Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nadchodzi Fundusz Niskoemisyjnego Transportu [FILM]

infobus
26.09.2017 10:37
0 Komentarzy

Alicja Pawłowska z Ministerstwa Energiipodczas Battery Forum przedstawiła ramy regulacyjne dla rozwojuelektromobilności, w tym m.in. szczegóły funkcjonowania FunduszuNiskoemisyjnego Transportu.

Przypomnijmy, że Fundusz ma byćfundamentem finansowania rozwoju elektromobilności w Polsce. FunduszNiskoemisyjnego Transportu to państwowy fundusz celowy, którego zadaniem będziefinansowanie projektów związanych z rozwojem elektromobilności (pojazdynapędzane energią elektryczną) i transportu opartego na paliwach alternatywnych(CNG, LNG, biopaliwa i inne paliwa odnawialne). Zgodnie z projektem ustawypowołującej Fundusz, przychodami Funduszu będzie dotacja z budżetu państwa wwysokości od 0.5 do 1.5% planowanych w poprzednim roku wpływów z podatkuakcyzowego od paliw silnikowych oraz środki przekazywane przez operatorasystemu przesyłowego elektroenergetycznego w wysokości 0.1% uzasadnionegozwrotu z kapitału zaangażowanego w wykonywaną działalność gospodarczą wzakresie przesyłania energii elektrycznej. Rocznie Fundusz będzie dysponowałkwotą ok. 430 mln zł (rozpoczynając od kwoty 155 mln zł, w perspektywie 10 latkwota ta wzrośnie do ponad 600 mln zł). Uruchomienie finansowania przewidzianejest w roku 2018.

{https://www.youtube.com/watch?v=KqPA5rOqnjk}

Finansowanie rozwoju elektromobilnościmają uzupełniać jeszcze następujące narzędzia:

  • program Gepard czyli wsparcieelektromobilności przez NFOŚiGW (uruchomienie 2017 r. – składanie wniosków do22 września);
  • duży program propopytowy NFOŚiGW z kapitalizacją ok. 3 mld zł (planowany naIII kw.). W zakresie finansowania tego ostatniego znajdą się: zakup samochodówelektrycznych przez administrację publiczną; budowa infrastruktury ładowaniadla autobusów i samochodów; dofinansowanie projektów pilotażowych w samorządachoraz zakup autobusów elektrycznych.
  • program Bezemisyjny Transport Publicznywe współpracy z NCBiR , którego produktem będzie budowa autobusu elektrycznegoo ulepszonych parametrach. NCBiR wraz z samorządami (partnerami programu)zdefiniują konkretne potrzeby i możliwości miast, jak choćby oczekiwany poziomwydajności, czy maksymalne koszty nowych pojazdów. Następnie wspólnie wystąpiąw roli zamawiającego w postępowaniu publicznym, które wyłoni wykonawcówprojektów B+R. Konsorcja badawcze będą realizowały projekty etapowo, a pokażdym z etapów NCBiR będzie ograniczał liczbę wykonawców, doprowadzając dokońca procesu badawczego (tj. etapu prototypu) jedynie jeden bądź dwa najlepszeprojekty. W analogicznej formule planowane jest uruchomienie w NCBiR programudedykowanego infrastrukturze oraz samochodowi elektrycznemu do 3,5 t. Nadzałożeniami tego ostatniego programu pracuje aktualnie Departament Innowacji iRozwoju Technologii w Ministerstwie Energii.
  • program dla małych i średnichprzedsiębiorstw na dofinansowanie projektów z branży elektromobilności (Badaniana rynek) we współpracy z PARP . Po dofinansowanie zgłosiły się dwa podmioty,obecnie trwa ich ocena. Program miał charakter pilotażowy (kapitalizacja 50 mlnzł) i w zależności od wniosków z ewaluacji będzie uruchomiony w analogicznejlub nieco zmienionej formule, ale z większą alokacją. Ponadto, planowane jesturuchomienie pilotażowego akceleratora dedykowanego tej branży.
  • finansowanie ze środków europejskich -Programy Operacyjne: Infrastruktura i Środowisko 6.1 Rozwój publicznegotransportu zbiorowego w miastach, Polska wschodnia 2.1 Zrównoważony transportmiejski.

Komentarze