TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Nagrody TRANSEXPO 2012: Medal dla Urbino 12 electric
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 17.10.2012 22:23:48 5 komentarzy
Nagrody TRANSEXPO 2012: Medal dla Urbino 12 electric

W tym roku, w kategorii „Autobusy”jury targów TRANSXEPO nagrodziło w tym roku dwie konstrukcje, w tym pierwszego polskiego elektrobusa o długości 12-metrów: Solaris Urbino 12 electric. –„Nasz autobus to prawdziwa rewolucja w transporcie miejskim i duży krok naprzód w praktycznym zastosowaniu elektrycznie napędzanych pojazdów. Jeszcze niedawno wydawało się, iż takie autobusy to wizjonerska pieśń dalekiej przyszłości, tymczasem Solaris Urbino electric już dziś może uczynić zatłoczone miasta miejscem przyjaźniejszym dla jego mieszkańców”- mówi o elektrycznym pojeździe Solange Olszewska, prezes zarządu Solaris Bus &Coach. Układ napędowy wystawianego w trakcie kieleckich targów Solarisa Urbino 12 electric dostarczyła niemiecka firma Vossloh Kiepe, specjalizująca się w elektrycznych napędach i od wielu lat współpracująca w tym zakresie z Solarisem. Silnik trakcyjny o mocy 160 kW, zamontowany w podeście przed drugą osią, pozwala autobusowi na dynamiczne i płynne przyspieszanie. Konstruktorom z kolei umożliwił montaż standardowych osi, dobrze znanych z tradycyjnych autobusów miejskich. Oś napędowa użyta w wystawianym pojeździe to niezawodna ZF AV 132. Energia elektryczna służąca do napędzania pojazdu, jest zmagazynowana w litowo-jonowych bateriach, umiejscowionych w tylnej części autobusu, tam gdzie zazwyczaj znajduje się komora silnika. Pojemność baterii to aż 210 kWh. Dzięki takim parametrom, autobus może przejechać na jednym ładowaniu aż 150 km z włączoną klimatyzacją oraz kompletem pasażerów na pokładzie.

W zakresie sposobów ładowania baterii firma Solaris może zaoferować przewoźnikom aż 4 różne rozwiązania lub ich wzajemną kombinację. W prezentowanym autobusie baterie ładowane są przez złączne typu plug-in. Dzięki dostępności ładowarki o mocy 200 kW czas ładowania całkowicie rozładowanej baterii do pełna, to zaledwie 1 godzina. Pozostałe trzy metody ładowania baterii, znajdujące się w ofercie producenta:

- ładowane z pętli indukcyjnych montowanych w strukturze jezdni na przystankach lub w zajezdniach

- ładowanie baterii za pomocą rozkładanego pantografu z wykorzystaniem istniejącej trakcji tramwajowej

- szybka wymiana baterii, która dzięki zastosowaniu specjalnego systemu możliwa jest w ciągu zaledwie 10 minut

Konsekwentnie rozwijając innowacyjny autobus elektryfikacji poddano wszelkie komponenty zazwyczaj zasilane olejem napędowym, w tym klimatyzację z wbudowaną, wydajną pompą ciepła CO2, pełniącą także w pojeździe funkcję ogrzewania. Co ciekawe klimatyzacja może ogrzewać lub chłodzić nie tylko przestrzeń pasażerską, ale także baterie, po to aby zachować ich optymalne parametry. Światła i oświetlenie wewnętrzne oraz zewnętrzne wykonano w energooszczędnej technologii LED. Wszystkie wymiary Solarisa Urbino 12 electric odpowiadają jego spalinowemu odpowiednikowi. Przy 12 metrach długości oraz 2,55 metra szerokości oferowanych jest 30 stałych miejsc siedzących oraz dodatkowo 2 rozkładane. Łącznie na jego pokład może wejść 85 pasażerów. Niska podłoga zapewnia wygodne i szybkie wejście i wyjście z autobusu, w szczególności osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich, osobom starszym czy rodzicom z wózkami dziecięcymi. Ergonomiczne miejsce pracy kierowcy wyposażono w nowoczesne ekrany dotykowe, które mogą być dowolnie dostosowane do potrzeb przewoźnika. Pulpit zintegrowany jest
z wyświetlaczem informującym na bieżąco o poziomie naładowania baterii i przepływie energii.

Pierwszym przewoźnikiem, który zamówił elektrycznego Solarisa jest Braunschweiger Verkehrs-AG z miejscowości Brunszwik w Niemczech. Urbino 12 electric dostarczony zostanie w 2013 roku będąc częścią realizowanego przez niemieckie Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast programu pilotażowego związanego z nowoczesnymi technologiami napędu. Autobus ten będzie ładowany z wykorzystaniem pętli indukcyjnych firmy Bombardier.

Przypomnijmy, że tegoroczny medal to już druga nagroda Targów Kielce dla elektrobusów z logo Solarisa. W zeszłym roku w kategorii „Autobusy”triumfował elektrobus o długości 8,9 metra w wersji LE, który z sukcesem przeszedł pierwszą turę testów w regularnym ruchu miejskim. Przez trzy tygodnie jeden z pojazdów pokonał bez jakichkolwiek przeszkód 3.000 km, wożąc kibiców oraz gości przybywających do Poznania podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Równie udanie wypadły testy w Warszawie czy podczas wystawy sztuki współczesnej „documenta”w Kassel, gdzie autobusy pokonywały regularnie, bez ładowania, ponad 120 km. To zostało docenione i nagrodzona także przez zagranicznych specjalistów z branży. Czytelnicy niemieckiego magazynu “Busplaner”uznali pojazd za “Innowację Roku 2012”w kategorii Transport Publiczny. Z kolei niemieckie Stowarzyszenie Przewoźników Transportu Publicznego (VDV) przyznało polskiemu autobusowi nagrodę EBUS w dziedzinie pojazdy elektryczne.

Długość

12 000 mm

Szerokość

2 550 mm

Wysokość

3 250 mm

Wysokość wnętrza

2 370 mm

Rozstaw osi

5 900 mm

Zwis przedni

2 700 mm

Zwis tylni

3 400 mm

Średnica zawracania

~21.4 m

Osprzęt elektryczny

Vossloh Kiepe GmbH, Düsseldorf (Germany)

Silnik elektryczny

Moc nominalna 160 kW

Baterie litowo-jonowe

Pojemność 210 kWh

Klimatyzacja

Konvekta UL500EM (z pompą ciepła i CO2)

Oś przednia

ZF RL 75 EC (niezależne zawieszenie)

Oś napędowa

ZF AV 132

Rozmiar opon

275/70 R 22.5

Liczba foteli

30 + 2 rozkładane

Układ drzwi

2-2-2

Dopuszczalna masa całkowita

18 000 kg

 
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Solaris
Transexpo
  • afre – 18.10.2012

    Wyróżnienie sukces sukcesem a urbino wciaz stare.

  • afre – 18.10.2012

    Wyróżnienie sukces sukcesem a urbino wciaz stare.

  • afre – 18.10.2012

    Wyróżnienie sukces sukcesem a urbino wciaz stare.

  • afre – 18.10.2012

    Wyróżnienie sukces sukcesem a urbino wciaz stare.

  • Trajluś – 18.10.2012

    A u Ciebie płyta się przewija chyba heheh ;D

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....