TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Nowy Sącz: plan naprawczy PKS-u i projekt nowego dworca autobusowego
Krzysztof Ruchała - Opublikowano: 30.06.2009 16:22:43 2 komentarze
Nowy Sącz: plan naprawczy PKS-u i projekt nowego dworca autobusowego

W piątek 26 czerwca na konferencji prasowej prezes PKS Nowy Sącz S.A. pan Marek Surowiak przedstawił plan restrukturyzacji spółki, który zakłada zmiany o charakterze organizacyjnym, prawnym i finansowym. Wynikiem zmian w strukturze organizacyjnej będzie ograniczenie zatrudnienia w spółce –zwolnionych zostanie 77 pracowników z 350 –cio osobowej załogi, przy czym redukcje zatrudnienia nie dotkną kierowców.

Jeśli chodzi o kwestie finansowe to najpilniejsza wydaje się spłata długów, a zwłaszcza tzw. długu wymagalnego wynoszącego ponad 1 mln. 700 tys. zł. Bez spłaty tego zadłużenia realna pozostaje groźba postawienia spółki w stan upadłości. Tu rozwiązaniem będzie zaciągnięcie kredytu długoterminowego z przeznaczeniem właśnie na spłatę zadłużenia. W poniedziałek 29 czerwca skontaktowaliśmy się telefonicznie z prezesem Surowiakiem i pytaliśmy m.in. o realne szanse na wymianę taboru, który w przypadku sądeckiego przewoźnika w przeważającej części jest już bardzo wysłużony (stare H9 i H10, ponad dwudziestoletnie Daby). Odpowiedź prezesa była jednoznaczna –najpierw trzeba myśleć właśnie o spłacie długu wymagalnego. Nie można myśleć o nowym taborze kiedy sytuacja finansowa spółki wymaga głębokiej naprawy.

Wracając do piątkowej konferencji prasowej, to jej centralnym punktem było z pewnością przedstawienie koncepcji budowy dworca regionalnego w Nowym Sączu przy ul. Wyspiańskiego, na gruntach należących do PKS-u. Zamieszczone wizualizacje przedstawiają nowy budynek dworca oraz przebudowane już istniejące budynki biurowe i zaplecza technicznego PKS-u. Taka bowiem jest koncepcja, aby na terenach przy ul. Wyspiańskiego gdzie mieści się dzisiaj baza PKS-u znajdowały się: nowoczesny dworzec regionalny, siedziba przedsiębiorstwa (administracja plus zaplecze techniczne) i część biurowo –hotelowa (na bazie niewykorzystywanego budynku administracyjnego, który przez jakiś czas wynajmował nowosądecki oddział ZUS).

Szacunkowy koszt inwestycji to 35 mln. zł., a realny termin zakończenia prac to rok 2013. Środki finansowe na budowę dworca pochodziłyby m.in. ze sprzedaży działki o powierzchni 87 arów na której znajduje się obecny dworzec PKS (bardzo atrakcyjna lokalizacja), kredytu oraz dofinansowania ze środków Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego –z tego źródła można by sfinansować do 60% wartości inwestycji. Być może w kosztach inwestycji partycypowałyby również miasto i samorząd województwa. Plusem nowego rozwiązania byłoby z pewnością skoncentrowanie wszystkich przewoźników autobusowych w jednym miejscu, a to byłoby znacznym ułatwieniem dla podróżnych. Pewnym minusem jest obecny układ komunikacyjny w tym rejonie miasta, ale władze miasta mają gotowe plany na jego poprawienie. Kolejny mały minus to nadal oddalenie od dworca PKP, ale w tym przypadku w planach jest zbudowanie kładki o długości około 400 m. prowadzącej do dworca nad terenem Newagu.

W tym miejscu należy dodać, że obecnie ruch pasażerski na terenie miasta obsługują dwa dworce autobusowe: PKS przy pl. Dąbrowskiego i MPK przy ul. Kolejowej. Trzeba przyznać, że niestety oba nie spełniają dzisiejszych standardów, a dodatkowo ich pojemność w zakresie obsługi dodatkowych połączeń wydaje się być już bardzo mocno ograniczona. Oba dworce obsługują w sumie ponad 1300 kursów dziennie, a w ciągu doby przewija się przez nie ok. 40 tys. pasażerów.

Jeśli chodzi o temat budowy dworca regionalnego w Nowym Sączu to nie jest on  nowy, z tym, że niestety dotychczasowe koncepcje nie doczekały się z różnych powodów realizacji. Choćby ostatnia koncepcja, która wydawała się najbardziej sensowna –Centrum Komunikacyjne przy ul. Kolejowej. Pisaliśmy o tym szerzej:  http://transinfo.pl/text.php?from=tag&id=15648

Sprawa umarła śmiercią naturalną, gdyż okazało się, że miasto nie jest właścicielem terenu na którym znajduje się bocznica kolejowa przy MPEC.

Na zakończenie warto odnieść się do pomysłu przedstawionego w piątek przez prezydenta Nowego Sącza Ryszarda Nowaka. Chodzi mianowicie o konsolidację nowosądeckich przewoźników: PKS-u i MPK. Obie firmy zlokalizowane są po sąsiedzku przy ul. Wyspiańskiego, obie też przeżywają dość spore problemy finansowe. Ich połączenie mogłoby przynieść dość duże oszczędności. W poniedziałkowej rozmowie telefonicznej z prezesem nowosądeckiego PKS-u poruszyliśmy i tę kwestię. Zapytaliśmy na ile ten pomysł prezydenta Nowaka uważa on za realny. Według Marka Surowiaka pomysł ten jest „realny i bardzo dobry”, z tym, że jak sam zaznaczył,  jest to koncepcja przyszłościowa i wymaga uzgodnień pomiędzy właścicielami obu spółek, a więc Marszałkiem Województwa Małopolskiego (PKS) i Prezydentem Nowego Sącza (MPK).

 Załączone do tekstu wstępne wizualizacje dworca regionalnego w Nowym Sączu zostały udostępnione przez PKS Nowy Sącz S.A.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
dworzec
PKS
MPK
rozkład jazdy
Nowy Sącz
  • Wojciech Bąkowski – 02.07.2009

    Jeśli aktywa pracujące (autobusy) są w pełni zamortyzowane a odpis amortyzacyjny jest nikły i wartość rynkowa eksploatowanych autobusów jest bliska wartości złomu to takie przedsiębiorstwo musi pozyskać znaczący kapitał na odnowę taboru. Jeśłi nie podła temu zadaniu musi być sprzedane zasobnemu inwestorowi

  • Wojciech Bąkowski – 02.07.2009

    Jeśli aktywa pracujące (autobusy) są w pełni zamortyzowane a odpis amortyzacyjny jest nikły i wartość rynkowa eksploatowanych autobusów jest bliska wartości złomu to takie przedsiębiorstwo musi pozyskać znaczący kapitał na odnowę taboru. Jeśłi nie podła temu zadaniu musi być sprzedane zasobnemu inwestorowi

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....