TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Nowoczesne trolejbusy w Lublinie
Maciej Zyśko - Opublikowano: 27.10.2009 10:47:25 18 komentarzy
Nowoczesne trolejbusy w Lublinie

Kiedy w 2004 roku podjęto decyzje o budowie dwóch prototypowych trolejbusów Jelcz pr110E z nowoczesnym napędem asynchronicznym, padały już nieśmiałe wypowiedzi o budowie całkowicie nowoczesnych pojazdów w MPK. Jednakże droga od pomysłu do sukcesu, nie była krótka. Aby obniżyć koszty, do budowy prototypów zdecydowano się na wykorzystanie dwóch, z zakupionych wcześniej trolejbusów z Warszawy. Wozy te zostały całkowicie rozebrane do szkieletu i poddane odbudowie połączonej z modernizacją nadwozi Jelczy pr110E. Zwycięzcą rywalizacji dwóch producentów napędów producentami –Łódzką Eniką (#830), a Warszawskim Medcomem (#826), okazał się ten drugi, którego napędy zostały zamontowane już w pierwszych lubelskich niskopodłogowych trolejbusach.

Tuż przed 1 grudnia 2007 roku, do Lublina trafiły dwa kompletne niskopodłogowe nadwozia trolejbusów Solaris Trollino 12. W odróżnieniu od trzech zmontowanych w 2005 roku pojazdów (oporowe jelcze 120MT), nadwozia te były kompletne i wymagały jedynie montażu napędu elektrycznego wraz z silnikami trakcyjnymi. Same silniki wyprodukowane zostały przez renomowanego producenta, firmę EMIT z Żychlina. Dysponują one niebagatelną mocą rzędu 175kW, gwarantującą znakomite parametry użytkowe w ruchu miejskim. Sam napęd pracuje bardzo płynnie w porównaniu z najpopularniejszymi trolejbusami oporowymi oraz zapewnia niższy poziom hałasu, co daje pasażerom wyższy komfort jazdy. Mając na uwadze właśnie komfort podróży, wewnątrz pojazdu zamontowano nowoczesne piece grzewcze, z termostatami oraz nawiewami, które znacznie wydajniej ogrzewają wnętrze pojazdu. Oczywiście oba pojazdy wyposażono w nowoczesny osprzęt współpracujący z siecią, czyli w odbieraki czeskiej firmy Esko Praha i bębny Railitech, które w odróżnieniu od prototypu zamontowano na tylnej klapie.

Oba pojazdy wyjechały na ulice Lublina 21 grudnia 2007 roku, w celu odbycia jazd próbnych. Już następnego dnia, tuż po oficjalnej prezentacji, pojazdy zostały oddane do użytku mieszkańców. Niespełna 2 dni później, do pojazdów dołączył testowany prototyp i otrzymał numer taborowy –najpierw 900 - a po wykupieniu go od producenta, co miało miejsce na początku bieżącego roku - 839.

W międzyczasie, w 2007 roku powstał kolejny prototyp trolejbusu, oparty na nadwoziu Jelcza pr110E (#752). W wyremontowanym nadwoziu (tym razem bez modernizacji) zamontowano napęd produkcji Instytutu Elektrotechniki w Międzylesiu wraz z superkondensatorami. Jak do tej pory był to najnowocześniejszy napęd testowany w Polsce. Trolejbus wyposażony w superkondensatory wraz z bateriami, mógł przejechać bez sieci ponad 3 km. Niestety, ze względu na dużą masę całkowitą tego rozwiązania w stosunkowo delikatnym nadwoziu Jelcza, nie zdecydowano się na eksploatacje trolejbusu w tej wersji. Było to spowodowane głównie dużą masą baterii oraz dużym obciążeniem dachu przez automatyczne odbieraki. Pojazd pozostał jedynie wyposażony napęd na prąd przemienny produkcji IEL.

