TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Nowa rodzina autobusów Solbus
Miłosz Kubicki - Opublikowano: 17.06.2008 21:19:31 18 komentarzy
Nowa rodzina autobusów Solbus

W zeszłym tygodniu swoją premierę miał nowy autobus firmy Solbus –Solcity 12. Jest to pierwszy pojazd niskopodłogowy soleckiej firmy, który daje początek rodzinie autobusów miejskich długości 10,5- oraz 12- i 18 metrów.

Już od początku Solbus postanowił zaskoczyć wszystkich różnorodnością silników i rodzajów paliw jakie mogą służyć do napędu nowej gamy autobusów. Solcity może być napędzany klasycznymi silnikami Dieslowskimi, ale i CNG. Zupełną nowością na polskim ale i europejskim rynku, jest zastosowanie silnika zasilanego LNG, czyli skroplonym gazem ziemnym.

Zmiana strategii

Sprzedaż w podstawowym segmencie rynku w jakim działał Solbus, czyli autobusów międzymiastowych w ostatnich latach konsekwentnie zmniejszała się, a w tym roku praktycznie zamarła. W związku z tym firma poszukując nowych dróg rozwoju już rok temu zdecydowała się na przygotowanie kompleksowej oferty autobusów dla przewoźników miejskich. Nie jest to przypadek, ponieważ jest to największy i najbardziej dynamicznie rozwijający się segment rynku autobusowego w Polsce. Ponieważ dominującą rolę odgrywają w nim 12-metrowe pojazdy niskopodłogowe segmentu maxi postanowiono w pierwszej kolejności przedstawić taki autobus nazwany Solcity 12.

Niezależnie od przygotowania nowej konstrukcji rozbudowywano zakład. W tym celu zakupiono kolejne budynki, gdzie uruchomiono, m.in. nową lakiernię. Znacznie zwiększono również zatrudnienie, w szczególności rozszerzając liczbę inżynierów. W 2004 roku Solbus zatrudniał 126 osób, rok później 196 a obecnie około 250 pracowników, z czego ok. 50 osób stanowią inżynierowie.

Wygląd i wnętrze

Nowoczesny wygląd Solcity 12 zawdzięcza zewnętrznej firmie projektowej. Szczególnie korzystnie wygląd bok pojazdu, który przypomina ten znany z Urbino III oraz jego tył, którego z kolei nie można pomylić z żadnym innym autobusem. Wnętrze jest rozwiązane bardzo funkcjonalnie. We wszystkich drzwiach stopnie wejściowe znajdują się na 32 cm wysokości, a więc niżej niż u konkurencji. W środkowych i tylnych drzwiach ten wynik uzyskano poprzez pochylenie podłogi do krawędzi drzwi. Producent przewiduje montaż drzwi w układzie 2-2-2, ale i 2-0-2 oraz 2-2-0. Ponadto po wejściu środkowymi drzwiami dwa rzędy siedzeń po lewej stronie znajdują się na powierzchni niskopodłogowej, co ułatwia zajęcie miejsca osobom niepełnosprawnym. W tylnej części wnętrza zabudowa wieżowa jest bardzo zwarta i zajmuje niewiele miejsca. Łącznie producent przewiduje we wnętrzu montaż od 33 do 37 siedzeń (w premierowym modelu zamontowano siedzenia firmy Ster). W dość obszernym przedziale kierowcy zamontowano kokpit Siemens VDO, jednak w przyszłości przewidziano montaż deski rozdzielczej specjalnie opracowywanej dla tego modelu.

Lekki jak…Solcity

Solecki autobus jest aktualnie najlżejszym autobusem niskopodłogowym w segmencie. Masa własna pojazdu wynosi 9400-9900 kg, czyli przeciętnie o 1000 kg mniej niż konkurenci. Niska masa sprawia, że jego zdolności przewozowe są ponadprzeciętnie wysokie ponieważ autobus może przewieźć jednorazowo od 109 do 119 pasażerów. Jak zapewnia Solbus budowa szkieletu (w całości ze stali nierdzewnej) i jego struktura są bardzo nowatorskie. W dużej mierze producent, szczególnie jeśli chodzi o grupę podłogową, odszedł od profili zamkniętych, które są klasycznym budulcem pojazdów o strukturze samonośnej. W to miejsce zastosowano liczne ceowniki o specyficznym kształcie. Ponadto w miejscach gdzie nie są przenoszone duże obciążenia powycinano otwory by zredukować masę.

