TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Nowak Transport oraz Henryk Polak na liniach KZK GOP
Paweł Piech - Opublikowano: 20.01.2009 14:38:47 4 komentarze
Nowak Transport oraz Henryk Polak na liniach KZK GOP

W tym tygodniu przejrzymy tabor dwóch prywatnych przewoźników, którzy w ostatnich latach przeżyli znaczną ekspansję, co wywołało wzrost liczby użytkowanych przez nich pojazdów.

Na pierwszy ogień pójdzie firma Nowak Transport, składająca się z dwóch spółek Transport, Benedykt Nowak oraz Nowak Transport, Łukasz Nowak. Jej początki datowane są na rok 1988 kiedy zaczęto realizować przewozy. Gwałtowny rozrost przedsiębiorstwa nastąpił w 2006 r. za sprawą wypowiedzenia umów przez KZK GOP na liniach obsługiwanych przez PKM Bytom. Firma również realizuje kursy na liniach MZKP Tarnowskie Góry, przewozach okolicznościowych oraz posiada dużą flotę autobusów turystycznych i pojazdów ciężarowych. Przewoźnik ma jedną zajezdnię w Świerklańcu na ulicy 3-go Maja 57.

Na chwilę obecną tabor miejski stanowią 42 autobusy kursujące po 18 liniach: 9 dla KZK GOP na terenie Bytomia i Rudy Śląskiej: 39, 121, 132, 135, 146, 184, 734, 735, 744, oraz 9 dla MZKP Tarnowskie Góry: 119, 145, 151, 283, 614, 670, 712, 729, 736.

Podstawowymi pojazdami aż do roku 2004, były przeważnie JELCZ M11 oraz IKARUS 260, dopiero kolejny rok przyniósł przełom, zakupiono wtedy trzy autobusy: pięcioletniego JELCZ M121M oraz znacznie starsze MAN NL202 i MERCEDES O405N, były to zarazem pierwsze niskopodłogowe pojazdy w przedsiębiorstwie. Rok 2006 na Śląsku zaowocował upadkiem PKM Bytom, co wiązało się z rozpisaniem nowych przetargów, Nowak skorzystał z tego i wygrał część z nich. Zakupiono wtedy pięć MAN NL202 oraz dwa MAN NG 272. Następnego roku sprowadzono aż 18 autobusów (patrz tabela) trafiły tu nawet autobusy z likwidowanego PKM Bytom, a jednym z ciekawszych zakupów był MAN NL223 rok produkcji 2004 odkupiony od Planetobus Sopot. W styczniu 2008 przyjechały dwa pierwsze w firmie nowe autobusy MAZ 103, a przed wakacjami jeden używany GRAF &STIFT NL202 który jest niemal identyczny z MAN NL202. Różnica polega na miejscu jego montażu jakim była Austria.

Aktualnie na 44 autobusy, 29 jest w wersji solo, a przegubowych jest 13. Średnia wieku taboru to około 16 lat. Dość interesująco wygląda udział niskiej podłogi gdyż ponad 71 % taboru jest przystosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Jest to najlepszy wynik wśród znaczących graczy na liniach KZK GOP.

Lp.

Marka i Model                           

Rocznik     

Ilość

Niskapodłoga

Uwagi

1

DAB 15-1200C mk.I

1993

2

TAK

Z Fjord-bus Slangerup w 2007r.

2

DAB 15-1200C mk.II

1995

3

TAK

Jeden z Bussen Kristiansand, jeden z Connex Skanderborg i jeden z City-trafik Aalborg w 2007r.

3

DAB 15-1200C mk.III

1995

1

TAK

Z Arriva Kopenhaga w 2007r.

4

GRAF &STIFT NL202

1993

1

TAK

W 2008r.

5

IKARUS 260.04

1983-1985

3

NIE

Jeden z MPK Kraków w 2001r i dwa Faryś Bobrowniki w 2004r.

6

JELCZ M11

1987-1989

7

NIE

Dwa MPK Kraków w 1996, dwa z MZK Wejherowo w 2003r., jeden z Sylwia Hanusek w 2003r.

7

JELCZ M121M

2000

1

TAK

Z Markus Chrzanów w 2005r.

8

MAN NG272

1993-1994

7

TAK

Dwa z Gryf Kartuzy w 2006r, pięć z MVG Monachium w 2007r.

9

MAN NL202

1992-1995

6

TAK

Dwa z Saarbahn GmbH, jeden z STOAG Oberhausen, jeden SAV Augsburg oraz dwa w 2006r.

10

MAN NL223

2004

1

TAK

Z Planetobus Sopot w 2007r.

11

MERCEDES O405G

1991

2

NIE

Z SBC Lysaker (Oslo) w 2007r.

12

MERCEDES O405N

?

2

TAK

Jeden z Wicke Reisen w 2005r oraz jeden z Ludwig Nemmer Miltach w 2007r.

13

NEOPLAN N4021NF

1991-1993

4

TAK

Trzy z PKM Bytom oraz jeden z Bischof Wittingen w 2007r.

