TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Neoplan Cityliner – następca legendy
Dariusz Więcławski - Opublikowano: 04.07.2006 13:08:11 8 komentarzy

Nowoczesność i tradycja

Podczas targów IAA 2006, Neoplan zaprezentuje opracowany od nowa model autokaru Cityliner. Nowoczesna stylistyka i rozwiązania techniczne pozwolą na kontynuowanie tradycji konstruowania autobusów nie tylko funkcjonalnych, ale i posiadających atrakcyjną formę. W Hanowerze zostanie zaprezentowana dwuosiowa wersja o długości 12,24 metra (Cityliner HD). Oprócz niego, w ofercie formy znajdzie się także wariant trzyosiowy w dwóch odmianach pojemnościowych: Cityliner HDC o długości 12,9 metra oraz Cityliner HDL o długości 13,9 metra. Wszystkie modele mają identyczną wysokość, wynoszącą 3,7 metra. Wprowadzając na rynek przekonstruowanego Citylinera, Neoplan pisze kolejny rozdział w 35-lectniej historii modelu, którego debiut miał miejsce podczas Międzynarodowego Tygodnia Autobusów w Monako w 1971 r. i został dotąd sprzedany w liczbie ponad 7000 egzemplarzy na całym świecie.

 

Stylistyka zewnętrzna

Nadwozie nowego Citylinera wyróżnia się nowoczesnymi, czystymi liniami, pozbawionymi zbędnych dekoracji. Stylista Neoplana, Michael Streicher, celowo unikał takich elementów, aby uzyskać nowoczesną linię nadwozia, zachowując jednocześnie cechy charakterystyczne dla modelu, uwydatniając typowe elementy designu Citylinera. Uzyskanie nowoczesnej sylwetki przy zachowaniu tradycyjnych cech poprzedniego modelu było możliwe m.in. dzięki zastosowaniu kilku elementów zapożyczonych z najnowszego modelu Starliner.

Pojemność bagażników podpokładowych wynosi od 9,4 (HD) do 11,4 m3 (HDL). W opcji, klapy bagażników montowane są na teleskopach, umożliwiających otwieranie równolegle do ścian bocznych. Ponadto, dostępne są dodatkowe schowki na bagaż za stanowiskiem kierowcy oraz nad przednim nadkolem.

Przestrzeń pasażerska

Także we wnętrzu, projektantom udało się połączyć elementy nowoczesne i nawiązujące do poprzedniego modelu. Wysoko zawieszone podsufitowe półki bagażowe o wyjątkowo dużej głębokości (215 mm) dają poczucie przestronności. Takie detale, jak zagięte ku górze okna boczne nawiązują do tradycyjnych elementów modelu Cityliner. W dwuosiowym autokarze o długości 12,24 m (Cityliner HD) zmieści się od 46 (wersja 4-gwiazdkowa) do 51 (wersja 3-gwiadzkowa) pasażerów. Wariant trzyosiowy o długości 12,99 metra zabierze jednorazowo od 50 do 55 pasażerów (wersja HDC), a odmiana 13,99-metrowa HDL –54 do 59 pasażerów. Wszystkie liczby dotyczą wersji wyposażonych we wbudowaną kabinę WC.

 

Stanowisko kierowcy

Połączenie funkcjonalności i atrakcyjnego wzornictwa widoczne jest także na stanowisku kierowcy. Zastosowane rozwiązania umożliwiają sterowanie podstawowymi funkcjami z koła kierownicy. W opcji można zamówić kierownicę obłożoną skórą. Nowoczesne stanowisko kierowcy, wyposażone w ergonomiczną deskę rozdzielczą w kształcie kokpitu oraz liczne schowki..

Zamontowany w tylnej części autobusu, dachowy układ klimatyzacyjny o wydajności 30 kW zapewnia przyjemne warunki podróżowania. Obie wersje trzyosiowe posiadają także dodatkowy system ogrzewania o mocy 36 kW. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii, system klimatyzacyjny jest nie tylko znacznie lżejszy (o ok. 70 kg), niż stosowany dotychczas, ale także potrzebuje dwukrotnie mniej czynnika chłodzącego. W standardowym wyposażeniu znajduje się odrębny system klimatyzacyjny stanowiska kierowcy. Odpowiednią regulację temperatury w przedziale pasażerskim zapewniają indywidualne nawiewy dla każdego fotela oraz ciągnące się wzdłuż ścian bocznych konwektory. Pewną ciekawostkę stanowi budowa szkieletu autobusu, oparta na technologii tzw. „Półokrągłej ramy”, znanej z modelu Starliner. Polega ona na tym, że wszystkie poziome elementy szkieletu są wygięte, obejmując jednocześnie całą szerokość nadwozia, podobnie jak w kadłubie statku.