Silniki

Premierowy autobus wyposażono w konwencjonalny silnik Cummins ISBe5 250B o mocy 184 kW. Niska masa pojazdu sprawia, że przy kilkudziesięciu pasażerach autobus jest dynamiczny generując przy tym niewielkie wstrząsy i niski poziom hałasu. Solcity może być również oferowany z silnikiem IVECO F4AE3682E o mocy 194 kW oraz jednostką na CNG - IVECO Cursor C78 ENT G o mocy 200 kW. Zupełnie nowatorskim rozwiązaniem jest wprowadzenie do oferty pojazdów zasilanych na LNG. Silnik na skroplony metan dostarczył polski oddział amerykańskiej firmy Cummins. W Solcity 12 zastosowano motor ISLGeEV 320 o mocy 234,8 kW. Silniki zestrojono z jedną z dwóch automatycznych skrzyń biegów Voith lub ZF. Przednie zawieszenie może być niezależne lub w postaci belki sztywnej. Z tyłu zastosowano oś napędową ZF RL75EC lub Voith SRA132DC80.

O nowej gamie autobusów Solcity oraz działaniach na rynku brytyjskim rozmawialiśmy z prezesem firmy Solbus, Jakubem Śliżakiem.

Infobus: Dlaczego zdecydowali się Państwo na zastosowanie skroplonego gazu ziemnego LNG do napędu autobusów?

Jakub Śliżak: Po rozmowie z naszymi dotychczasowymi i potencjalnymi klientami zorientowaliśmy się, że CNG ma sporo minusów. Są one związane głównie z czasem tankowania autobusów, ale i czystością tego gazu. Skroplony gaz ziemny LNG jest czysty i powinien być zdecydowanie tańszy. Ponadto jego dystrybucja będzie dużo mniej kłopotliwa niż w przypadku CNG. W Polsce jesteśmy pierwszą i jedną z pierwszych firm w Europie, która postanowiła zastosować tą technologię do napędu samochodów. Z kolei w Stanach Zjednoczonych, w szczególności w Kalifornii  napędy CNG i LNG są bardzo popularne, ze względu na bardzo wyśrubowane normy dotyczące emisji spalin. Postanowiliśmy więc nawiązać współpracę z Cumminsem –bardzo doświadczonym producentem silników na LNG oraz firmą Chart Ferox, która dostarcza zbiorniki na skroplony metan.

Infobus: Kiedy zostaną zaprezentowane autobusy Solcity 12 i 18 na LNG?

JS: Gdyby nie opóźnienie w dostawie jednego zaworu to bardzo możliwe, że przedstawilibyśmy gotowy prototyp Solcity 12 LNG na tą prezentację. W ciągu miesiąca ten prototyp będzie już gotowy. Autobus przegubowy Solcity 18 zasilany na LNG zostanie zaprezentowany za około dwa miesiące. Pozostaje kwestia homologacji tych pojazdów. Dotychczasowe przepisy unijne oraz polskie dotyczą napędów Dieslowskich, sprężonego gazu ziemnego i LPG, ale do skroplonego gazu ziemnego żadne przepisy wprost jednoznacznie się nie odnoszą. Ten problem musi być rozwiązany, ale myślę, że bazując na obecnych przepisach uda się przekonać odpowiednie władze, że jest to bezpieczny środek transportu, który może zostać dopuszczony do ruchu.

Infobus: Jaka jest obecna zdolność produkcyjna zakładu i jakie inwestycje były poczynione we wdrożenie nowego autobusu?