W roku 2008, oprócz odbudowy kolejnych wysłużonych Jelczy, pojawił się jak dotąd jedyny ,,czeski’’Solaris. Trolejbus o numerze inwentarzowym 838, został zakupiony w ramach programu ZPORR (Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego), pod nazwą ,,Budowa trakcji trolejbusowej w ulicach Roztocze –Orkana –Armii Krajowej –Bohaterów Monte Cassino –Wileńska –Głęboka’’. Oprócz budowy trakcji, projekt obejmował zakup jednego niskopodłogowego trolejbusu z napędem asynchronicznym. Dla nikogo nie było wielkim zaskoczeniem, iż przetarg wygrał DPO Ostrawa, oferujący polski trolejbus z czeskim napędem - Solaris Trollino 12AC. Trolejbusy tego producenta są doskonale znane w Polsce z ulic Gdyni już od 2003 roku oraz Tych, gdzie pierwszy pojazd tego typu pojawił się w 2004 roku. W trolejbusie tym zastosowano silnik główny i silniki pomocnicze, pracujące w technice prądu przemiennego. Silnik trakcyjny, typu TAM 1009C o mocy 175kW, jest przeprojektowanym silnikiem tramwajowym i jest sterowany przez napęd produkcji Cegelc.

 

Obecnie dobiegły końca prace nad najnowszym prototypem MPK, czyli trolejbusem MAZ 203T. Oficjalnie został zaprezentowany on 23 października 2009 roku na terenie zajezdni trolejbusowej Helenów. Nie jest to jednak pierwszy tego typu trolejbus na świecie. Pierwszy prototyp powstał już w 2008 roku i zabudował go białoruski Eton. Był to premierowy trolejbus jaki powstał w oparciu o nadwozie MAZa 203, który dziś jeździ po ulicach Mińska na Białorusi, gdzie otrzymał numer taborowy 3585. Trolejbusy (MAZ 203T08) są również znane z ulic rumuńskiego miasta Galti, gdzie w zeszłym roku zostało wyeksportowanych 10 egzemplarzy.

Warto podkreślić, że Miński Auto Zawód do zamówienia MPK podszedł poważnie, traktując je jako prestiżowe, a zarazem mogące otworzyć przed nim nowe rynki zbytu trolejbusów. Pojazd został wyposażony w klimatyzację kabiny kierowcy oraz, na specjalne zamówienie MPK, w drzwi kabiny kierowcy wychodzące do przestrzeni pasażerskiej. Należy zaznaczyć, iż całość została wykonana została bardzo starannie w porównaniu do autobusu testowanego między innymi w Lublinie. Nadwozie, które przybyło 8 sierpnia, zgodnie z zamówieniem MPK, dotarło niekompletne. Trolejbus oprócz uzbrojenia w znany już w Lublinie napęd asynchroniczny warszawskiej firmy Medcom wraz z silnikiem EMIT, został wyposażony w system informacji pasażerskiej firmy Pixel oraz pełen monitoring, włącznie z kamerą rejestrującą obraz sprzed trolejbusu. Wewnątrz trolejbusu zamontowano polskie siedzenia firmy Astromal oraz ukryte pod podłogą piece grzewcze łódzkiej firmy Enika. W celu poprawy estetyki i funkcjonalności miejsca pracy kierowcy, zdecydowano się na wymianę pulpitu na polski produkt, również firmy Astromal z Wilkowic (http://www.infobus.pl/text.php?id=27017).

Pojazd oczywiście został wyposażony w nowoczesny osprzęt trolejbusowy. Pojawiły się nowe obrotnice wraz z pałąkami, produkcji czeskiej firmy Lekov oraz tradycyjnie znane i doceniane przez kierowców trolejbusów bębny Railtech. Tym razem jednak zwijacze zostały wyposażone w specjalne nakładki z rączkami, eliminujące konieczność noszenia przez kierowcę klucza. Służy on do nakręcania mechanizmu bezwładnościowego, który ma za zadanie ściągnięcie pałąka w razie wykolejenia się głowicy z sieci. Całość została zmontowana bardzo starannie i pomimo wielu obiekcji sprawia korzystne wrażenie.

Na oficjalnej prezentacji MAZa, zorganizowanej przy okazji międzynarodowej konferencji trolejbusowej w Lublinie, zaprezentowano po raz pierwszy w Polsce trolejbus Belkommunmash 321. Jest to produkt znanego za wschodnią granicą producenta przede wszystkim trolejbusów i tramwajów pod nazwą AKSM. Ten 12 metrowy w pełni niskopodłogowy pojazd, produkowany jest od 2003 roku wielkoseryjnie. Do tej pory powstało około 450 pojazdów, które można spotkać między innymi w Saint-Petersburgu, Moskwie, Belgradzie oraz oczywiście w Mińsku, gdzie stanowi filar komunikacji trolejbusowej.

