TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Nowy midi-przetarg w Krakowie oraz zmiany w elektrycznym
InfoBus.pl - Opublikowano: 18.04.2016 16:09:46 12 komentarzy
fot. Radio Kraków

Być może już jutro Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ogłosi nowy przetarg na dostawę 15 autobusów klasy midi. Spółka przesłała do publikacji na stronie TED stosowne ogłoszenie o zamówieniu. Ponadto zmiany zajdą także w przetargu na zakup 20 elektrobusów. Przewoźnik wyznaczył nowy termin składania ofert.

Midi-powtórka

W świetle informacji zawartych w ogłoszeniu, które oczekuje na publikację na TED wydaje się, że warunki formalne zamówienia pozostały bez zmian. MPK dalej takie same wymagania w kwestii terminu realizacji, zdolności finansowej oferentów, ich doświadczenia oraz wadium. Bez zmian są także kryteria oceny ofert. Cena to dalej maksymalnie 80% punktów. Reszta dalej pozostanie do wywalczenia w ocenie technicznej, w której wiele wskazuje na to, że dalej będą preferowane rozwiązania z poprzedniego przetargu.

Przypomnijmy, że wcześniejsze postępowanie zostało unieważnione. O kontrakt walczyło dwóch oferentów- Solaris oraz konsorcjum Ursusa, AMZ i Ursus bus które zaoferowało dostawę Autosanów SanCity 9LE. MPK skrupulatnie przyjrzało się obydwu ofertom. Po dokonaniu analizy spółka podjęła decyzję o unieważnieniu przetargu. Tylko jedna propozycja- Solarisa- okazał się ważna. Jednak przewyższała ona możliwości finansowe zamawiającego.

Podwykonawstwo czy licencja?

Z kolei w przypadku oferty konsorcjum MPK wskazało, że dokonano niedopuszczalnej zmiany oferty. Zaczęło się od tego, że partnerzy w swojej propozycji zaoferowali dostawę Autosanów SanCity 9LE. Oświadczyli ponadto, że zamówienie zostanie zrealizowane w całości bez udziału podwykonawców. Wątpliwości pojawiły się w innym miejscu. Krakowska spółka poprosiła konsorcjum o złożenie wyjaśnień, że skoro oferują autobusy, których nie są producentami to jakimi prawami do oferowanego produktu dysponują? Chodziło o kwestię uprawnień, które miały umożliwić konsorcjum samodzielną realizację zamówienia, czyli produkcję pojazdów, co do których określone prawa przysługują innej firmie.

Partnerzy przedstawili umowę podpisaną z Autosanem 8 stycznia. Zakładała ona, że przypadku zwycięstwa konsorcjum pod wodzą Ursusa w krakowskim przetargu sanocka fabryka wyprodukuje 15 sztuk SanCity 9LE, zgodnych z wymaganiami MPK. Następnie pojazdy za pośrednictwem partnerów miały zostać sprzedane krakowskiej spółce.

MPK stwierdziło, że nie jest to umowa licencyjna (a w tym kierunku prowadzono wyjaśnienia), lecz umowa o podwykonawstwo. W ten sposób zadaniem zamawiającego dokonano niedopuszczalnej zmiany treści oferty. Ponadto zamawiający dowodził, że w tym stanie faktycznym oświadczenie oferenta złożone w ofercie o samodzielnej realizacji zamówienia było niezgodne ze stanem rzeczywistym i wskazuje na niemożność wykonania przez oferenta zobowiązań objętych zamówieniem. To poskutkowało decyzją o odrzuceniu oferty konsorcjum i unieważnieniu przetargu.

Ursus i jego partnerzy odwołali się od tego rozstrzygnięcia do Krajowej Izby Odwoławczej. W odwołaniu uznali, że działanie MPK jest nieracjonalne. Za nadinterpretację uznali utożsamianie pojęcia podwykonawcy i producenta. Powołując się na orzecznictwo KIO konsorcjum stwierdziło, że umowy tego rodzaju ?nie mają charakteru podwykonawstwa, są zwykłymi stosunkami gospodarczymi pomiędzy przedsiębiorcami w danej branży, opartymi na ogół o umowy sprzedaży lub dostawy?.

Wyrokiem z 7 marca KIO oddaliła odwołanie w całości podzielając stanowisko MPK. W efekcie zamawiający dostał zielone światło do ogłoszenia nowego przetargu, który lada moment wystartuje. Kto wie czy już nie jutro.