JS: Kiedy podejmowaliśmy decyzję o dalszym rozwoju firmy oszacowaliśmy, że zapotrzebowanie na nowe autobusy będzie bardzo duże. Kiedy była możliwość zakupiliśmy nowe budynki gdzie urządziliśmy lakiernię i magazyn główny. Zostały one zakupione na początku ubiegłego roku. Przy zwiększeniu zatrudnienia możemy osiągnąć zdolność produkcyjną jednego autobusu dziennie, czyli około 250 rocznie. W tym momencie nasze zdolności wynoszą 150-180 pojazdów rocznie. Zwiększenie produkcji jest możliwe w momencie uzyskania zamówień na dodatkowe autobusy.

Infobus: Jak wyglądają działania Solbusa na rynku brytyjskim?

JS: W zeszłym roku dostarczyliśmy dwie sztuki autobusów do Wielkiej Brytanii. W tym roku mamy zakontraktowane dostarczenie 26 sztuk autobusów na rynek brytyjski i irlandzki. Oczywiście spółka Solbus UK Ltd., która jest naszym przedstawicielem na tamtejszym rynku, poszukuje nowych klientów. Co ciekawe, najprawdopodobniej jeszcze w tym miesiącu dostarczymy Soltour’a dla Pinewood Studios –firmy, która zajmuje się produkcją filmową. Mam nadzieję, że wiele znanych osób będzie miało okazję jeździć autobusami Solbus.

InfoBus: Dziękuję za rozmowę.

Podstawowe dane techniczne Solbusa Solcity 12 w porównaniu z wybraną konkurencją.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Solbus
Iveco
ZF
Voith
  • M.B. – 18.06.2008

    Link do pliku z porównaniami xls nie działa - pliku nie da się znaleźć!

  • M.B. – 18.06.2008

    Duże zamówienia z Wilekiej Brytanii i Irlandii cieszą. Prezes Śliżak nie wyjaśnił jednak, że te dwa Solbusy dastarczone do Wielkiej Brytanii w ubiegłym roku to co najmniej 1 egzemplarz ekspozycyjny w wersji RHD na targi w Birmingham (był też 2-gi targowy, ale LHD) i Solbus Soltour ST10 RHD wyprodukowany pod koniec grudnia 2007 roku i dostarczony do odbiorcy w styczniu 2008. Co dzieje się z modelem ekspozycyjnym? Jest wypożyczany potencjalnym odbiorcom na testy?

  • M.B. – 18.06.2008

    Zmniejszenie się sprzedaży autobusów międzymiastowych w Polsce to fakt. W przypadku Solbusa przyczyniło się do tego również zakończenie w kwietniu 2007 r. produkcji popularnych modeli C 9,5 i C 10,5. Zastąpiły je jedynie modele Soltour, z założenia bardziej konfortowe i droższe. Podstawowymi modelami międzymiastowymi miały być prostsze i tańsze Solwaye. W sierpniu 2007 r. przechodziły one dopiero badania homologacyjne. Od tego czasu nie słychać by ktoś je nabył. Czy one w ogóle są w sprzedaży? Czy zostały dopuszczone do ruchu?

  • M.W. – 18.06.2008

    do M.B. Autobusy Solway, zarowno SL10 i SL11 są w sprzedaży. zakupiły je min przedsiębiorstwa PKS z Wałcza, Opola, Brzegu, Konina, Rzeszowa, Przasnysza, Strzelec Opolskich itd. Jeżdżą również w naszej armii. Pozdrawiam.

  • M.B. – 18.06.2008

    Dziękuję za wyjaśnienie! Jeszcze jedno mnie interesuje - od kiedy są produkowane. Proszę podać przynajmniej rok: 2007, 2008?

  • SpeX – 18.06.2008

    Czy autobus spełnia normy Euro5? Po silniku z serii ISBe5 domyślam się że tak, ale nie jest to zaznaczone w tekście.

