TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Nierentowny jak ... PKS, czyli przypadek PKS Poznań
InfoBus.pl - Opublikowano: 06.03.2019 11:30:19
Nierentowny jak ... PKS. Przykład PKS Poznań

Sytuacja, w jakiej znalazł się PKS Poznań pasuje do prawie każdego Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Polsce. Analiza tego przypadku daje odpowiedź, dlaczego PKS-y padają.

-"Działalność spółki PKS Poznań S.A. jest od lat nierentowna – podkreślił 5 marca prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak. Jego zdaniem, w związku z trudną sytuacją finansową spółki, brak jest możliwości "kontynuowania jej działalności w dotychczasowej formie". Miasto widzi trzy scenariusze dalszego rozwoju sytuacji:

  • Opcja nr 1 - marszałek bierze cały PKS.

  • Opcja nr 2 - miasto bierze na siebie "problem PKS-U i MPK Poznań przejmuje kierowców i autobusy, a Zasoby Komunalne cenny teren

  • Opcja nr 3 - powstaje spółka pracownicza, a PKS Poznań staje się samodzielnym przedsiębiorstwem.

O tych trzech scenariuszach pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Strategiczny problem

-"Ta działalność jest od lat nierentowna. Z naszego punktu widzenia dopłacanie do funkcjonowania PKS Poznań jest nieracjonalne. Nie ma szans, by w tej formule spółka nie generowała milionowych strat. Fakt jest taki, że kolejne spółki PKS w kraju upadają, a jedyny projekt rządowy, zakładający rekompensaty dla przewoźników obsługujących nierentowne linie, przez rok od złożenia nie trafił nawet do Sejmu" - powiedział we wtorek Jaśkowiak.

-"Deklaracje rządu w sprawie dotowania takich połączeń trudno zatem traktować inaczej niż jako obietnice wyborcze. Na tego typu zapewnieniach nie możemy opierać naszych decyzji. To jest kwestia odpowiedzialności za finanse miasta i przyszłość pracowników PKS Poznań" – dodał.

Według władz miasta, możliwości dalszej restrukturyzacji spółki są znacznie ograniczone. Teoretycznie – jak wskazują - można nadal likwidować nieopłacalne połączenia - tyle że obecnie nierentownych jest ponad 90 proc. z nich.

Co dalej?

Jaśkowiak podkreślił, że w takiej sytuacji działalność spółki nie miałaby sensu, zatem niezbędne jest wprowadzenie zmian. Wśród rozważanych rozwiązań jest m.in. nieodpłatne przekazanie przez miasto akcji PKS Poznań SA samorządowi wojewódzkiemu.

-"Organizowanie transportu na poziomie województwa nie jest zadaniem własnym miasta. Z tego punktu widzenia, przejęcie spółki PKS Poznań przez samorząd województwa jest racjonalne, tym bardziej, że zarządza on już podobnymi współfinansowanymi przez wiele jednostek samorządu przedsięwzięciami - m.in. Poznańską Koleją Metropolitalną" – zaznaczył Jaśkowiak.

Marcowe spotkanie

Podkreślił również, że decyzja odnośnie przyszłości PKS Poznań S.A. musi zostać podjęta jak najszybciej, by gminy miały czas na zorganizowanie połączeń dla swoich mieszkańców.

Jeszcze w tym tygodniu prezydent Poznania ma się spotkać w tej sprawie z samorządowcami z terenów, na których spółka realizuje swoje połączenia. Władze miasta podkreślają, że spotkanie będzie miało na celu "ustalenie możliwości współfinansowania przez gminy i powiaty we współpracy z województwem wielkopolskim połączeń autobusowych lub odpłatnego przejęcia przez samorządy majątku i pracowników spółki".

Analiza przypadku

Władze miasta podkreślają, że sytuacja spółki PKS Poznań S.A. jako przewoźnika autobusowego jest bardzo trudna. To m.in.:

  • stale zmniejszająca się liczba pasażerów, która przez ostatnie 8 lat zmniejszyła się o 53 proc.,

  • spadek przychodów ze sprzedaży biletów - o ponad 64 proc.

  • wpływy z biletów nie wystarczają spółce na pokrycie kosztów prowadzenia działalności,

  • gminy i powiaty, przez które przebiegają linie komunikacyjne, nie wykazują dotąd zainteresowania dopłacaniem do przewozów autobusowych, choć korzystają z nich przede wszystkim ich mieszkańcy.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKS
PKS Poznań
Poznań
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....