TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

NCBiR tłumaczy, dlaczego skasowało e-Busa
InfoBus.pl - Opublikowano: 08.04.2020 12:00:41
NCBiR tłumaczy, dlaczego unieważniło e-Busa

Jak na naukowców przystało, NCBiR swoją decyzję o zamknięciu autobusowego programu Bezemisyjny Transport Publiczny (BTP) spisało na 13 stronach…

Oficjalnie 3 kwietnia Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) unieważniło projekt, który - mimo swoich ułomności - naszym zdaniem dawał nadzieje na utrzymanie krajowych zakupów zeroemisyjnych pojazdów na dotychczasowym poziomie.

Po fali unijnych dotacji, teraz bez e-Busa czeka nas regres i bardzo chude lata – szczególnie biorąc pod uwagę aktualny stan budżetów polskich samorządów.

Oferowana w zamian "Szybka Ścieżka" - o której można przeczytać TUTAJ - to krótko mówiąc jakaś kpina z branży – i to zarówno pod względem budżetu (200 mln zł), jak i samej nazwy.

A miało być tak pięknie

Przypomnijmy, zapoczątkowany w 2017 r. program obejmował współpracę z 26 miastami oraz GZM. Na liście zainteresowanych znalazły się m.in. Bydgoszcz, Częstochowa, Gdynia, Jaworzno, Kraków, Krosno, Katowice, Lublin, Mielec, Płock, Siedlce, Sosnowiec, Szczecin, Toruń, Warszawa i Wrocław.

Do powtórzonego programu w 2019 r. (pierwszego postępowania o mało nie wygrał Ursus) przystąpiło 13 wnioskodawców znalazły się Energis, Politechnika Śląska, Temsa, konsorcjum – Autosan + Sieć Badawcza Łukasiewicz + ENIKA + Politechnika Warszawska, MAN, Solaris, konsorcjum WB Electronics + Nysa Zakład Pojazdów, Volvo, konsorcjum RAFAKO EBUS + ARP, AIU, konsorcjum ELECTRIC FLEET RESEARCH + GTK + EBUS INC oraz konsorcjum Veramo S.A. + Eurabus + Fuemfe.

W efekcie określono wartość i wielkość zamówienia na ponad 1000 pojazdów. Wartość całkowita zamówienia wynosiła ponad 2,3 mld PLN, na który składała się:

  • część badawcza z opracowaniem prototypów pojazdów, której budżet oszacowano na 100 mln PLN, na którą NCBR pozyskał środki z budżetu UE;

  • część wdrożeniowa, czyli zakup pojazdów z budżetem ponad 2,2 mld PLN przez miasta-sygnatariuszy. We współfinansowaniu tego etapu miał uczestniczyć NFOŚiGW.

Program miał zostać zrealizowany do końca 2023 roku.

I nadchodzi koniec

Ten piękny plan zakończył się 3 kwietnia 2020 r., kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju unieważniło postępowanie na opracowanie polskiego innowacyjnego autobusu.

Jak tłumaczy się Centrum: -"W kontekście obowiązujących procedur, skali zamówienia oraz czasu niezbędnego na realizację zaplanowanych etapów, nie jest możliwe opracowanie, przetestowanie i dostarczenie nie później niż do końca 2023 roku innowacyjnych zeroemisyjnych pojazdów transportu publicznego, które powinny zastąpić przynajmniej część dotychczasowej floty autobusów."

Decyzję wraz z uzasadnieniem spisano na 13 stronach. W dokumencie często powtarza się sformułowanie "nie leży w interesie publicznym" czy "sprzeczność z interesem publicznym". Nie zapomniano również o kwestii epidemii koronawirusa, który również pokrzyżował plany naukowcom.

Dla chętnych - szczegółowe uzasadnienie można pobrać TUTAJ, a jego najważniejsze punkty to:

1) ujawniły się okoliczności wskazujące na to, że dalsze prowadzenie postępowania i realizacja zamówienia w kształcie określonym w ogłoszeniu nie leży w interesie publicznym,

2) w postępowaniu zaistniały wady uniemożliwiające zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego, będącej wynikiem tego postępowania,

3) liczba wykonawców dopuszczonych do udziału w postępowaniu jest mniejsza, niż liczba określona w ogłoszeniu, w stopniu uzasadniającym decyzję o unieważnieniu, przez wzgląd na dążenie do jak największej konkurencyjności w ramach realizacji zamówienia.

Punkt trzeci

Pochylimy się tylko nad punktem trzecim, bo teksty o epidemii, nieprzewidzianych czynnikach, optymalizacji procesu oraz o "należytym i starannym zarządzaniu całym procesem" wkładamy między bajki.

Co ciekawe, NCBiR teraz ujawnia, że w trakcie trwania postępowania, po ocenie spełniania przez wykonawców warunków udziału w postępowaniu, a przed zaproszeniem do składania ofert wstępnych i przekazaniem SIWZ, dwóch z zamawiających dokonało wypowiedzenia zawartego porozumienia. Nie wiemy, o jakie firmy chodzi, ale musieli być to na tyle silni gracze, że NCBiR uznało, że liczba wykonawców jest zbyt mała. Albo jest to wygodna wymówka.

Jak informuje Centrum - "Zamawiający ogłaszając postępowanie przewidzieli możliwość dopuszczenia do udziału w postępowaniu nie więcej niż 30 podmiotów oraz ustalili, że umowa w sprawie zamówienia publicznego zostanie zawarta z maksymalnie 10 podmiotami. Wskutek oceny wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu do kolejnej fazy postępowania weszło 10 wykonawców, czyli dokładnie tyle ile podmiotów może być dopuszczonych do zawarcia umowy. Oznacza to, że wobec wysokiej szansy zawarcia umowy w sprawie zamówienia po stronie każdego z nich, spada po ich stronie przymus konkurowania już na etapie ofert – a w konsekwencji – znacząco spadnie motywacja po ich stronie do zapewnienia Współzamawiającym jak najkorzystniejszych warunków zamówienia. Choć dalej jest możliwe wprowadzenie konkurencji na etapie realizacji umowy, możliwość uzyskania jak najlepszych warunków zamówienia przez Zamawiających uległa znacznemu obniżeniu. Mniejsza niż określona w ogłoszeniu o zamówieniu liczba wykonawców upoważnia Zamawiającego do unieważnienia postępowania."

Według nas to po rezygnacji dwóch podmiotów zostało 11 potencjalnych wykonawców (z 13 zgłoszonych) i tak naprawdę wszytko zależy od tego, kto został na placu boju, ale nie będziemy już tym polemizować.

Naukowcy chcieli unieważnić program to go unieważnili i żadne tutaj wywody już nie pomogą.

Co dalej?

Po tych trzech latach NCBiR ustaliło, że lepszą opcją dostaw zeroemiesyjnych autobusów do polskich miast będzie rozłączenie programu badawczo-rozwojowego od dostaw.

-"Umożliwi to finansowanie szybszego rozwoju i upowszechnienia technologii oczekiwanych w zamówieniu wśród dostawców, w tym potencjalnie tych uczestniczących w postępowaniu. Jednocześnie odrębna realizacja dostaw pozwoli na szybszą oraz – z racji zniesienia konieczności szukania wspólnych elementów z innymi współzamawiajacymi – bardziej dopasowaną do potrzeb Współzamawiających dostawę pojazdów."

Rychło w czas.

Pod dokumentem podpisał się Wojciech Racięcki, dyrektor Działu Rozwoju Innowacyjnych Metod Zarządzania Programami.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
e-bus
elektrobus
NCBiR

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....