Norwegia kupuje pierwsze trolejbusy Solarisa

infobus
02.12.2019 10:00
0 Komentarzy

Zgodnie z umową podpisaną z przewoźnikiem Keolis Norge AS,firma Solaris Bus & Coach S.A. dostarczy 10 przegubowych trolejbusówSolaris Trollino 18 do drugiego co do wielkości miasta w Norwegii, Bergen.

Bergen nazywane 'bramą do fiordów' miasto, znajdujące się na liście światowegodziedzictwa UNESCO, jest jedynym w Norwegii i jednym z zaledwie dwóch w całejSkandynawii miast, w których zachowano system komunikacji trolejbusowej.

8milionów Euro

Zgodnie z podpisaną umową, której łączna wartość to 8milionów Euro, dostawy przegubowych trolejbusów Solaris Trollino 18 do Norwegiirozpoczną się we wrześniu 2020 roku. Początek obsługi linii planowany jest zkolei na grudzień przyszłego roku. Bezemisyjne pojazdy polskiego producentaprzeznczone będą do obsługi jedynej zachowanej w Bergen linii trolejbusowej,której długość to obecnie 7,5 km.

-„Jestem bardzo szczęśliwy mogąc zaprezentować pierwszetrolejbusy naszej marki w Norwegii. Fakt, iż Bergen zdecydowało się na pojazdySolarisa do obsługi jedynej linii trolejbusowej w kraju jest dla nas wydarzeniemprawdziwie przełomowym” – powiedział Sverre Skaar, Dyrektor Zarządzający spółkiSolaris Norge AS, która odpowiedzialna będzie za obsługę posprzedażową pojazdóww miejscowej zajezdni w Bergen.

Zamówione przez Keolis przegubowe trolejbusy Trollino 18 napędzanebędą elektrycznym silnikiem o mocy 250 kW. Pojazdy będą ponadto wyposażone wbaterie trakcyjne o pojemności 55 kWh, dzięki którym możliwe będzie pokonaniedystansu ponad 11 kilometrów bez konieczności korzystania z trakcji. Baterieładowane będą w trakcie jazdy trolejbusu z wykorzystaniem technologii 'inmotion charging' (poprzez zamontowane na pojeździe odbieraki prądu połączone znadziemną siecią trakcyjną).

Norweski standard

Dzięki ergonomicznemu zagospodarowaniu przestrzenipasażerskiej, na pokładzie nowoczesnych trolejbusów Solaris Trollino 18znajdzie się aż 47 miejsc siedzących – wszystkie wyposażone w pasybezpieczeństwa. Wśród nich 10 miejsc dostępnych będzie z poziomu niskiejpodłogi, co ułatwi zajęcie miejsca pasażerom o ograniczonej mobilności. Cociekawe, jedno z siedzeń znajdujące się za kabiną kierowcy będzie miałomożliwość złożenia, dzięki czemu stworzone zostanie miejsce dedykowane dla psaprzewodnika towarzyszącego w podróży osobom niewidomym. Z myślą o podróżującychna wózkach inwalidzkich lub z wózkami dziecięcymi przewidziano dwie zatoki wrazz pasami mocującymi, a w drugich drzwiach pojazdów znajdzie się ułatwiającawjazd na pokład rampa. Trolejbusy są oczywiście w pełni niskopodłogowe iposiadają tzw. funkcję przyklęku, dodatkowo obniżającą prawą stronę trolejbusówo 7 cm podczas postoju na przystanku.

Polski producent zastosuje w swych pojazdach szeregrozwiązań podnoszących komfort i bezpieczeństwo podróżnych. Wśród nich znajdziesię m.in. klimatyzacja kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej oraz systeminformacji pasażerskiej z dwoma monitorami w przestrzeni pasażerskiej orazgłosową zapowiedzią przystanków. Trolejbusy będą również wyposażone wmonitoring wizyjny składający się z kamer monitorujących wnętrze pojazdu, kamerobszaru drzwi, kamery cofania oraz jednej umieszczonej na dachu, obserwującejpantograf. Nad drzwiami, zamontowanymi w układzie 2+2+2+0 znajdą się z koleibramki liczące pasażerów.

Zamówione przez Keolis Norge AS trolejbusy posiadać będąwbudowany alkomat sprawdzający trzeźwość kierowcy przed uruchomieniem pojazdu.Zostaną także wyposażone przez producenta w specjalny skandynawski pakietizolacji termicznej, który poprawia komfort termiczny pasażerów oraz zmniejszazużycie energii w surowych skandynawskich warunkach atmosferycznych. W jegoskład wchodzą m.in. dodatkowa izolacja ścian bocznych i sufitu oraz podwozia wokolicy nadkoli, a także podwójne szyby boczne. Pojazdy będą ponadtoprzystosowane do zastosowania łańcuchów śniegowych.

Północny kierunek

Polski producent dostarczył do tej pory do Bergen dwapojazdy, oba do obsługi lokalnego lotniska. Zamówione Trollino 18 będąpierwszymi trolejbusami z Bolechowa, które trafią do Norwegii, ale niepierwszymi w Skandynawii. Będący liderem rynku trolejbusowego na obszarze UniiEuropejskiej Solaris zrealizował bowiem wcześniej dostawy pięciu trolejbusów doszwedzkiej Landskrony, jedynego oprócz Bergen skandynawskiego miastawykorzystującego trolejbusy w komunikacji miejskiej.

Komentarze