TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Nowa pozycja w ofercie Solbusa. Czas na wodór! [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 05.07.2016 17:52:33 19 komentarzy
fot. chic-project.eu

W holenderskim Apeldoorn i Arnhem rozpoczną się w tym roku jazdy testowe autobusu z ogniwami paliwowymi. Wodorowy pojazd jest efektem polsko-holenderskiej kooperacji.Za realizację projektu odpowiadają producent autobusów marki Solbus, firma Lider Trading oraz HyMove.

Wodorowy Solbus Sm12 został zaprezentowany pod koniec czerwca na TEN-T Days w Rotterdamie. Teraz przyszedł czas na jego lokalny pokaz. Kilka dni temu zaprezentowano go w Arnhem, gdzie siedzibę ma HyMove. Pojazd zostanie udostępniony Syntusowi, który jest jednym z większych operatorów komunikacji w prowincji Geldria. Wodorowy Sm12 będzie przez dwa lata testowany w Arnhem, Apeldoorn oraz na liniach łączących oba miasta. Dwuletnia eksploatacja nadzorowana Solbusa będzie możliwa dzięki wsparciu finansowemu ze środków budżetowych Geldrii. Prowincja wsparła projekt grantem w wysokości 760 tys. euro.

Nie jest to jednak pierwszy wodorowy projekt HyMove. W 2011 roku firma we współpracy z VDL zmontowała jeden taki pojazd na bazie modelu Citea LLE120. Jednak po serii testów u przewoźnika Connexion zdecydowano się rozebrać do autobusu. Parametry eksploatacyjne jakie osiągał nie były satysfakcjonujące oraz skutkowały wyższymi kosztami użytkowania, które finalnie stawiały pod znakiem zapytania sens ekonomiczny przedsięwzięcia.

"Było zbyt wiele sprzecznych interesów. Connexxion chciał mieć jak największą pewność, że w czasie testów zakup wodorowego Citea LLE12 zwróci się.Nie byliśmy w stanie tego zagwarantować. Sytuację próbowały ratować miasta Arnhem i Nijmegen. To one namówiły zarząd Geldrii by wspomóc nas jeszcze jednym grantem. To się udało, zmieniliśmy założenia projektu. Wtedy jedyne co nam zostało to znalezienie operatora, który zgodziłby się przeprowadzić dwuletnią eksploatację nadzorowaną oraz dostawcę nadwozia. W ten sposób doszliśmy do porozumienia z Syntusem oraz Solbusem. "- powiedział Jochem Huygen, prezes HyMove.

Mały zrozumie małego

17 kwietnia Geldria ostatecznie potwierdziła dofinansowanie wodorowego projektu. HyMove przystąpiło do poszukiwania dostawcy nadwozia do zabudowy. Wybór padł na producenta Solbusów, czyli firmę Lider Trading. Było to spore zaskoczenie, gdyż holenderska branża autobusowa jeszcze raz jako pewnego partnera do projektu wskazywała VDL.

JochemHuygen skomentował dokonany wybór w następujący sposób: "VDL jest głównym producentem autobusów w Holandii, który łączy siły z różnymi dostawcami podzespołów.My jesteśmy małą firmą, tak samo jak Solbus. To daje pewną płaszczyznę do dobrego partnerstwa, które będzie wynikać ze wzajemnego zrozumienia.Szacujemy, że polska firma może rocznie produkować co najwyżej 150 autobusów. Solbus kupuje podzespoły od rożnych firm, w tym tak małych dostawców jak my."

Huygen dodał ponadto, że efekty współpracy z Solbusem mają być znacznie lepsze niż to, czego po 2011 roku nie osiągnięto z VDL.

"Nowy koncept pojazdu na wodór opiera się na sprawdzonych podzespołach. Prócz ogniw paliwowych, zbiorników na wodór znajdą się tam m.in. prądnica synchroniczna o mocy 200 kW oraz oś napędowa ZAwheel z silnikami synchronicznymi w piastach kół produkcji firmy E-Traction."- wymieniał prezes HyMove.