 

Układ napędowy

Podstawowym źródłem napędu nowego Citylinera HD jest 6-cylindrowy silnik MAN D2066 LOH 03/04, korzystający z rozwiązania EGR, które umożliwia spełnienie norm Euro 4 bez konieczności stosowania roztworu AdBlue. Układ napędowy jest w standardzie wyposażany w filtr cząstek stałych MAN PM-KAT. W podstawowym wyposażeniu montuje się jednostkę wyregulowaną na 440 KM. Z kolei trzyosiowy model w standardzie napędzany jest nowym,. 12,4-litrowym silnikiem MAN D2676 LOH 02, łączony ze zautomatyzowaną skrzynią biegów MAN TipMatic. Wspólną cechą wszystkich stosowanych jednostek napędowych jest nowoczesny układ zasilania Common-Rail, zapewniający wysoką wartość momentu obrotowego (odpowiednio: 1900, 2100 i 2300 Nm) w szerokim zakresie obrotów (1000-1400 obr./min.) Napęd przenoszony jest przez 6-stopniową, mechaniczną skrzynię biegów na tylny most napędowy. Pojazd oparty jest na sprawdzonym podwoziu, wyposażonym w oś przednią z niezależnym zawieszeniem oraz wielostopniowy, hipoidalny most napędowy. We wszystkich modelach, układ jezdny wyposażony jest w system elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESP), który pomaga stabilizować pojazd w krytycznych sytuacjach poprzez odpowiednie operowanie silnikiem i hamulcami. W opcji dostępny jest ponadto system elektronicznej kontroli zawieszenia CDS (Comfort Drive Suspension –Zawieszenie Komfortowej Jazdy), który w sposób ciągły dba o zapewnienie możliwie najwyższego poziomu komfortu jazdy oraz jak najlepszego prowadzenia autobusu w każdej sytuacji.

Elektronika i systemy wspomagające

Pracę kierowcy wspomagają ponadto dodatkowe systemy elektroniczne, takie jak montowany w standardzie Brake Assistant, czy ogranicznik prędkości. Brake Assistant to system, który rozpoznaje awaryjne hamowanie i automatycznie uruchamia wówczas maksymalną dostępną siłę hamowania. Ogranicznik prędkości (MSC) jest częścią zintegrowanego systemu kontroli prędkości i zapobiega przekroczeniu maksymalnej, wyznaczonej prędkości nawet przy zjeździe z pochyłości, poprzez odpowiednie operowanie hamulcem silnikowym i retarderem. W opcji dostępne są także inne systemy zwiększające bezpieczeństwo i komfort pracy kierowcy, m.in. adaptacyjny tempomat ACC, kontrolujący odległość do poprzedzającego pojazdu czy system monitorowania zmiany pasa ruchu (LGS). DO zwiększenia bezpieczeństwa przyczynia się także wyposażenie w reflektory zewnętrzne z funkcją doświetlania zakrętów. Neoplan Cityliner jest tym samym pierwszym autobusem seryjnie wyposażanym w ten system. Ponadto, w opcji można zastosować biksenonowe reflektory przednie.

Łatwiejsza obsługa

Połączenie nowoczesnych komponentów układu napędowego z dużą liczbą bezobsługowych podzespołów powodują, że Cityliner wymaga znacznie mniej obsługi, niż jego poprzednik. Niskie zużycie paliwa zastosowanych jednostek Euro 4 oraz długie okresy międzyprzeglądowe (120 000 km) zapewniają autokarowi wysoką ekonomikę eksploatacji. Nowy Cityliner będzie sprzedawany we wszystkich krajach Europy za pośrednictwem sieci handlowej NEOMAN Bus GmbH. Dzięki temu, wszyscy klienci mają dostęp do szerokiej palety usług posprzedażnych, oferowanych przez MAN Nutzfahrzeuge AG. Dzięki zastosowaniu architektury elektrycznej opartej na rozwiązaniu TEPS®, może ona być w łatwy sposób zdiagnozowana w dowolnej placówce serwisowej za pomocą urządzenia MAN Cats II®.

