oparciami dla stóp inumeracją miejsca. Szczególnie ekskluzywny charakter posiada wersja z gwiazdąMercedesa na tylnym oparciu. W zależności od wariantu foteli można wybieraćspośród szerokiej palety materiałów oraz kolorów siedziska i oparcia tylnego(oba elementy mogą być wykonane w kilku kolorach), zagłówka oraz wzmocnieniakrawędzi.

Indywidualnie ukształtowane są również dźwignie regulacjioparć oraz obudowa uchwytu przy siedzeniach. Kolorystyka utrzymana wstandardzie w kolorze szarym, na życzenie może być wykonana również z czarnympołyskiem lub z imitacją drewna lub srebra.

Opcjonalna możliwość podłączenia gniazdek USB 230 V przykażdym siedzeniu zapewnia zasilanie urządzeń przewożonych przez pasażerów.

„UFO“ z techniką LED

Podobnie jak w przypadku foteli funkcjonalność i komfortuzupełniają się również w odniesieniu do wyposażenia technicznego przedziałupasażerskiego. Oświetlenie wewnętrzne nowego Tourismo RHD jest wykonanecałkowicie w trwałej i energooszczędnej technologii LED. Lampki sufitowe mająbardzo wyrazistą stylistykę, stanowią reminiscencję obu poprzednich cieszącychsię niezwykłym powodzeniem serii. Ludzie z branży określają je pieszczotliwiejako „Ufo“.

W nowym Tourismo RHD zastosowano najnowsze technologieoświetlenia. Lampy mają bardzo płaski kształt i dzięki użyciu dwustopniowegoprzełącznika służą jako oświetlenie wewnętrzne, jako orientacyjne oświetlenienocne podczas jazdy oraz – razem z lampkami bocznymi – dodatkowo jakooświetlenie półek na bagaż podręczny. W przypadku dwuosiowych wersji pojazduzastosowano siedem, a w trzyosiowych – osiem lamp sufitowych.¬ Obramowania lampsufitowych utrzymane są fabrycznie dokładnie w stylu nowego autobusuwysokopokładowego – w odcieniu Greige (szaro beżowy), na życzenie w kolorzesrebrnym.

Indywidualne panele

Kształt nowego panelu obsługowego również od razu wpada woko. Cechą szczególną designu jestwyraziste dekoracyjne obramowanie, wykonane fabrycznie w czerni z połyskiem,dostępne jednak również w wersji srebrnej – indywidualność w tym miejscu tonowość. Panele obsługowe zawierają okrągłe, indywidualnie regulowane w każdąstronę dysze powietrzne oraz lampki do czytania dla każdego pasażera, ponadtogłośniki oraz przycisk wezwania hostessy. Łączniki pomiędzy panelamiobsługowymi wyłożone są czarną skórą ekologiczną o strukturze romboidalnej.

Okablowanie paneli obsługowych w odpowietrzniku sufitowym mazabudowę modularną: w przypadku np.późniejszej zmiany odległości między fotelami, np. podczas przeróbki używanegoautobusu z cztero- na trzygwiazdkowy możliwe jest dostosowanie pozycji paneliobsługowych.¬

Indywidualna kuchnia

Jeżeli przewoźnik pragnie zaopatrzyć pasażerów w ciepłenapoje lub drobne przekąski, może wybrać jedną z kompaktowych kuchniznajdujących się za drzwiami numer dwa przy środkowym wejściu. Wychodzącnaprzeciw wymaganiom brytyjskich klientów w ofercie znajduje się równieżkuchnia z zaparzaczem do herbaty.

W modelu Tourismo RHD Mercedes-Benz po raz pierwszyprezentuje całkowicie nowo zaprojektowaną kuchnię, której wygląd zostałidealnie dostosowany do stylistyki wnętrza Tourismo RHD. Wyposażenie nowejkuchni jest zmienne i zaspokaja nawet wysokie wymagania: do dyspozycji jestekspres do kawy na 60 filiżanek, osobny ekspres do espresso- lub do herbaty,podgrzewacz do kiełbasek lub kuchenka mikrofalowa. U góry znajduje się dużypojemnik mieszczący zapasy lub dodatkowa lodówka pokładowa. Wszystkie wariantymają identyczną obudowę. Nowa kuchniadysponuje technologią energooszczędną, obsługa następuje za pomocą ekranudotykowego i sterowana jest przez mikroprocesory – w przypadku RHD high-techsięga aż po komponenty wyposażenia.

Pod kuchnią znajduje się sprawdzone w poprzednich modelachpomieszczenie wielofunkcyjne, dostępne zarówno z zewnątrz, jak i z wewnątrz.Dzięki odpowiedniemu wyposażeniu – począwszy od materaca przez oświetlenie,ogrzewanie, klimatyzację po telefon pokładowy – może służyć również jakopomieszczenie do odpoczynku dla kierowcy.

Naprzeciwko kuchni przed drugimi drzwiami umiejscowiona jestopcjonalnie umywalnia z toaletą pokładową. Podobnie jak dotychczas, na życzeniepomieszczenie to dostępne jest również we wzmocnionej wersji dalekobieżnej, zpowiększonymi zbiornikami i szczególnie wytrzymałym wyposażeniem, uzupełnionymopcjonalnie elektryczną suszarką do rąk i pojemnikiem na środek dezynfekcyjny.

