TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

NCBiR zamyka e-Busa! Brak możliwości realizacji
InfoBus.pl - Opublikowano: 04.04.2020 18:00:44 1 komentarz
NCBiR zamyka E-Busa 2.0! Brak możliwości

NCBR zamyka - drugie już - postępowanie w programie "Bezemisyjny transport publiczny"(BTP). Bez rozstrzygnięcia.

Jak informuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, nowatorska formuła programu e-Bus, w kontekście obowiązujących procedur, skali zamówienia oraz czasu niezbędnego na realizację zaplanowanych etapów, nie pozwala na kontynuację działań na rzecz bezemisyjności w transporcie publicznym w obecnym kształcie.

Zdaniem dyrektora projektu, Centrum nie widzi możliwości zrealizowania zamówienia, które obejmuje opracowanie pojazdów i ich dostawę do końca roku 2023.

NCBR realizował ten program we współpracy z NFOŚiGW, które oferowało możliwość uzyskania przez samorządy dofinansowania na zakup opracowanych w ramach programu pojazdów, o ile powodzeniem zakończyłyby się prace B+R realizowane w części badawczej "BTP".

Przypomnijmy, że środki finansowe zarezerwowane na ten projekt wynosiły - 100 mln zł na część badawczą oraz 2,2 mld zł na część wdrożeniową. Za te sumy Centrum chciało zlecić opracowanie polskiego, nowoczesnego elektrobusu oraz uruchomić jego produkcję seryjną dla miast, które zgłosiły się do projektu.  Łącznie miało  to być prawie 1100 pojazdów. Sam Kraków rezerwował dla siebie z E-Busa do 161 autobusów elektrycznych. Teraz to już nieaktualne.

Szereg wyzwań

-"Przeprowadzenie skomplikowanego, finansowanego przez NCBR, procesu badawczego w całości, zgodnie z warunkami i kryteriami określonymi wspólnie z samorządami w postępowaniu, warunkowało możliwość uruchomienia puli środków z NFOŚiGW – informują naukowcy i dodają: -"Wyznaczone w rządowych dokumentach kierunki rozwoju oraz zmiany, które zaszły na rynku w ostatnich latach wymagały nowej, "szytej na miarę" inicjatywy. Firmy różnej wielkości oraz jednostki naukowe będą mogły szybciej i w większym zakresie zaangażować się w tworzenie lub rozwój potrzebnych rozwiązań wykorzystujących OZE w transporcie. Ograniczając ryzyko związane z prowadzeniem prac B+R w tym obszarze NCBR zwiększa szansę na to, że zostanie uruchomionych wiele projektów służących rozwojowi bezemisyjności autobusów."

Jak dodaje NCBiR, uruchomienie dedykowanego innowacyjnym rozwiązaniom w transporcie publicznym konkursu ma na celu przyśpieszenie i ułatwienie rozpoczęcia prac nad nowymi technologiami w tym obszarze - zwłaszcza dot. bezemisyjności pojazdów - w sytuacji, w której przed samorządami i całą gospodarką stoi szereg wyzwań. Finansowanie prac badawczo-rozwojowych o różnym charakterze, zakresie i skali - bez konieczności tworzenia w pełni funkcjonalnych pojazdów - pozwoli na szybszą realizację projektów, a tym samym zwiększenie potencjału i możliwości rodzimych producentów i jednostek naukowych.

Nowy pomysł

Tym samym NCBiR rozpoczyna realizację nowego projektu pod nazwą "Szybka Ścieżka – OZE w transporcie". To kolejny - po "Innowacyjnych nawozach" czy "Urządzeniach grzewczych" - konkurs ukierunkowany na rozwijanie technologii przyjaznych środowisku i poprawiających jakość życia ludzi. Dzięki Funduszom Europejskim polskie firmy i jednostki naukowe stworzą nowatorskie rozwiązania w trzech obszarach badawczych wskazanych przez rządową agencję. Są to: paliwa ciekłe , paliwa gazowe oraz elektromobilność. Podobnie jak w innych konkursach tego najbardziej popularnego programu wsparcia prac B+R w Polsce dofinansowanie będzie można uzyskać zarówno na prace rozwojowe i badania przemysłowe, jak i prace przedwdrożeniowe.