Pozostaje mieć nadzieje, iż stosunkowo niska cena, w porównaniu do innych trolejbusów z tego typu napędem, pozwoli na szybką modernizację taboru trolejbusowego. Sytuacja lubelskiego przewoźnika w tej kwestii nie jest różowa, gdyż średnia wieku taboru trolejbusowego wynosi 17 lat. Pozostaje mieć nadzieje, iż wreszcie pojawią się długo wyczekiwane znaczące ilości nowego taboru trolejbusowego. Jednocześnie MPK informuje iż jest gotowe i otwarte na propozycje montażu pojazdów dla innych przewoźników, zarówno z kraju jak i zza granicy.
Tabor trolejbusowy MPK na dzień 23.X.2009:

Jelcz pr110E,T, AC - 45szt.

Jelcz 120MT - 9szt.

Jelcz EKO-BUS M121E - 1szt.

Solaris Trollino 12M - 3szt.

Solaris Trollino 12AC - 1szt.

ZIU-9 (Barek) - 1szt.

RAZEM: 60 szt. 

Sprawdź też:
MAZ
trolejbus
Lublin
MPK
  • romaniacashback – 29.10.2009

    a przecież można jeszcze taniej! Rumuni chcą sprzedać te swoje, tylko trochę używane!!! W sumie ich żywotność będzie taka sama...

  • Trajluś – 29.10.2009

    Tak, jak najbardziej porównuj używane trolejbusy Rocar i DAC, które mają już swoje lata do nowych MAZów i Solarisów, a dokładniej ich nadwozi z nowoczesnymi podzespołami napędowymi.

  • kynek – 29.10.2009

    tatalne dno, ale tak zawsze jest jak się dopuszcza do rządzenia emeryta. albo kupi turka a teraz maza, może niech mu wynagrodzenie wypłacają turki i łukaszenka

  • – 29.10.2009

    najwyrażniej sam chciałbyś zasiąśc na fotelu prezesa ? - Czesław Rydecki to świetny gośc i wkońcu postawił MPK Lublin na nogi...a Maz-y to moim zdaniem świetny wybór.

  • Kierman – 30.10.2009

    wszystko ładnie pięknie ale prototyp MAZa zbudował AKSM a nie ETON.

  • AK – 30.10.2009

    Kiedy firmy MAZ Auto Poland twierdzi ze Eton. A kto moze lepiej wiedziec....? Kierman? W przypadku dalszych watpliwosci polecamy kontakt osobisty - namiary na www.maz-auto.pl/

  • Kierman – 30.10.2009

    Ale ETON to jest producent elektryki, a moim zdaniem równie ważne jest miejsce zabudowy. Fakt że MAZ sie nie przyzna iż robil to u swojej konkurencji. Zresztą najlepszy jest system nazewnictwa troleybusów szwajcarski gdzie podaje się nazwe nadwozia/elektryki/montażu-zabudowy, a tak jest jeden bajzel. I poleceam poczytać tu o powstaniu tego trolejbusu: http://transphoto.ru/vehicle/98691/

  • kynek – 30.10.2009

    Jak Rydecki to swietny gość, to zobaczysz wkrótce jak to coś z białorusi zacznie się rozpadać. W branży i sami białorusini mowią że ich produkt to dla ludzi którym zbędna jest jakość. i podpisz się na drugi raz fanie maza i rydeckiego. czwarta wiadomość

  • Arthorious – 30.10.2009

    Ty kynek masz coś nie tak ze sobą? Żal ci że MPK chce przy tak lichych środkach finansowych jak najszybciej pozbyć sie trzonu parku trolejbusowego tj. 40 trolejbusów PR110E/T? A opinie już z jazd są takie że jak na tą cenę to jest świetny wóz. Ale skąd to możesz wiedzieć skoro strzępisz tylko język pisząc te bzdury, nie mając z MPK Lublin i trolejbusami nic do czynienia. Fakt Solaris to to nie jest i wie to nawet prezes Rydecki, ale stan PR-ek jest taki że one już teraz powinny wszystkie na żyletki pójść. Niestety albo i stety MAZ jest w tej chwili jedyną alternatywą do drogiego Solarisa. Tak że pohamuj swoją nienawiść do Białorusi tylko spójrz na sprawę realnie, MPK Lublin to nie MPK Kraków czy Wrocław gdzie jest normalna sytuacja finansowa w przedsiębiorstwie. Jak wszystko będzie na prostej to można myśleć o Solarisach, Hesach i VanHool-ach a tak zostaje nam MAZ, który daje dużo lepszy komfort pasażerom niż PR110 i chyba co do tego nie ma wątpliwości.