 

Tabela: Dane techniczne autobusów Neoplan CItyliner nowej generacji

Model

Cityliner

N 1216 HD

Cityliner

N 1217 HDC

Cityliner

N 1218 HDL

Długość/Szerokość/Wysokość, mm

12 240

12 990

13 990

Rozstaw osi, mm

6 060

6 200/1 470

6 550/1 470

Zwis przedni/tylny, mm

2 920/3 260

2 920/2 400

2 920/3 050

Średnica zawracania, mm

21 154

21 494

22 354

Liczba foteli w wersji 4/3-gwiazkowej (z wbudowaną toaletą)

46/51

50/55

54/59

Wznios podłogi, mm

1 346

1 346

1 346

Wysokość wnętrza, mm

2 066

2 066

2 066

Pojemność bagażników podpokładowych, m³

9.4

10.4

11.4

Pojemność zbiornika paliwa, l

480

480 lub 680

480, or 680

Typ silnika

MAN, 6-cylindrowy, pionowy, układ wtrysku typu Common Rail, Euro 4 uzyskane technologią EGR i filtrem cząstek stałych PM-KAT®

Model silnika

MAN D 2066 LOH, pojemność skokowa 10,516 cm³

MAN D 2066 LOH, pojemność skokowa 10,516 cm³/ MAN D2676 LOH, pojemność skokowa 12,412 cm³

MAN D 2066 LOH, pojemność skokowa 10,516 cm³/ MAN D2676 LOH, pojemność skokowa 12,412 cm³

Moc, moment obrotowy

294 kW/400 hp

1900 Nm

324 kW/440 hp

2100 Nm

324 kW (440 hp)

2100 Nm /

363 kW (480 hp)

2300 Nm

324 kW (440 hp)

2100 Nm

363 kW (480 hp)

2300 Nm

Skrzynia biegów

Mechaniczna, 5-stopniowa ZF 6 S 1900/ GO 210;w opcji zautomatyzowana, 12-stopniowa skrzynia biegów MAN TipMatic (przy silniku D2676 –480 KM w standardzie)

Osie

Oś przednia: MAN VOS-08-B-01. Most napędowy: Hipoidalny, MAN HY-1336-B. Oś dodatkowa: MAN NOLS-08-B-01, sterowanie bezwładnościowe lub (w opcji) elektrohydrauliczne EHLA, zwieszenei pneumatyczne ECAS, w opcji elektronicznie sterowane amortyzatory (CDS)

Hamulce

Tarczowe na wszystkich osiach z wewnętrznym chłodzeniem, elektronicznie sterowany sytem EBS, intarder ZF, układ elektronicznej stabilizacji jazdy (ESP)

Dopuszczalna masa całkowita, kg

18 000

25 800

25 800

 
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Neoplan
Cityliner
Hanover
IAA
  • – 05.07.2006

    No nareszcie cos Neoplan wymyslil nowego busa, czyly Citylinera. Ladny bardzo mi sie podoba

  • Nikoś – 05.07.2006

    to byl Nikoś

  • JP – 05.07.2006

    na koniec na ostudzenie zapału można było podać przewidywaną cenę :)

  • MAARIO – 05.07.2006

    Piękny autokar,napewno ktoś w Polsce kupi taki.Dobry artykuł,są fajne archiwalne fotki. p.s. pozdrawiam Nikosia

  • Delfi – 06.07.2006

    To jest-- Doskonale!!!!!!

  • Trajluś – 06.07.2006

    Coś pięknego... drugi po Starlinerze cudowny autokar. Neoplan pod względem stylizowania autokarów przebija inne marki. Do tego w dziedzinie autobusów miejskich i lokalnych też niczego sobie... przykład: rodzina Centroliner =))

  • Krzysiek – 09.07.2006

    Nie ma to jak Neoplan - piękna stylistyka i wzornictwo

  • Nikoś – 11.07.2006

    Ja was tez pozdrawiam :) Co do neoplanow sa to najlepsze autobusy i maja najwiekszy wybor po miejskie, miedzymiastowe, turystyczne itd. ale sylwetki sa bardzo ladne. Ja rysuje autobusy i wymyslam wlasne nawet mi niezle wychodza :)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....