Na Śląsku rusza nabór na dofinansowanie projektów transportowych

infobus
17.08.2016 13:36
0 Komentarzy

We wrześniu w województwieśląskim ruszą kolejne nabory wniosków o unijne dofinansowanie projektówzwiązanych z transportem publicznym. Pula funduszy, jakie popłyną dobeneficjentów przekroczy kwotę 200 mln zł.

Chodzi omiejskie projekty komunikacyjne, które w programach obecnej perspektywy unijnejznalazły się w grupach działań dotyczących efektywności energetycznej,odnawialnych źródeł energii i gospodarki niskoemisyjnej. W województwie śląskimte działania zawarte są w dwóch instrumentach wsparcia. Mowa o ZIT, czyliZintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych, które dotyczą subregionucentralnego i RIT, czyli Regionalnych Inwestycjach Terytorialnych dlapozostałych subregionów.

Pierwszatura naborów wniosków koordynowanych przez subregiony województwa śląskiego, azwiązana z transportem miejskim pod kątem ZIT/RIT, ruszyła w październikuubiegłego roku i trwała do końca marca br. W przypadku ZIT alokacja wyniosłaponad 775 mln zł, w przypadku RIT subregionu północnego – 34 mln zł, a RITsubregionu południowego – ponad 90 mln zł (przy wsparciu projektów do 85% ichwartości).

W połowie sierpnia do dofinansowania wybrano jużprojekty w subregionie południowym. W subregionie centralnym trwa ocenawniosków.

Ponieważ pierwsze nabory dotyczące niskoemisyjnegotransportu miejskiego nie wyczerpały środków na ten cel, na wrzesieńzaplanowano rozpoczęcie kolejnych. Jak wynika z harmonogramu naboru wniosków,zaktualizowanego przez zarząd województwa 26 lipca, planowana alokacja wsubregionie centralnym sięgnie 262,4 mln zł (wartość ta obejmuje teżprzedsięwzięcia z dziedziny efektywnego oświetlenia miejskiego), w subregioniepołudniowym – 7,5 mln zł (z oświetleniem), w zachodnim – 17,5 mln zł (zoświetleniem), a w północnym 38,8 mln zł (plus 6,5 mln zł na oświetlenie).

Wśród 18 projektów zgłoszonych w pierwszym naborzedo ZIT znalazły się m.in.: zakupy taboru autobusowego przez samorządowychprzewoźników z Katowic i Sosnowca (wartości projektów odpowiednio 139,4 mln złi 129 mln zł), przez spółkę Transgór (projekt na 7,5 mln zł) czy warty 60 mlnzł projekt Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej z Jaworzna (zakupuelektrycznych autobusów i potrzebnej infrastruktury).

Katowice zgłosiły też trzy inwestycje wramach Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych: dotycząceZawodzia (wartość 80,1 mln zł), Brynowa (84,3 mln zł) oraz Ligoty (13,7 mlnzł). Swój węzeł przesiadkowy pod kątem ZIT realizuje gmina Wielowieś (1 mlnzł). Sosnowiec za 67,2 mln zł zbuduje sieć małych centrów przesiadkowychpołączonych drogami rowerowymi (łącznie 17 km), a Jaworzno przebuduje kompleksprzystanków w rejonie Placu Górników, tworząc infrastrukturę rowerową, w tymsystem rowerów miejskich (25,2 mln zł).

Ponadto m.in. samorząd Gliwic za ok. 30 mln złzamierza rozbudowywać system zarządzania ruchem ulicznym. Podobne rozwiązanie -z szerszymi funkcjonalnościami dot. transportu publicznego – zamierzają wdrażaćod podstaw Tychy (za 82,6 mln zł).

W subregionie południowym do dofinansowaniawybrano już pięć projektów: m.in. rozwoju transportu miejskiego wBielsku-Białej (za 82,9 mln zł – m.in. zamówiono już tam 50 nowych autobusów),budowy węzła przesiadkowego w Cieszynie (za 17,4 mln zł) czy zakupu taboru wrazze stworzeniem systemu informacji pasażerskiej w Żywcu (za blisko 11 mln zł).Dwa projekty zgłoszone w subregionie północnym dotyczą taboru: w Częstochowie(za 44,3 mln zł) i w gminie Rędziny (za 5,3 mln zł).

Do nowego naboru ZIT np. miasto Gliwicezaplanowało zgłoszenie projektu budowy centrum przesiadkowego po północnejstronie tamtejszego dworca kolejowego. Szacunkowa wartość tej inwestycji,obejmującej też plac przed zmodernizowanym dworcem kolejowym oraz pobliski PlacPiastów – obecnie węzeł komunikacji miejskiej – to 125 mln zł.

Środki ZIT/RIT nie są jedynymi, z których mogąkorzystać samorządy i ich związki czy organizacje, planując inwestycjedotyczące transportu zbiorowego. Część samorządów subregionu centralnegoprzygotowuje się do uczestnictwa w projekcie zgłaszanym do finansowania dokrajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (wnioskipowinny zostać zgłoszone do końca br.).

Największe z tych przedsięwzięć, o szacunkowejwartości ok. 885 mln zł, przygotowują Tramwaje Śląskie. To już drugi wielkiprojekt modernizacji komunikacji tramwajowej w regionie – zakładający m.in.wyremontowanie 100 km torowisk w 10 miastach, budowę nowych linii w Sosnowcuoraz Katowicach, zakup 44 nowych tramwajów i pojazdów technicznych

Władze Katowic chcą współfinansować ze środkówPOIiŚ największy z planowanych tam obecnie węzłów przesiadkowych przy ul.Sądowej. Rozbudowę Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej pod kątem tychfunduszy przygotowuje największy organizator komunikacji w konurbacjikatowickiej – KZK GOP. Zakupy taborowe na liście POIiŚ umieściły równieżJaworzno, Gliwice, Tychy i Katowice.

Komentarze