Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

NCBR: nie zapominamy o wodorowych autobusach

infobus
29.06.2018 12:00
0 Komentarzy

Nad zasobnikami wodoru nowej generacji, które będzie możnawykorzystać w pojazdach, pracować będą polskie zespoły w ProgramieMagazynowania Wodoru ogłoszonym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Budżetprogramu to 32 mln zł, nabór zgłoszeń trwa do 17 lipca.

„Od co najmniej 30 lat obserwuje się próby wodoryzacjigospodarki, wprowadzenia wodoru jako paliwa, które mogłoby być absolutniekonkurencyjne wobec paliw kopalnych. To technologia, która umożliwia eksportenergii i to na duże odległości” – powiedział na spotkaniu zdziennikarzami w Warszawie dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski.

Koordynator programu Magazynowania Wodoru Maciej Misiuraskomentował: „Zasobnik wodorowy to jest alternatywa dla bateriijonowo-litowej. Cały ten konkurs wpisuje się w rozwój elektromobilności, atakże w działania służące poprawie jakości powietrza w miastach”.

Powiedział, że dzięki wykorzystaniu technologiimagazynowania wodoru można ładować urządzenia szybciej, a w dodatku nie trzebaobciążać sieci energetycznej w mieście. Zaletami korzystania z wodoru jestrównież to, że paliwo można wytwarzać np. przez elektrolizę wody, choćby dziękienergii ze źródeł odnawialnych. A to, co w wyniku spalania wodoru powstaje,to… również woda.

Misiura dodał: „Liczę na to, że na rosnącym rynkuwodorowym na świecie – bo on niewątpliwie rośnie – technologie wodorowe stanąsię polską niszą. Widzę potencjał u firm i podmiotów na rozwinięcie tejtechnologii”.

Dyrektor NCBR z kolei powiedział, że impulsem douruchomienia programu były sygnały z różnych stron, m.in. z Ministerstwa ObronyNarodowej czy z firm wytwarzających wodór, jako produkt odpadowy.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju chce, by w ramach programuuczestnicy zademonstrowali swoje działające magazyny wodoru w pojazdachmobilnych. „Nie predefiniujemy, czy to ma być pojazd wojskowy, dron,statek, rower samochód czy autobus. Chcemy, by uczestnik konkursu pokazał, żemagazyn wodoru, który rozwinie, będzie mógł być zastosowany w warunkachrzeczywistych” – powiedział prof. Chorowski. Według niego rozwiązaniapowinny realnie konkurować funkcjonalnością i ceną z rozwiązaniami, które narynku już są dostępne.

Nowy program NCBR składa się z trzech faz:

  • W ramach każdej znich uczestnicy będą między sobą konkurować. Faza pierwsza potrwa dwa miesiące,można w niej uzyskać maksymalnie 100 tys. zł.

  • Faza musi się skończyćdostarczeniem NCBR koncepcji. W drugiej fazie – trwającej rok – kwotadofinansowania to nawet 2,5 mln zł.

  • A w fazie trzeciej – potrwa ona 600 dni -kwota dofinansowania to maksymalnie 6,6 mln zł. Pod koniec trzeciej fazy należyzaprezentować producenta pojazdów, który będzie montował systemy. Liczbawykonawców po każdym etapie będzie ograniczana na podstawie weryfikacjidotychczasowych wyników.

„Zdecydowaliśmy się uruchomić konkurs w formule, zktórej korzysta m.in. DARPA (amerykańska Agencja Zaawansowanych ProjektówBadawczych w Obszarze Obronności – przyp. PAP). Będziemy premiować tych, którzydojdą do wyznaczonego celu” – powiedział prof. Chorowski. (PAP)

Komentarze