14

MAZ 103

2007

2

TAK

 

 

Drugą firmą nie tak dużą ale również interesującą jest Usługi Przewozowe Henryk Polak w Chorzowie. Zajezdnia znajduje się w Chorzowie na ulicy Wieniawskiego 18. Obecnie posiada 26 autobusów i realizuje kursy na czterech liniach KZK GOP: 51, 96, 139, 236.

Tabor do 2002 roku składał się prawie wyłącznie z autobusów marki IKARUS modelu 260, jednak w tym właśnie roku zakupiono pierwszy nowy pojazd w firmie MAN SL223 oraz jednego JELCZ L11. Następne zmiany taboru nastąpiły dopiero w 2007 roku jednak były to zmiany dosyć znaczne, gdyż zakupiono osiem pojazdów. Wiązało się to z wygranym przetargiem na linie KZK GOP a jednym z wymogów było posiadanie niskiej podłogi. W związku z tym posiadany tabor należało unowocześnić. Wybór padł na dwa nowe MAN NL273 Lion’s City oraz pięć używanych MAN NL202 i jednego NEOPLAN N4016.  Kolejny rok to również zakupy nowego MAZ 103 oraz dwóch GRAF &STIFT NL202, dzięki tym zakupom z posiadanych 13 IKARUS 260 pięć jest odstawionych i już raczej nie wyjadą na linie.

Aktualnie przewoźnik posiada 26 autobusów, wszystkie w wersji solo. Średnia wieku jest dosyć wysoka bo ponad 18 lat, a udział niskiej podłogi na poziomie ponad 46 % jest dość przeciętnym wynikiem. Jednak gdyby nie liczyć wspomnianych wcześniej odstawionych IKARUS, średnia wieku spadła by do 16 lat a udział niskiej podłogi wzrasta do poziomu ponad 52 %

Lp.

Marka i Model                             

Rocznik     

Ilość

Niskapodłoga

Uwagi

1

GRAF &STIFT NL202

?

2

TAK

Jeden z Dr. Richard Wiedeń oraz drugi z Marazeck Salzburg w 2008r.

2

IKARUS 260.04

1983-1985

13

NIE

Dwa z PKM Bytom, jeden z PKM Jaworzno. Jeden z PKM Świerklaniec w 1996r. Jeden z MZK Bydgoszcz i jeden z MPK Łódź w 1999r, Jeden z Józef Tyman Gliwice w 2003r.

3

JELCZ L11

1989

1

NIE

Z HPR Ruda Śląska w 2002r.

4

MAN NL202

1994-1995

5

TAK

Dwa z WUPSI Leverkusen oraz dwa z Schiwy Hattingen i jeden z Schäpers Nordwalde w 2007r.

5

MAN NL273 Lion's City

2007

2

TAK

 

6

MAN SL223

2002

1

NIE

 

7

NEOPLAN N4016

1996

1

TAK

W 2007r.

8

MAZ 103

2008

1

TAK

 

 

Podsumowując u obu przewoźników można zauważyć diametralne zmiany w przeciągu trzech ostatnich lat. Coraz częściej rachunek ekonomiczny podpowiada aby wymienić paliwożerny autobus IKARUS 280, 260 bądź JELCZ M11 na znacznie oszczędniejsze autobusy używane MAN, MERCEDES, itd.. Przy okazji można upiec dwie pieczenie na jednym ogniu tzn. zmniejszyć koszty a dodatkowo sprostać wymaganiom przetargów. Jednak nie można budować przyszłości komunikacji na pojazdach używanych z początku lat 90-tych, jednak to już nie wina przewoźników a organizatora a dokładniej ogłaszanych przetargów.
Sprawdź też:
Nowak Transport
Henryk Polak
MAZ
KZK GOP
DAB
JELCZ
IKARUS
NEOPLAN
MAN
MERCEDES
  • jacekso – 22.01.2009

    Nowak już nie obsługuje 132 i 184.

  • TMN – 23.01.2009

    Kto to pisał??Nazwy marek autobusów w języku polskim odmieniają się,np:jednego JelczA zamiast: "jednego JELCZ L11",odstawionych IKARUSÓW zamiast"odstawionych IKARUS",5 używanych MANÓW a nie "pięć używanych MAN" nowego MAZA a nie"nowego MAZ 103 "

  • oskar146 – 25.01.2009

    TMN jak to kto pisał ? maturzysta od Giertycha :-))))

  • znawca – 14.02.2010

    Dajcie sobie spokój z Nowakiem. Znam te autobusy !!! Spawane kratownice i ramy, autobusy kupowane na złomowiskach w Niemczech niejednokrotnie poskładane z 3 innych bo miały tak poważne wypadki że nawet autobusu nie przypominały !!! Na zewnątrz Man a w środku Maz bo wkłada tam co popadnie !!! Jest to największa firma transportyowa pod względem wraków i złomów !!!

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma „JMK analizy rynku transportowego” oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2017 InfoBus ma 15 lat.Portal TransInfo.pl działa od 2001 roku. Początkowo - pod nazwą InfoBus.pl - zajmował się tylko tematyką autobusową. Wraz z rosną...