TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Naukowcy o ograniczonej pojemności autobusów: Do zmiany
WIRUS, RZĄD, KIEROWCA InfoBus.pl - Opublikowano: 05.04.2020 13:00:43
Naukowcy o ograniczonej pojemności: Do zmiany; fot. UM Gdańsk

Kilkunastu ekspertów i naukowców zwróciło się z wnioskiem do Ministra Zdrowia o zmianę przepisów dot. transportu publicznego w czasie epidemii koronawirusa.

Chodzi o zmianę zapisów dotyczących zapełnienia pojazdów komunikacji publicznej oraz odejście od sprawdzania zapełnienia przez kierowców.

Wniosek dotyczy zmiany zapisów rozporządzenia w sprawie ogłoszenia na obszarze RP stanu epidemii. Pod listem do ministra Łukasza Szumowskiego podpisało się kilkunastu ekspertów i naukowców, m.in. z Politechniki Krakowskiej, Politechniki Lubelskiej, Politechniki Wrocławskiej, PAN, Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego i Tramwajów Warszawskich.

Osoba na 2,5 m2

Eksperci proponują zmianę według której środkiem transportu można byłoby przewozić, w tym samym czasie, tyle osób aby każda z nich mogła zająć przestrzeń nie mniejszą niż 2,5 m2 lub, aby liczba pasażerów nie była większa niż długość pojazdu wyrażona w metrach. Sugerują również zwolnienie kierujących pojazdami transportu zbiorowego z obowiązku kontroli stanu liczby pasażerów.

Zgodnie z obowiązującym zapisem w pojazdach publicznego transportu zbiorowego można przewozić w tym samym czasie nie więcej osób niż wynosi połowa miejsc siedzących.

Zdaniem ekspertów, którzy podpisali się pod wnioskiem, to nie liczba miejsc siedzących jest wyznacznikiem przestrzeni zajmowanej przez użytkownika środka transportu, lecz powierzchnia przestrzeni pasażerskiej.

Absurdalne sytuacje

"Dochodzi więc do absurdalnych wprost sytuacji, w których w autobusie standardowym 12 metrowym podróżować mogą 22 osoby, a w tramwaju wysokopojemnym 30 metrowym tylko 14 osób. Wynika stąd, że w autobusie pojedynczy pasażer będzie dysponował przestrzenią 1,36 metra kwadratowego, a w tramwaju 5,36 metra kwadratowego" - zauważają.

Ich zdaniem, w celu zachowania wzajemnych odległości pomiędzy pasażerami o wartości ponad 1,5 m, należy przyjąć za niezbędną przestrzeń dla podróżnego nie mniejszą niż 2,5 metra kwadratowego.

"Ponieważ szerokość autobusów i tramwajów w przybliżeniu wynosi 2,5m, w celu uproszczenia obliczeń, można również limit miejsc w pojazdach uzależnić od jego długości tak, aby liczba pasażerów nie była większa niż długość pojazdu wyrażona w metrach" - wskazano.

Odseparować kierowców

Eksperci zasugerowali również, by w sposób jednoznaczny zwolnić kierujących pojazdami transportu zbiorowego z obowiązku kontroli stanu liczby pasażerów. Ich zdaniem kierujący nie mają fizycznych i technicznych warunków prowadzenia kontroli liczby pasażerów.

Zdaniem dyrektora Instytutu Transportu Samochodowego prof. Marcina Ślęzaka propozycja autorów wniosku jest słuszna. Jednak - jak zaznacza - w obliczu trudniejszych problemów do rozwiązania dla rządu, trudno będzie ją wprowadzić.

-"Z drugiej strony, pamiętajmy, że najważniejszy we wszystkim jest zdrowy rozsądek, odpowiedzialność za siebie i za innych" - zaznacza. Jednocześnie zwrócił uwagę, że kierowcy pojazdów transportu zbiorowego są w okresie epidemii szczególnie narażeni na kontakt z koronawirusem. "Z tego powodu powinni ograniczać jakąkolwiek interakcję z pasażerami do niezbędnego minimum, a reagować jedynie w skrajnych przypadkach" - ocenił.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....