"Elektryki" później

Krakowskie MPK wydłużyło termin składania ofert w postępowaniu na zakup 20 nowych autobusów elektrycznych. Nie do 25 kwietnia, ale do 6 czerwca spółka czeka na propozycje od zainteresowanych zamówieniem firm. Wynika to z dwóch powodów.

Po pierwsze od warunków postępowania odwołał się BYD, który zarzucił zamawiającemu ograniczanie konkurencji. Wątpliwości chińskiego producenta dotyczyły m.in. warunku doświadczenia, zasad na jakich test SORT2 miał być załączony do oferty oraz wymogu czterech drzwi dla pasażerów w przegubowych elektrobusach. 7 kwietnia KIO pochyliła się nad skargą i ją uwzględniła, przynajmniej w części. MPK jeszcze nie dokonało zmian w SIWZ, do których zobowiązał spółkę skład arbitrów. Należy oczekiwać, że niedługo to nastąpi.

Do tego dochodzą jeszcze pytania od innych firm zainteresowanych przetargiem. Zamawiający przekładając otwarcie ofert o niespełna 1,5 miesiąca dał sobie zapewne czas na przygotowanie wyczerpujących odpowiedzi na poruszone przez potencjalnych oferentów kwestie. A to dla każdej ze stron szalenie ważne.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MPK Kraków
BYD
Ursus
AMZ
Autosan
Solaris
  • XWJ – 18.04.2016

    BYD nawet po tym wyroku jest w głębokiej, bo KIO uwzględniło tylko zapis o SORT2. Reszta nadal została podtrzymana (wraz z wymogiem doświadczenia), więc BYD będę musiał zaoferować przegubowe wozy z układem drzwi 2+2+2+2 nie wyższe, niż 3.3 metra. Inaczej czeka go wylotka z hukiem.

  • Krakowiaczek – 18.04.2016

    Cytując artykuł: "Być może już jutro Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A w Krakowie ogłosi nowy przetarg na dostawę 15 autobusów klasy midi." - MPK już ogłosiło go 15 kwietnia...

  • farafiu – 18.04.2016

    @XWJ Gdzie jest nowy SIWZ?

  • fred – 18.04.2016

    @Krakowiaczek - Na razie MPK na swojej stronie pokazało informacje o przesłałaniu do publikacji na stronie TED stosowne ogłoszenie o zamówieniu

  • break – 18.04.2016

    To punkt dotyczący trojga drzwi KIO uwzględniło czy nie , bo z artykułu trudno odczytać

  • brożek – 18.04.2016

    Skarge na troje drzwi KIO odrzuciło , na pozostałe punkty przyznało racje BYD

  • mouset – 18.04.2016

    Wszystkich pogodzi AMZ

  • XWJ – 18.04.2016

    @farafiu - Będzie pewnie pod koniec tygodnia. Albo na początku przyszłego. MPK też musi mieć chwilę czy się odwołać do sądu czy zmieniać warunki.

  • z.marcin – 19.04.2016

    Trzymam gorąco kciuki za wszystkimi producentami po za BYD. Jechałem wielokrotnie tym złomem. Wyje, buczy, sworznie stukają, stuka przy przyspieszaniu i hamowaniu.Najpierw niech popracują nad dobrym produktem a później niech startują.Szkoda że AMZ ?electric? nie ma klimatyzacji. Chyba dla mnie nawet lepszy od Solarisa.

  • farafiu – 19.04.2016

    @XWJ No to kolego przykro mi, ale jeśli jeszcze nie ma to możemy spekulować, co tam będzie zmienione. Mocno wierzę, że będzie tak jak piszesz. Poczekajmy na wyrok KIO, bo w jej rękach leży czy te bzdurne wymagania do wysokości i ilości drzwi zostaną uwzględnione. Jeśli tak, MPK będzie musiało określić punktowo ile drzwi dostanie określoną ilość punktów, a wtedy chinole mogą przebić rażąco ceną. Podobnie z wysokością.

  • ttt – 20.04.2016

    @farafiu to jak piszesz bzdury to wysokość która jest uzależniona od wysokości wiaduktów w Krakowie i przy dieslach było tak samo. Po za tym 18m auto z trzema drzwiami jakaś bzdura, nawet 10m autonusy mają trzy drzwi. To że BYD to wszyscy mają ulegać chińczykowi chce startować to niech spełni warunki.

  • farafiu – 20.04.2016

    Bzdury? Jakbyś raczył zauważyć to są domysły. A co będzie chinoli obchodzić wysokość? Będą mieli argument, że są linie, które w ogóle nie jeżdżą pod wiaduktami i tyle. A ich mało nie jest, w tym przegubowe.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....