Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe Urbino 18 dla PKM Gliwice. Jedne z pierwszych po liftingu

infobus
28.05.2019 15:00
0 Komentarzy

Od kilku tygodniu na liniach obsługiwanych przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach jeżdżą kolejne Nowe Urbino 18. Solaris sprzedał spółce 12 takich autobusów. Warto dodać, że PKM jest jednym z pierwszych przewoźników, który otrzymał przegubowe Solarisy w wersji po faceliftingu.

Przypomnijmy, że PKM wzbogacił się ostatnio o 16 nowych Solarisów. To efekt dwóch umów, które gliwicka spółka podpisała z Solarisem pod koniec sierpnia 2018 r. Cztery nU12 opisaliśmy tutaj.

Do kompletu brakowało jedynie ich dwunastu przegubowych „braci”. Ich zakup kosztował gliwicką spółkę 18 612 360 PLN brutto. Jeden długi “jamnik” to zatem koszt wysokości 1 261 000 PLN netto. W tym momencie warto podkreślić dwa fakty. Po pierwsze nowe gliwickie „osiemnastki” to jedne z pierwszych na świecie nU18 po zmianie designu ściany przedniej. Po drugie malowanie- to pierwsze autobusy we flocie gliwickiego przewoźnika, które posiadają schemat zgodny z wytycznymi Zarządu Transportu Metropolitalnego.

Każdy z przegubowych „jamników” umożliwia podróż maksymalnie 140 pasażerom. 40 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. Skorzystać mogą w z dedykowanych dla Solarisa foteli Ster 8MU. Z niskiej podłogi mamy dostępnych 16 siedzeń. Można więc powiedzieć, że to taki przegubowy standard.

Wejście na pokład jest możliwe dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2. Zastosowano płaty drzwiowe firmy RAWAG, a ich napęd to urządzenia od BODE. W ostatnio realizowanych dostawach przez producenta z Bolechowa można dosyć często zaobserwować powrót do tego rozwiązania. Dodatkowo Solaris na życzenie PKM zamontował oświetlenie zewnętrzne progów wejściowych.

Pora na kilka słów o napędzie. Gliwickie nU18 wyposażono w silniki DAF MX11. To jednostki o pojemności 10,8 l, mocy 240 kW oraz 1400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zblokowane je z czterobiegowymi automatycznymi skrzyniami biegów Voith D864.6 Diwa 6. Komorę silnika zgodnie z życzeniem klienta Solaris wyposażył w system detekcji i gaszenia pożaru.

Pakiet gliwicki
Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia dziesięć przesuwnych okien oraz wywietrzniki dachowe. Pasażerowie mogą liczyć na komfortowe warunki podróżowania za sprawą wydajnej klimatyzacji w postaci dwóch agregatów Konvekta KL46T. Dodatkowo można podładować smartfona lub tablet, dzięki wyposażeniu autobusów w ładowarki USB. Nie zabrakło oczywiście monitoringu.

System informacji pasażerskiej jest oparty na rozwiązaniach bydgoskiego Pixela. Autobusy są wyposażone w cztery zewnętrzne diodowe wyświetlacze (w tym jeden dla niedowidzących) o wysokiej rozdzielczości. W większości są to tablice dwukolorowe, co od trzech lat jest gliwickim standardem. W środku znajdujemy za kabiną kierowcy jedną tablicę LED. To XTL 16×120. Nie zabrakło także systemu GPS i głosowych zapowiedzi przystanków. Całością steruje autokomputer Asterix albo XC-4.

Dobra kontynuacja- tak w skrócie można określić kolejne Nowe Urbino 18 w Gliwicach. A zatem nic dodać, nic ująć.

Komentarze