Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe MAN-y oficjalnie we flocie PKM Katowice

infobus
16.10.2017 14:42
0 Komentarzy

16 października 2017 r. miało miejsce uroczyste przekazanie dziesięciunowych autobusów miejskich marki MAN, wtym pięć przegubowych Lion`s City G i pięć standardowych – Lion`s City. Zdjęcia z przyjazdu lwów dobazy PKM opublikowaliśmy w InfoBusie TUTAJ

To pierwsza z trzech planowanych dostaw nowych MAN-ów wramach rozstrzygniętego w ubiegłym roku przetargu na łącznie 40 egzemplarzy. Wszystkiekolejne będą już z klasy MAXI. Kolejne przekazanie – 15 autobusów krótkich –planowane jest w grudniu, natomiast trzecia dostawa – znów 15 autobusów – w marcu przyszłego roku.

– „Autobusy są wygodne, bezpieczne, mam nadzieję, że takżebezawaryjne. Mają udogodnienia dla niepełnosprawnych, niską podłogę,dwustrefową klimatyzację, wifi oraz ładowarki USB – wymienia Helena Ulanowska,prezes zarządu PKM Katowice. To nie koniec. Wewnątrz pojazdów jest teżmonitoring, zamontowano w nich dodatkowe oświetlenie pomostów wejściowych, jestplatforma dla wózków inwalidzkich, a na przyciskach – alfabet Braille'a.

Co dalej?

Dostawy do Katowic łącznie 135 nowych autobusów, w tym 20elektrycznych, to cel przygotowanych przez miejską spółkę na lata 2014-2020unijnych projektów zakupu niskoemisyjnego taboru autobusowego.

Jeden z nich, o wartości 139,4 mln zł, przy oczekiwanejkwocie wsparcia 96,4 mln zł, został zatwierdzony do dofinansowania w ramachRegionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 – w tzw.komponencie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).

Drugie zadanie, o zakładanym wsparciu 31,9 mln zł, to częśćtzw. projektu POIiŚ_TRA – komplementarnego do ZIT i zgłaszanego do finansowaniaw Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Jak poinformowało biuro prasowe katowickiego magistratu,dostarczone teraz pojazdy dołączają do 15 autobusów przegubowych i 15 krótkichpokazanych na początku br., a także 15 autobusów przegubowych i 5 krótkichkupionych jako wkład własny do projektu ZIT już w 2015 r. (w obu tamtychprzetargach wygrał Solaris).

Pierwsze elektryki

Autobusy elektryczne dofinansowywane ze środków ZIT mająwyruszyć na ulice Katowic we wrześniu 2018 r. 10 takich pojazdów ma zostaćzakupiona w przetargu ogłoszonym w czerwcu br. Zgodnie z planami PKM autobusyelektryczne będą obsługiwały linie nr 10, 12 i 910; w planach jest teżrealizacja kursów dla linii: 37, 109, 110, 115, 193, 632, 673.

Pozostałych 10 planowanych wozów elektrycznych ma zostaćkupionych w latach 2019-2020 przy wsparciu funduszy POIiŚ. Z wykorzystaniem tejdotacji PKM planuje również zakup w tym czasie 35 pojazdów o napędziekonwencjonalnym.

Katowice na tle Śląska

Pierwsze nowe katowickie autobusy elektryczne będą kolejnymitakimi wozami w konurbacji katowickiej – kupowanymi przy wsparciu środkówunijnych. Trzy nowe autobusy elektryczne zamówiło już PrzedsiębiorstwoKomunikacji Miejskiej w Sosnowcu. Łącznie ponad 20 takich pojazdów ma jeździćjeszcze w tym roku we flocie samorządowego przewoźnika z Jaworzna.

Według informacji PKM Katowice tabor tego – należącego dotrzech miast (Katowice – 87,59 proc, Siemianowice Śląskie – 8,5 proc., Chorzów- 3,91 proc.) – przewoźnika liczy obecnie ok. 250 pojazdów.

Wcześniejsze zakupy PKM Katowice pozwoliły na zakończenieeksploatacji przez spółkę wysokopodłogowych autobusów marki Ikarus; obecne mająumożliwić wycofanie 18-, 20-letnich niskopodłogowych pojazdów marki Neoplan iMAN.

PKN Katiwice obsługuje obecnie 62linie autobusowe oraz linię Lotnisko kursującą do portu w Pyrzowicach. W dnirobocze wysyła w trasy ponad 200 pojazdów. Każdego dnia wozi około 250 tysięcypasażerów, a zatrudnia prawie 600 kierowców.

Dodajmy na koniec, że wśród wstępnych planów na lata ok. 2020-2021 jest też budowanowej bazy PKM.

Komentarze