Pasażerowie o ograniczonej mobilności

Nowy Tourismo RHD jest otwarty na wszystkich pasażerów,również tych z ograniczoną mobilnością. Schody wejściowe są już przystosowanedo potrzeb osób niepełnosprawnych, zgodnie z wymogami normy ECE-R 107.Dodatkowo na życzenie możliwe jest zamontowanie windy dla pasażerów na wózkachinwalidzkich. Winda znajduje się w bagażniku od strony wejścia, bezpośrednio zaprzednią osią, schowana za osobną pokrywą w specjalnej kasecie, dzięki czemunie zajmuje dużo miejsca. W przypadku montażu windy na wysokości przedziałupasażerskiego przewidziane są dodatkowe drzwi. Podwójne siedzenia dla pasażerówna wózkach umieszczone są w pobliżu drzwi, na przesuwnym systemie szynowym,gdzie można bezpiecznie zamocować wózek.

Dobry klimat

Pasażerowie na pokładzie nowego Tourismo RHD powinni czućsię komfortowo o każdej porze roku, dlatego też konstruktorzy intensywniezajęli się kwestią klimatyzacji wnętrza pojazdu. Skuteczne ogrzewanie konwekcyjne zapewniaciepło we wnętrzu, w razie potrzeby przy wsparciu dodatkowego ogrzewania zasilanego paliwem.

Standardowa klimatyzacja montowana jest w środkowej częścidachu, w sposób umożliwiający dogodną konserwację. W zależności od długościpojazdu i wymagań rynku wydajność chłodnicza klimatyzacji wynosi 32 kW, 35 kWlub 39 kW. Nowa dwustrefowa regulacja, każdorazowo z dwoma obiegami zarówno wprzypadku chłodzenia, jak i grzania zapewnia równomierny rozkład temperatury nacałej długości pojazdu. Stanowisko kierowcy klimatyzowane jest osobno. Równieżnowy sposób detekcji wilgotności powietrza zwiększa komfort klimatyczny, a tymsamym dobre samopoczucie.

Klimatyzacja jest znacznie lżejsza i bardziej oszczędna niżw poprzednich modelach: opcjonalne wyłączanie cylindra sprężarki chłodziwa redukujezapotrzebowanie na energię, a tym samym zużycie paliwa przez autobus. Powód:Podczas gdy w standardowych urządzeniach klimatyzacyjnych sprężarka działa wtrybie ciągłym, w nowym Tourismo RHD jest ona włączana w jedynie w raziepotrzeby.

Zarówno ogrzewanie, jak i klimatyzacja udowodniły swojąwydajność w najtrudniejszych warunkach, między innymi podczas testów w komorzeniskich temperatur przy minus 20 ºC.

Podłączeni do Coach MediaRouter

W autobusach dalekobieżnych już dawno stało się toobowiązkiem, w pozostałych autobusach turystycznych – kwestią wyboru:pasażerowie domagają się szybkiego internetu dla swoich urządzeń mobilnych.Nowy Tourismo RHD może opcjonalnie we wszystkich wersjach zostać fabryczniewyposażony w router i antenę. Coach MediaRouter posiada dwa wejścia dla kartSIM z obsługą LTE oraz dwa porty USB. W ten sposób poza możliwością korzystaniapodczas jazdy z internetu na urządzeniach mobilnych pasażerowie uzyskująponadto możliwość dostępu do serwera multimediów w sieci lokalnej. Odciąża tojednocześnie połączenie internetowe.

Przewoźnicy mogą rozwiązać kwestię zasilania urządzeńnależących do pasażerów na różne sposoby: Mercedes-Benz wyposaża Tourismo RHD wporty USB lub gniazdka 230 V, montowane od strony ściany.

Większy bagażnik

Ponieważ konstrukcja ramy głównej nowego Tourismo RHD stałasię o cztery centymetry wyższa, powiększył się bagażnik miedzy osiami wewszystkich modelach. W zależności od modelu jego pojemność waha się od 9,9 m³do 12,1 m³ (po odjęciu toalety znajdującej się przy środkowym wejściu pojemnośćzmniejsza się każdorazowo o 1,2 m³).

Do tego należy doliczyć praktyczne schowki w obszarze osi,służące do przechowywania dodatkowego wyposażenia, jak np. łańcuchy śniegowe,bagaż kierowcy lub zapasy dla kuchni pokładowej lub lodówki. Autobusy w wersjidwuosiowej dysponują zarówno dużym schowkiem z lewej strony nad tylną osią orazpółką z prawej strony nad tylną osią. Ich objętość wynosi łącznie 1,35 m³. Wpojazdach trzyosiowych znajdują się aż trzy schowki: po jednym z lewej i prawejnad osią napędową oraz dodatkowy z lewej strony nad przednia osią.

Przestrzeń dokoła osi została wykorzystana przezkonstruktorów również do przechowywania elementów technicznych i akcesoriów.Główna i pomocnicza tablica rozdzielcza rozmieszczone są po prawej stronie nadprzednią lub tylną osią, dzięki czemu zapewniony jest do nich łatwy ibezpieczny dostęp w razie potrzeby. To samo dotyczy narzędzi znajdujących sięrównież w obszarze tylnej osi. Łatwo dostępne są także akumulatory w schowkunad przednią osią z lewej strony (patrząc w kierunku jazdy) w wersji dwuosiowejlub z lewej strony nad osią wleczoną (wersja trzyosiowa).

Komentarze