  • baksik – 30.10.2009

    A towarzysz Biełkommunmasz (AKSM-321) będzie może testowany w Lublinie, czy po prostu został zaprezentowany jedynie w celu promocji wyrobów niepodległej Republiki? A co do fonetycznego zapisu skrótu MAZ to powinien on wyglądac tak: Minskij Awtomobilnyj Zawod lub Minski Automobilny Zawod w przypadku rzadziej używanego w tym kraju języka (białoruski).

  • Fan – 30.10.2009

    Proponuję sprowadzić trolejbusy od Fidela z Kuby albo jeszcze lepiej od Kima z Korei Północnej. Czesiek ty się chłopie puknij w łeb i przestań wreszcie pałać kipiącą nienawiścią do Solarisów. Albo wspierasz Ruskich albo Niemców. Widać do Polaków masz uprzedzenia.

  • Piotr – 31.10.2009

    Zamiast nabijac kabze Lukaszence, lepiej bylo kupic ukrainskie trolejbusy LAZ. Cena podobna, a konstukcja juz sprawdzona i wspolnie mozemy wjechac na Euro2012.

  • Kierman – 01.11.2009

    Ale LAZ w tym roku zbankrutowal chyba poraz 3... a o jakości LAZa niech najlepiej się wypowiedzą Kielczanie...

  • kynek – 02.11.2009

    Arthorious ja tylko zwracam uwagę na pewne fakty napływające o mazach od innych przewoźników w Polsce. Jeżeli MPK Lublin ma ograniczone środki na tabor to chyba lepiej mniej a lepszy niż więcej gorszego i za pięć lat być w punkcie wyjścia.

  • Arthorious – 03.11.2009

    Wiesz kynek może i tak by było lepiej jak proponujesz, ale 40 trolejbusów to dużo a PR-ki są jak mówię w coraz gorszym stanie. Zresztą po opiniach od testujących sądzę że pojeżdżą trochę dłużej niż 5lat i może wtedy będzie już normalna sytuacja finansowa. Generalnie ja osobiście wolał bym Bogdana, bo podoba mi się bardziej wizualnie, Ukraińcy się bardzo starają żeby był dobry(jak na ich możliwości), a już na pewno lepszy niż LAZ, no i powinno nam być bliżej do Ukrainy niż do Białorusi. Ale Bogdan dopiero podobno pod koniec roku będzie mieć 12m trolejbus a MPK potrzebowało na szybko nadwozia więc zdecydowano się na MAZ-a, ale kto wie co będzie w przyszłości.

  • MIG – 04.11.2009

    Uważam, że bardzo niestosownym jest tytuł powyższego artykułu. MAZy nie zasługują na miano nowoczesnych. Może posiadają (nie własną) elektronikę, może też i mają niską podłogę. Ale prócz tego zostaje nam jakość wykonania nadwozia, odporność na korozję itd. Trzeba zastępować czymś wysłużone peerki, ale czy trzeba aż tak oszczędzać, by kupować białoruskie wyroby autobusopodobne?

  • Kierman – 17.11.2009

    AK: Z całym szacunkiem do Pana, ale w tej kwestii miałem racje. Odsyłam do linku ze zdjęciem na którym wyraźnie pisze na przodzie MAZa kto go zmontował: http://transphoto.ru/photo/245653/ Pozdrawiam.

  • maciek – 05.01.2010

    Łapy precz od Białorusi i maza! gdzie macie jelcza? padł jak menel pod ławką nie ze swojej winy! Solaris to w prostej linii neoplan czy się to podoba czy nie.Jedyne polskie firmy to autosan i śp Jelcz właśnie. Jeżeli dla lublina maz jest ekonomiczną ofertą to ok. lepiej mieć wymienionych kilka trajtków niż kupiony jeden za nie wiem ile pieniędzy Ludzie to tylko trolejbus

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma „JMK analizy rynku transportowego” oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2017 InfoBus ma 15 lat.Portal TransInfo.pl działa od 2001 roku. Początkowo - pod nazwą InfoBus.pl - zajmował się tylko tematyką autobusową. Wraz z rosną...