  • zz opole – 18.06.2008

    Jestem zszokowany! Nigdy nie lubiłem Solbusa a model Solcity uważałem za wyjątkowe paskudztwo. A tu nagle takie zaskoczenie! Martwi mnie tylko ta nowatorska struktura nadwozia czy to wytrzyma na polskich drogach? Przy takiej konkurencji to Jelcz chyba do końca roku nie przeżyje tym bardziej że ma być jeszcze przegubowiec (chyba niskopodlogowy) z którym Jelcz walczy już od kilku lat. Dobrze że będzie krajowa alternatywa dla Solarisa.

  • filo – 19.06.2008

    a mnie bardziej interesuje rozwój "relacjia" ma liniii Solbus - SOR; swego czasu bylo glosno w temacie...i co?? cisza??

  • dobry – 19.06.2008

    Infobus mógłby przeprowadzić wywiad z prezesem Jelcza na temat nowości w Solbusie i co w związku z tym zaproponuje w przyszłości Jelcz.

  • Kubi – 19.06.2008

    Jelcz już raczej nic nie zaproponuje.

  • M.B. – 21.06.2008

    Co do Jelcza sądzę, że na razie nie upadnie. Choć Solbus odbierze mu sporo klientów, jak wcześniej Autosanowi. Jelczowi pomoże nowy model Libero, który trafił m.in. do Warszawy. To czy upadnie on w dłuższej perspektywnie czasu będzie zależało od tego czy znacząco rozwinie eksport. Jelcz Libero był prezentowany przez Autosana w Wielkiej Brytanii, może tam być sprzedawany pod marką Autosana. Jest w ofercie Autosana na rynki skandynawskie, tym razem jako Jelcz. Co z tego wyniknie, zobaczymy.

  • M.B. – 21.06.2008

    Dziękuję za udostępnienie pliku z porównaniami!

  • Zew – 21.06.2008

    Jelcz jako Jelcz to już padł. Produkcja z wielkim bólem przenoszona jest do Sanoka, ale nie wszystkich modeli. Szkoda,że odchodzi do historii tak zasłużona dla polskiej motoryzacji Firma. Podziękujmy wszyscy Panu Zasadzie, który zbiwszy niezły szmal doprowadził kolejną firmę do upadku.

  • Maciek – 21.06.2008

    No no, muszę przyznać że te nowe Solbusy wyglądają naprawdę ciekawie. Jeżeli jeszcze ich trwałość oraz eksploatacja nie będzie przysparzała niespodziewanych problemów, to w połączeniu z korzystną ceną mogą być niezwykle groźną konkurencją dla Solarisa

  • M.B. – 25.06.2008

    Solbus rozwija produkcję autobusów miejskich, a odpowiedzią Solarisa jest rozwój modeli międzymiastowych, których ma już 4. Do Urbino 12 LE i Valletty 11 dołączyły Alpino 8,9 LE oraz Urbino 15 LE. Mają one długość 9, 11, 12 i 15 metrów. Konkurencja się zaostrza!

  • Maciek – 28.06.2008

    OK. ale musisz przyznać, że do tej pory główną siłą Solarisa są pojazdy typowo miejskie. Wiadomo, jeśli chodzi o eksport, to nie ma co oczekiwać cudów, jednak jeśli Solbus zaproponuje korzystną cenę, to Solaris może mieć problemy i gama modeli międzymiastowych, myślę, że dużo nie zmieni (nie czarujmy się: biednej gminy raczej nie będzie stać na zakup nowego SA 8,9 LE tylko kupią używanego H9 lub Jelcza L090, który o wiele lepiej poradzi sobie na dziurawych drogach niż produkt z Bolechowa)

  • Maciek – 28.06.2008

    Oczywiście problemy Solarisa mogą się pojawić na rynku wewnętrznym.

  • M.B. – 29.07.2008

    Solaris sobie poradzi przy pomocy eksportu. Ma dobrą markę w wielu krajach w Europie, a ostatnio również zdobywa ją na Bliskim Wschodzie. Wyglada jednak na to, że jego monopolityczna pozycja na polskim rynku autobusów miejskich jest zagrożona. A to dobra informacja dla odbiorców i wyzwanie dla obu firm, by być jeszcze lepszym od konkurecji!

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....