TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

NCBiR wyrzuca Ursusa z INNOMOTO. Co z e-Busem?
InfoBus.pl - Opublikowano: 27.03.2019 13:00:44
NCBiR wyrzuca Ursusa z INNOMOTO. Co z e-Busem?

Narodowego Centrum Badań i Rozwoju zrezygnowało z oferty z Ursusa w zakresie opracowania innowacyjnego, elektrycznego samochodu dostawczego. Powodem jest trudna sytuacja finansowa spółki Ursus SA.

Jak informuje Ursus SA, 25 marca spółka otrzymała z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w Warszawie pismo informujące o odstąpieniu przez NCBiR od podpisania umowy o dofinansowanie projektu pn. "Opracowanie i demonstracja innowacyjnego samochodu dostawczego o DMC 3,5 tony".

Elektryczny dostawczak

Jako podstawę odstąpienia od zawarcia ww. umowy NCBiR wskazał zapis wykluczający z finansowania "przedsiębiorstwa pozostające w trudnej sytuacji w rozumieniu unijnych przepisów dotyczących pomocy państwa".

Oczywiście Ursus nie podziela stanowiska Centrum i będzie odwoływał się od tej decyzji. Zdaniem spółki NCBiR publikując w dniu 21 grudnia listę rankingową konkursu INNOMOTO znał sytuację finansową Ursusa i do tego momentu nic się nie zmieniło. W ocenie Ursusa jego restrukturyzacja nie stanowi przeszkody do zawarcia i wykonania ww. umowy. Przypomnijmy, że złożony projekt przewiduje budowę 3,5-tonowego, elektrycznego samochodu dostawczego. Koszt programu to blisko 14,5 mln zł przy czym dotacja NCBiR wyniosłaby 8 mln zł.

Jedyna oferta

Lubelska firma co najmniej od 2017 r. boryka się z problemami finansowymi. Przypomnijmy, że od listopada 2018 r. Ursus jest w trakcie przyspieszonego postępowania układowego. Plan restrukturyzacyjny Ursusa zakłada sprzedaż aktywów, zwiększenie przychodów z działalności oraz optymalizację kosztów przedsiębiorstwa, co w zamyśle zarządu firmy ma doprowadzić do spłaty wierzycieli. Mimo przyspieszonej restrukturyzacji w marcu rozpoczęła się egzekucja komornicza wobec lubelskiej firmy. Tego samego miesiąca na wniosek Ursusa odroczono ją na okres trzech miesięcy.

Do tego w lutym br. oferta Ursus została wybrana jako najkorzystniejsza w gigantycznym projekcie NCBiR na opracowanie i produkcję polskich autobusów elektrycznych. Jego potencjalna wartość to ponad 3 mld zł brutto. W efekcie 20 lutego mocno zdrożały akcje Ursusa o 92,8 proc. Następnego dnia Ursus zyskał zaś 30 proc. W sumie więc w reakcji na komunikat wartość spółki uległa przeszło podwojeniu.

Kiedy umowa na e-Bus

Teraz czekamy na podpisanie umowy NCBiR w ramach Programu "Bezemisyjny transport publiczny", który jest dość podobny do projektu INNOMOTO.  Przypomnijmy, że w grudniu 2018 r. NCBR ocenił pozytywnie wszystkie trzy oferty złożone 18 grudnia 2018 roku, tj. Politechniki Śląskiej, Konsorcjum Autosan i Konsorcjum Ursus Bus. Następnie zgodnie z przepisami dokumentację postępowania do kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych m, który w styczniu uznał, że oferty złożone przez Politechnikę Śląską i Konsorcjum Autosan nie spełniały wymogów SIWZ i jako takie powinny zostać odrzucone.

Nie podzielając tego stanowiska NCBR 7 stycznia br. wniósł do Prezesa UZP umotywowane zastrzeżenia do wyniku kontroli uprzedniej. KIO jednak nie uwzględniła zastrzeżeń zgłoszonych przez NCBR i zgodziła się ze stanowiskiem UZP.

Wobec tego NCBR 18 lutego br. opublikował informację o wyborze najkorzystniejszej oferty, tj. oferty złożonej przez Konsorcjum Ursus Bus i odrzuceniu pozostałych ofert.

Odrzuconym podmiotom przysługiwały środki odwoławcze, z czego skorzystały, jednak z zerowym skutkiem. Teraz na orzeczenie KIO stronom przysługuje skarga do sądu.

Co zrobi NCBiR?

Zamówienie publiczne stworzone z inicjatywy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju to - jak czytamy na stronie NCBiR - odpowiedź na potrzeby zgłaszane przez polskie miasta zainteresowane rozwojem ekologicznego transportu miejskiego.

Celem jest zakup i zasilenie floty kilkudziesięciu polskich miast nawet ponad 1000 autobusów nowej generacji. Zamówienie dotyczyło zarówno opracowania projektu, jak i jego realizacji oraz wdrożenia. Kwota 3,1 mld zł, którą może zgarnąć Ursus, jest sumą wypłat za realizację wszystkich tych etapów.

Wszystkie fazy projektu powinny zostać zrealizowane do 31 grudnia 2023 roku, a wiec czasu nie pozostało za dużo.




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
e-bus
elektrobus
Ursus
NCBiR
  • Wojciech Liberda – 27.03.2019

    No cóż tak to się kończy... A jeszcze się nie zaczęło... poprosimy o kolejny przetarg i wygraną Solarisa, ewentualnie innych graczy, którzy mają już doświadczenie w ebusach

  • Michał Prosper Kowalski – 27.03.2019

    Od co najmniej 2017 boryka się? MZA o tym wiedziały?

  • Marek Stelmasik – 27.03.2019

    Naprawdę ktoś myślał że za 14.5mln zł da się zbudować seryjnie produkowany samochód? Te koncerny wydajace miliardy na nowy model to muszą być gupie

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....