Tak drogie jak diesel, ale to chwilowe

Autobusy z napędem wodorowym są znacznie droższe w zakupie niż klasyczne z silnikami diesla, choć ceny tych pierwszych będą spadać. "Nasz pierwszy autobus wodorowy kosztował ok. 1,3 mln euro. Same nakłady na projekt wyniosły 850 tys. euro.Przy obecnych realiach okres amortyzacji pojazdu na wodór jest dwa razy dłuższy niż w przypadku autobusu na olej napędowy.Jednak należy zauważyć, że instalacje paliwowe przy wodorze nie wymagają tak dużych nakładów na konserwację.Spodziewamy się, że przy postępującej obniżce ceny technologii wodorowej koszt zakupu jak i użytkowania takiego autobusu już w 2018, a może nawet 2017 roku będzie porównywalny z pojazdami z silnikami diesla."- przekonywał Jochem Huygen.

Celem projektu jest pokazanie, że wodór jako paliwo jest niezawodne. Geldria w swojej strategii transportowej chce w jak najszerszy sposób premiować napędy zeroemisyjne. Prognozowany gwałtowny wzrost popytu na autobusy elektryczne daje furtkę dla takich firm jak HyMove. Spółka jako swoją niszę widzi wyposażanie kolejnych pojazdów w ogniwa paliwowe. W efekcie pojawiłaby się szansa na dodatkowe dochody podatkowe dla budżetu Geldrii.

Dwa lata próby

Jak na wstępie podkreśliliśmy 760 tys. euro z prowincja przeznaczyła na zabezpieczenie dwuletniego eksperymentu z wodorem. Grant pozwoli na bieżące utrzymanie pojazdu oraz częściowe pokrycie poprawek, które być może trzeba będzie dokonać.

Jak działa sam napęd? Mówiąc w dużym uproszczeniu- ogniwo paliwowe wskutek spalania wodoru wytwarza energię elektryczną dla silników. Baterie, w które jest wyposażony autobus mogą być doładowane podczas jazdy m.in. w trakcie hamowania odzyskowego. Na jednym tankowaniu autobus ma mieć nawet 450 km zasięgu. To pozwala jeździć przez cały dzień bez konieczności uzupełniania paliwa.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solbus
Lider Trading
HyMove
Ziehl-Abbeg
E-Traction
wodór
elektrobus
  • antek – 05.07.2016

    brawo solbus

  • Lol – 05.07.2016

    Hahaha Solbus, współczuję. Nie wiedzą na co się porywają.

  • Xxx – 05.07.2016

    Ciekawe kiedy sie spali.

  • MichalK – 05.07.2016

    O, zaczynają się ataki hejterów. Obawiam się że wyniki pojazdu was rozczarują, Solbus dał tylko "budę" z podwoziem. Resztę zamontowali Holendrzy, tak więc pojazd ani się nie spali ani nie będzie miał przestojów - jakoś w Warszawie LNG jeździ bez większych problemów. Poza tym szacunek dla Solbusa że pomimo trudności ciągle próbuje znaleźć swoją szansę.

  • krakowianin – 05.07.2016

    Brawo !!

  • Lol – 05.07.2016

    @MichalKTo nie jest hejt, a faktyczne stwierdzenie jakości Trollbusa

  • ttt – 05.07.2016

    Jeszcze tam długów nie marobili

  • MichalK – 06.07.2016

    Lol, a chociaż jechałeś chociaż raz Solbusem? Ja wiele razy i z punktu widzenia pasażera zdecydowanie wolę Solbusa od Solarisa. Jedzie się o wiele przyjemniej niż Solarisem i wozy w Warszawie nie zjeżdżają z trasy z powodu usterki częściej niż inne marki. Każda seria Solbusów dostarczonych do stolicy jest lepsza od poprzedniej, a LNG jeżeli chodzi o napęd jest wzorem dla innych. A problemy Hybryd w Częstochowie to wynik wydziwiania miasta które zażyczyło sobie coś czego jeszcze nikt wcześniej nie zrobił. W takim wypadku zawsze wyjdą na jaw usterki i błędy które ujawnią się dopiero w trakcie normalnej eksploatacji na linii. Usterki usunięto i jakoś od 3 miesięcy jest cicho na temat gazowych hybryd. Tak samo jak lotnictwo i rakiety były w powijakach to były wypadki które nas nauczyły budować bezpieczne maszyny.

