NCBiR zamyka e-Busa! Brak możliwości realizacji

infobus
04.04.2020 16:00
0 Komentarzy

NCBR zamyka – drugie już – postępowanie w programie”Bezemisyjny transport publiczny”(BTP). Bez rozstrzygnięcia.

Jak informuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, nowatorskaformuła programu e-Bus, w kontekście obowiązujących procedur, skali zamówieniaoraz czasu niezbędnego na realizację zaplanowanych etapów, nie pozwala nakontynuację działań na rzecz bezemisyjności w transporcie publicznym w obecnymkształcie.

Zdaniem dyrektora projektu, Centrum nie widzi możliwości zrealizowania zamówienia, które obejmuje opracowanie pojazdów i ich dostawę do końca roku 2023.

NCBR realizował ten program we współpracy z NFOŚiGW, któreoferowało możliwość uzyskania przez samorządy dofinansowania na zakupopracowanych w ramach programu pojazdów, o ile powodzeniem zakończyłyby sięprace B+R realizowane w części badawczej „BTP”.

Przypomnijmy, że środki finansowe zarezerwowane na ten projekt wynosiły – 100 mln zł na część badawczą oraz 2,2 mld zł na część wdrożeniową. Za te sumy Centrum chciało zlecić opracowanie polskiego, nowoczesnego elektrobusu oraz uruchomić jego produkcję seryjną dla miast, które zgłosiły się do projektu.  Łącznie miało  to być prawie 1100 pojazdów. Sam Kraków rezerwował dla siebie z E-Busa do 161 autobusów elektrycznych. Teraz to już nieaktualne.

Szereg wyzwań

-„Przeprowadzenie skomplikowanego, finansowanego przez NCBR,procesu badawczego w całości, zgodnie z warunkami i kryteriami określonymiwspólnie z samorządami w postępowaniu, warunkowało możliwość uruchomienia puliśrodków z NFOŚiGW – informują naukowcy i dodają: -„Wyznaczone w rządowychdokumentach kierunki rozwoju oraz zmiany, które zaszły na rynku w ostatnichlatach wymagały nowej, „szytej na miarę” inicjatywy. Firmy różnej wielkościoraz jednostki naukowe będą mogły szybciej i w większym zakresie zaangażowaćsię w tworzenie lub rozwój potrzebnych rozwiązań wykorzystujących OZE wtransporcie. Ograniczając ryzyko związane z prowadzeniem prac B+R w tymobszarze NCBR zwiększa szansę na to, że zostanie uruchomionych wiele projektówsłużących rozwojowi bezemisyjności autobusów.”

Jak dodaje NCBiR, uruchomienie dedykowanego innowacyjnymrozwiązaniom w transporcie publicznym konkursu ma na celu przyśpieszenie iułatwienie rozpoczęcia prac nad nowymi technologiami w tym obszarze – zwłaszczadot. bezemisyjności pojazdów – w sytuacji, w której przed samorządami i całągospodarką stoi szereg wyzwań. Finansowanie prac badawczo-rozwojowych o różnymcharakterze, zakresie i skali – bez konieczności tworzenia w pełnifunkcjonalnych pojazdów – pozwoli na szybszą realizację projektów, a tym samymzwiększenie potencjału i możliwości rodzimych producentów i jednosteknaukowych.

Nowy pomysł

Tym samym NCBiR rozpoczyna realizację nowego projektu podnazwą „Szybka Ścieżka – OZE w transporcie”. To kolejny – po „Innowacyjnych nawozach” czy”Urządzeniach grzewczych” – konkurs ukierunkowany na rozwijanie technologiiprzyjaznych środowisku i poprawiających jakość życia ludzi. Dzięki FunduszomEuropejskim polskie firmy i jednostki naukowe stworzą nowatorskie rozwiązania wtrzech obszarach badawczych wskazanych przez rządową agencję. Są to: paliwaciekłe , paliwa gazowe oraz elektromobilność. Podobnie jak w innych konkursachtego najbardziej popularnego programu wsparcia prac B+R w Polsce dofinansowaniebędzie można uzyskać zarówno na prace rozwojowe i badania przemysłowe, jak iprace przedwdrożeniowe.

