TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Nagroda dla systemu BRT w Istambule
Dariusz Więcławski - Opublikowano: 21.04.2009 18:52:10 4 komentarze
Nagroda dla systemu BRT w Istambule

Nagroda dla systemu BRT w Istambule

Projekt Metrobus, wdrożony przez władze Istambułu, został ostatnio wyróżniony w ramach programu Nagrody Zrównoważonego Transportu w Waszyngtonie. Nagroda ta jest przyznawana jest przez Instytut Strategii Transportu i Rozwoju (ITDP) za inwestycje, które przyczyniają się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych oraz poprawy jakości życia w centrach dużych miast na całym świecie. Przyznając tę nagrodę, jury podkreśliło pionierską rolę Istambułu we wprowadzaniu systemu szybkiej komunikacji autobusowej (BRT), którego eksploatacja rozpoczęła się w 2007 r.

Instytut Strategii Transportu i Rozwoju został założony w 1985 r. Postawionym przed tą instytucją zadaniem było zachęcanie do wprowadzania społecznie i środowiskowo korzystnych koncepcji komunikacyjnych na całym świecie. Instytut współpracuje z władzami miejskimi i lokalnymi, zainteresowanymi podmiotami przy wdrażaniu projektów, których celem jest ograniczenie ubóstwa, zanieczyszczenia środowiska oraz uzależnienia od ropy naftowej.

Zalety systemu Metrobus

Pierwotnie, linia BRT obsługiwała trasę łączącą północno-zachodnie przedmieścia Avcilar z Topkapi w centrum miasta. Ze względu na duże zainteresowanie linią, w 2008 r. została ona przedłużona o odcinek między Topkapi a Zincirlikuyu, dzięki czemu jej długość wzrosła z 17 do 29 km. Autobusy poruszają się po wydzielonych pasach ruchu, osiągając średnią prędkość 40 km/h, co pozwoliło ograniczyć czas dojazdu do centrum miasta z 2,5 godziny do nieco poniżej 40 minut(!). Codziennie, system BRT w Istambule przewozi ponad 530 000 pasażerów. Oznacza to 70-80 tysięcy mniej osób podróżujących komunikacją indywidualną w bardzo gęstym ruchu w centrum tej tureckiej metropolii. Wykorzystywane na tej linii autobusy Mercedes-Benz CapaCity zużywają ok. 0,3-0,4 litra paliwa na 100 km, co w znacznym stopniu przyczynia się do ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Emisja tego gazu cieplarnianego, który ostatnio wywołuje wiele dyskusji, jest bezpośrednio zależna m.in. od poziomu zużycia paliwa. Dzięki wysokiej wydajności przewozowej autobusów (np. Mercedes-Benz CapaCity zabiera do 193 pasażerów) oraz niskim kosztom inwestycji infrastrukturalnych, potrzebnych do uruchomienia systemu BRT, rozwiązanie to znakomicie wpisuje się w potrzeby wielu miast na całym świecie.

Geneza projektu

Do uruchomienia linii komunikacyjnych typu BRT zachęciła władze Istambułu organizacja EMBARQ, zajmująca się promowaniem zrównoważonego rozwoju komunikacji w miastach. Koncepcja przypadła władzom miasta do gustu i pierwsza uruchomiona linia okazała się sukcesem. Linia wschód-zachód została otwarta w 2007 r. i jest obecnie jedną z najbardziej popularnych linii BRT na świecie. We wrześniu 2008 r., władze Istambułu rozszerzyły projekt, otwierając nową linię, dzięki której oczekuje się, że liczba przewożonych pasażerów wzrośnie o 130 000. Nowa linia ma nieco ponad 10 km i 10 przystanków. Otwarcie nowej linii zaplanowano na dzień rozpoczęcia nauki szkolnej, tak aby usprawnić ruch w okresie, kiedy uczniowie i studenci zaczynają uczęszczać na zajęcia. Prace rozpoczęły się w drugiej połowie czerwca, a kompletna budowa trasy zajęła zaledwie 77 dni, co ilustruje szybkość z jaką można wdrażać projekty typu BRT. W marcu władze Istambułu otworzą pierwszą międzykontynentalną linię BRT, symbolicznie łączącą Europę z Azją przez cieśninę Bosfor. 11-kilometrowy odcinek łączący oba kontynenty stanowi trzeci etap wdrażania pierwszego korytarza BRT w Istambule.

Mercedes-Benz CapaCity w systemie BRT

150 autobusów Mercedes-Benz CapaCity wyprodukowanych w zakładach w Mannheim i dostarczonych przez EvoBus GmbH stanowi obecnie trzon taboru eksploatowanego na trasie BRT w Istambule. Kolejne 100 sztuk autobusów CapaCity zostało zamówionych przez przewoźnika Istanbul Elektrik Tramvay ve Tünel Isletmelerie (IETT) pod koniec 2008 r. Konstrukcja ta pozwala skoncentrować pojemność przewozową na głównych trasach, umożliwiając jednocześnie zaoszczędzenie na kosztach paliwa, liczbie zatrudnionych kierowców, czy kosztach kapitałowych. Jako wysokopojemny pojazd, którego eksploatacja nie jest ograniczona wybudowanym torowiskiem, CapaCity łączy w sobie typowe zalety produkowanych seryjnie autobusów (duża elastyczność i wydajność) i tramwajów (wydzielone trasy ruchu, duża pojemność). –„Potrzeby transportowe takiej metropolii, jak Istambuł są ogromne. Tylko optymalne połączenie odpowiedniej infrastruktury i taboru może zagwarantować uzyskanie najlepszych wskaźników wydajności transportowej, czego świadectwem już dziś może być system BRT”–mówi Holger Suffel, dyrektor Działu Serwisu i Części Zamiennych Daimler Buses.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
BRT
Mercedes
CapaCity
Istambuł
  • GK – 22.04.2009

    Ale z tym zużyciem paliwa chyba autor przesadził - 0,3-0,4 l paliwa / 100 km to chyba norma dla autobusu o napędzie uranowym. :)

  • straphan – 23.04.2009

    Ciekawe, co ile trzeba wymieniac tam nawierzchnie i kiedy system wreszcie sie zapcha do tego stopnia, ze trzeba bedzie szyny wybudowac i normalny stadtbahn z tego zrobic...

  • jimmybeam – 26.04.2009

    straphan: nawierzchnie to za kilkanaście lat będą wymieniać- i to na wszelki wypadek. Wysokiej jakości materiały+ idealny klimat+ dobrzy fachowcy= doskonała droga. BRT sie nie zapcha, a jeśli (w dalekiej przyszłości) to tramwaje też już nie pomogą.

  • Bazyli – 27.04.2009

    Ciekawy jest ten ruch lewostronny dla autobusów i centralne przystanki. Jak rozwiązane jest dojście do budynków - kładki, tunele, światła?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....