Rządowy plan zakłada, by w jak najlepszy sposób wykorzystać Fundusze Europejskie, kierując środki tam, gdzie mogą zostać wykorzystane z pożytkiem dla szerokiego grona odbiorców. W przypadku transportu publicznego równie ważne jak zapewnienie odpowiednich infrastruktury i pojazdów jest tworzenie i wdrażanie nowych technologii, dzięki którym staje się on bardziej ekologiczny i dostępny. Nowatorskie rozwiązania przynoszą także korzyści producentom bezemisyjnych pojazdów, którzy stają się bardziej konkurencyjni oraz operatorom transportu zbiorowego, ograniczającym koszty obsługi, na przykład dzięki niższym kosztom paliwa czy niższej energochłonności pojazdów.

W każdym z tematów badawczych NCBR wskazał po kilka zagadnień, które powinny być przedmiotem projektu. W ramach tematu "paliwa gazowe" to między innymi opracowanie prototypowych konstrukcji pojazdów dla transportu zbiorowego, zasilanych biogazem, biometanem lub biowodorem oraz wdrażanie infrastruktury zapewniającej również powszechny dostęp dla klientów indywidualnych, a w "elektromobilności" to na przykład opracowanie systemów wytwarzania i tankowania wodoru FC z elektrolizy. Zgłaszany projekt powinien się również wpisywać w jedną z Krajowych Inteligentnych Specjalizacji.

Szybka Ścieżka

W realizowanym w formule "Szybkiej Ścieżki" kolejnym tematycznym konkursie NCBR obowiązują proste i atrakcyjne zasady. O sięgające nawet ponad 20 mln euro wsparcie na realizację projektu badawczo-rozwojowego mogą się ubiegać przedsiębiorstwa, konsorcja przedsiębiorstw lub konsorcja przedsiębiorstw i jednostek naukowych. Minimalna wartość projektu realizowanego przez jedną firmę z sektora MŚP to milion złotych. W pozostałych przypadkach to dwukrotność tej kwoty. Składane online wnioski o dofinansowanie będą oceniane w oparciu o uproszczone w tym roku przez NCBR kryteria - jednym z kluczowych jest "Istota projektu", weryfikujący zasadność realizacji projektu i oczekiwanych rezultatów.

Szczegółowe informacje o konkursie "Szybka Ścieżka – OZE w transporcie" są dostępne na stronie NCBR https://www.ncbr.gov.pl/programy/fundusze-europejskie/poir/konkursy/4-1-1-1-2020/

Dla Zielonego Ładu

NCBR rozpocznie jednocześnie realizację kilku nowych projektów, istotnych dla polskiej gospodarki i podniesienia jakości życia obywateli, wpisujących się w koncepcję tzw. Zielonego Ładu Unii Europejskiej. Realizacja projektów rozpocznie się już w drugim kwartale tego roku, a harmonogram nie wykroczy poza ramy finansowania obecnej perspektywy unijnej tj. do 31 grudnia 2023 roku. Prace będą realizowane w formule zamówień przedkomercyjnych (PCP). W efekcie projektów polscy przedsiębiorcy opracują unikalne nowe technologie, które będą mogły być oferowane na rynku polskim i europejskim. Planowane projekty będą rozwijały gospodarkę obiegu zamkniętego w zakresie energii, wody i biogenów w przyrodzie. Będą wspierać rozwój nowoczesnych technologii w zakresie biogazownictwa, oczyszczania ścieków, magazynowania energii, czy nowoczesnego budownictwa i nowoczesnej elektrociepłowni.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
e-bus
elektrobus
NCBiR
  • Aurelia – 06.04.2020

    No i pękła bańka, skończył się piękny sen o super autobusie, pozostały zgliszcza. Czy to zbieg okoliczności, że siedziba NCBiRu znajduje się też na Nowogrodzkiej? Pewnie propagandowo winą za niepowodzenie obarczą Koronawirusa lub Tuska. Takie fajne konferencje i piękne perspektywy kreślił Premier, mieliśmy być potęgą, a po epidemii bliżej nam będzie finansowo do Grecji.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....