Rządowy plan zakłada, by w jak najlepszy sposób wykorzystaćFundusze Europejskie, kierując środki tam, gdzie mogą zostać wykorzystane zpożytkiem dla szerokiego grona odbiorców. W przypadku transportu publicznegorównie ważne jak zapewnienie odpowiednich infrastruktury i pojazdów jesttworzenie i wdrażanie nowych technologii, dzięki którym staje się on bardziejekologiczny i dostępny. Nowatorskie rozwiązania przynoszą także korzyściproducentom bezemisyjnych pojazdów, którzy stają się bardziej konkurencyjnioraz operatorom transportu zbiorowego, ograniczającym koszty obsługi, naprzykład dzięki niższym kosztom paliwa czy niższej energochłonności pojazdów.

W każdym z tematów badawczych NCBR wskazał po kilkazagadnień, które powinny być przedmiotem projektu. W ramach tematu „paliwagazowe” to między innymi opracowanie prototypowych konstrukcji pojazdów dlatransportu zbiorowego, zasilanych biogazem, biometanem lub biowodorem orazwdrażanie infrastruktury zapewniającej również powszechny dostęp dla klientówindywidualnych, a w „elektromobilności” to na przykład opracowanie systemówwytwarzania i tankowania wodoru FC z elektrolizy. Zgłaszany projekt powiniensię również wpisywać w jedną z Krajowych Inteligentnych Specjalizacji.

Szybka Ścieżka

W realizowanym w formule „Szybkiej Ścieżki” kolejnymtematycznym konkursie NCBR obowiązują proste i atrakcyjne zasady. O sięgającenawet ponad 20 mln euro wsparcie na realizację projektu badawczo-rozwojowego mogąsię ubiegać przedsiębiorstwa, konsorcja przedsiębiorstw lub konsorcjaprzedsiębiorstw i jednostek naukowych. Minimalna wartość projektu realizowanegoprzez jedną firmę z sektora MŚP to milion złotych. W pozostałych przypadkach todwukrotność tej kwoty. Składane online wnioski o dofinansowanie będą oceniane woparciu o uproszczone w tym roku przez NCBR kryteria – jednym z kluczowych jest”Istota projektu”, weryfikujący zasadność realizacji projektu i oczekiwanychrezultatów.

Szczegółowe informacje o konkursie „Szybka Ścieżka – OZE wtransporcie” są dostępne na stronie NCBR https://www.ncbr.gov.pl/programy/fundusze-europejskie/poir/konkursy/4-1-1-1-2020/

Dla Zielonego Ładu

NCBR rozpocznie jednocześnie realizację kilku nowychprojektów, istotnych dla polskiej gospodarki i podniesienia jakości życiaobywateli, wpisujących się w koncepcję tzw. Zielonego Ładu Unii Europejskiej.Realizacja projektów rozpocznie się już w drugim kwartale tego roku, aharmonogram nie wykroczy poza ramy finansowania obecnej perspektywy unijnej tj.do 31 grudnia 2023 roku. Prace będą realizowane w formule zamówieńprzedkomercyjnych (PCP). W efekcie projektów polscy przedsiębiorcy opracująunikalne nowe technologie, które będą mogły być oferowane na rynku polskim ieuropejskim. Planowane projekty będą rozwijały gospodarkę obiegu zamkniętego wzakresie energii, wody i biogenów w przyrodzie. Będą wspierać rozwójnowoczesnych technologii w zakresie biogazownictwa, oczyszczania ścieków,magazynowania energii, czy nowoczesnego budownictwa i nowoczesnejelektrociepłowni.

Komentarze