Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowości w MPK Wrocław. Nowy podwykonawca i 50 Citaro G na jesieni!

infobus
07.02.2019 14:00
0 Komentarzy

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Wrocławiu czeka zwiększenie pracy eksploatacyjnej na liniach autobusowych. Przewoźnik aby podołać temu zadaniu kupi nowe Mercedesy Citaro G C2 oraz będzie korzystał ze wsparcia nowego podwykonawcy.

Niektóre dzielnice Wrocławia odczują wyraźną poprawę w zakresie obsługi komunikacyjnej. Pojawią się dodatkowe kursy, nowe linie, a część będzie miała zmodyfikowane przebiegi. Jednak aby można było wcielić plan w życie konieczne jest wprowadzenie do ruchu kolejnych autobusów.

„Wśród 100 zadań na pierwsze 100 dni mojej prezydentury mieściło się wiele kwestii dotyczących komunikacji miejskiej, która podczas całej mojej kadencji będzie szczególnie istotna. W związku z tym przedstawiamy dzisiaj nowy program autobusowy, który ma ułatwić wielu mieszkańcom korzystanie z komunikacji miejskiej i będzie skrupulatnie wprowadzany w życie w kolejnych miesiącach” – podkreślił Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Jesienią mieszkańcy Lipy Piotrowskiej będą mogli podróżować nową linią autobusową 143 do pętli tramwajowo–autobusowej na Oporowie. Ze zmian w 2019 roku powinni być również zadowoleni m.in. mieszkańcy Maślic. W III kwartale wydłużona zostanie linia 127, która będzie kończyć kursy nie na przystanku Kozanów, ale przy ulicy Koziej.

Przedłużona zostanie również linia 144, obecnie zatrzymująca się na pętli przy ulicy Kamieńskiego. Dodatkowo również planowane jest skierowanie wybranych kursów linii 147 do ulicy Bierutowskiej. Zmiany dotkną także południowe części miasta. Od 1 marca linia 110, która obecnie kursuje między przystankami Iwiny (Pętla) – Dworzec Główny (Stawowa) zostanie przedłużona do Galerii Dominikańskiej. Bardzo ważną inwestycją jest także wydłużenie linii 145. Autobusy nie będą kończyć swego biegu na Tarnogaju i Gaju, ale pojadą dalej – do Jagodna i ułatwią komunikację mieszkańcom m.in. Małej Toskanii.

Nowy podwykonawca
Kolejne autobusy wyjadą na wrocławskie ulice m.in. dzięki podjęciu współpracy przez MPK z nowym podwykonawcą.

„Rzeczywiście gdyby nie zakupy nowych 50 autobusów nie moglibyśmy zrealizować tego nowego programu autobusowego. Jednocześnie będziemy też podejmować współpracę z nowym podwykonawcą, którego poszukamy i wyłonimy w drodze przetargu. Przetarg rozpocznie się już w lutym, tak żeby ten podwykonawca już we wrześniu mógł rozpocząć swoją pracę przewozową.” – powiedziała Jolanata Szczepańska, prezes MPK Wrocław.

Pomysł z podwykonawstem nie jest nowy, ale Wrocław jest największym tego typu zleceniem w Polsce. Dzięki temu w czerwcu 2015 r. na wybrane przez MPK linie wyjechała radomska firma Michalczewski. Kontrakt między miejski a prywatnym przewoźnikiem trwa do 2025 r. Dwa lata później dokonano jego rozszerzenia o kolejne zadania przewozowe.

Obecnie Michalczewski obsługuje zadania przewozowe wskazane przez MPK przy pomocy łącznie 80 autobusów- 73 MAN-ów (43 Lion'sy City G, 30 sztuk Lion'sów City A37) oraz siedmiu Solarisów Urbino 8,6. Na linie wyjeżdżają maksymalnie 74 autobusy, a rocznie wykonują one pracę eksploatacyjną w wymiarze ok. 4,5 – 4,6 mln wzkm.

Nowy podwykonawca miałby objąć swoje zadania we wrześniu. Jak udało nam się nieoficjalnie dowiedzieć musiałby podstawić ok. 30 – 40 autobusów. A to by oznaczało przewozy w wymiarze ok. 1,9 – 2,5 mln wzkm rocznie. To dosyć duże zlecenie jak na polskie realia. Nie wiadomo tylko przez jak długi okres MPK korzystałoby z jego usług. Możliwe więc jest, że nowy partner miejskiego przewoźnika dostałby kontrakt do 2025 r.

Nowe Citaro C2 G na jesieni
Wyjaśnia się powoli sprawa zamknięcia przez MPK przetargu na 50 nowych autobusów przegubowych, z opcją rozszerzenia o kolejnych 50. Po wielu perturbacjach ostatecznie zlecenie trafi do EvoBus Polska. Firma dostarczy do Wrocławia kolejne przegubowe Mercedesy Citaro C2 G. Plany zakładają, że rozpoczną one kursowanie na jesieni.

„Aby zrealizować nowy program autobusowy potrzebne są dodatkowe pojazdy. Dlatego kupimy 50 nowych autobusów marki Mercedes Citaro. Będą to autobusy przegubowe, w pełni klimatyzowane, wyposażone w systemy informacji pasażerskiej i monitoringu. Tego typu pojazdy już jeżdżą po ulicach Wrocławia i cieszą się dobrą opinią” – mówiła Jolanta Szczepańska.

Zakup kolejnych długich „gwiazd” pochłonie MPK 97 342 200 PLN brutto. Jeden Mercedes Citaro G C2 został więc wyceniony na 1 582 800 PLN netto. Cena jest więc adekwatna do „gwiazdy” w wersji przegubowej i w bogatym standardzie wyposażenia. Umowa na dostawę Mercedesów ma zostać podpisana w marcu.

„Cieszymy się, że dalszych 50 już niedługo wyjedzie na ulice Wrocławia. A już niedługo to znaczy kiedy? Koniec września, początek października 50 autobusów będzie już jeździło po Wrocławiu. Umowę podpisujemy w marcu. Termin mamy zaplanowany także myślę, że wrocławianie naprawdę będą z tego zadowoleni.” – powiedziała szefowa wrocławskiego MPK.

Komentarze