  • Nemo – 06.07.2016

    Super - Brawo i powodzenia

  • Michał – 06.07.2016

    Jeżeli ktoś się zna to nie krzyczy "ale bubel". Nawet nie widzieli go, nie dotknęli, nie sprawdzili a już hejty. Prawdziwi spece od hejtów.

  • Lol – 06.07.2016

    Mam prawko na D, wielokrotnie jechałem w Trollbusie. Widzisz Michał szukasz wszędzie dziury w całym, a to w Częstochowie miasto wydziwiało, a to dostawca części zły. Odpowiedź jest prosta, to trzeba było brać lepszego dostawcę. Jeżeli porównujesz Trollbusy do 15letnich Solarisów czy 8 letnich Manów to gratuluję. To ja jakoś nie widziałem, żeby wozy z serii 52xx, 54xx czy 85xx masowo zjeżdżały. Nawet jeśli to ilość tych wozów jest nieporównywalnie większa i jest większe prawdopodobieństwo że coś się popsuje. Idąc Twoim tokiem rozumowania to lakier z Trollbusów odpada bo dostawca zły dał, a plastiki latają dlatego że producent śrubek złe produkty dostarczył.

  • Fjodor – 06.07.2016

    @MichalK Dowiedz się na R2 MZA Kleszczowa ile stoi Solbusów 18 z kontraktu tzw. afery przecinkowej? Gdzieś ok. 15/47 to ciekawy wynik? Przy okazji zapytaj jakie zdanie o Solbusach mają pracownicy MZA, a jakie o Solarisach..

  • MichalK – 06.07.2016

    Ok, wszystko stoi, a MAN-y serii 34xx nie stały masowo? Wszystkie przeszły remonty silników bo producent wlał wadliwy olej niszczący tuleje cylindrowe. Dafy w Solarisach mają przypadłość która objawia się urywaniem śrub mocujących głowicę, nie wspomnę o wiecznie przeciekających silnikach i wywalaniu boryga. Iveco w Jelczu już się wykańcza i dokupiono kilka silników na wymianę. Kebaby wadliwe skrzynie biegów i większość stała na R2. Tak więc wyliczać można - ale nie ma się co dziwić, jeżeli jedynym słusznym kryterium przetargów będzie cena to nie mamy co spodziewać się dobrego produktu bo producent żeby zejść z ceny to musi oszczędzać na każdym detalu. A poza tym nie porównuję 15 letnich Solarisów tylko nowe. Od pierwszych dostaw Solaris wciąż ma te same wady i nawet najnowsze wozy w jeździe niewiele się różnią od serii 82xx. Drzwi nap... po dwóch miesiącach, sygnał zamykania drzwi to katorga dla uszu, a we wszystkich oprócz Euro 6 wibracje doprowadzają do szału. Jedynie silnik na zewnątrz jest cichszy, ale w środku nadal głośno.

  • Y – 06.07.2016

    Zlombus to kupia Zlomu

  • Mack – 06.07.2016

    Ciekawe, czy zawieszenie jest na belce a wykończenie takie jak w Częstochowie. No i kiedy zacznie pękać dach.

  • Nemo – 07.07.2016

    Michal mow poprawnie w jezyku ojczystym : hate to nienawiśćMichał ? 06.07.2016 Jeżeli ktoś się zna to nie krzyczy "ale bubel". Nawet nie widzieli go, nie dotknęli, nie sprawdzili a już hejty. Prawdziwi spece od hejtów.

  • Żurek – 08.07.2016

    @Mack Częstochowa sama wybrała belkę sztywną na przedniej osi. Mogli wybrać niezależne. Gdzie masz informację, że dachy pękają?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....