MZK Zielona Góra testuje Mercedesa eCitaro

infobus
22.05.2019 15:00
0 Komentarzy

Na jednodniowe testy zawitał do Zielonej Góry demonstracyjny Mercedes eCitaro w wersji lokalnej. Jutro, 23 maja będzie go można spotkać na linii nr 6.

Jak informuje zielonogórskie MZK elektryczna „gwiazda” odbędzie jednodniowy test. Będzie go można złapać na linii nr 6. Mercedes będzie obsługiwał następujące kursy:

odjazdy z ul. Objazdowej o: 12:25, 13:25, 14:25, 15:25, 16:25 i 17:25
odjazdy z ul. Braniborskiej: 12:45, 13:45, 14:45, 15:45, 16:45 i 17:45

Bateryjny Mercedes umożliwia ok. 80 pasażerom, w tym 33 na bardzo komfortowych fotelach typu CST. Elektrobus jest w wersji podmiejskiej, więc nie uświadczymy w nim siedzeń dostępnych z niskiej podłogi. Dostęp na na pokład jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-0.

Układ napędowy nowego eCitaro bazuje na sprawdzonej i zoptymalizowanej elektrycznej osi portalowej ZF AVE 130 z silnikami elektrycznymi na piastach kół. Moc szczytowa silników wynosi 2 x 125 kW, a moment obrotowy 2 x 485 Nm. Za sprawą dwukrotnego przełożenia na kołach uzyskuje się nawet moment rzędu 11 000 Nm. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca już od samego początku ma do dyspozycji pełną siłę pociągową i odpowiednią dynamikę nawet przy pełnym obłożeniu.

Silniki trakcyjne zasilane są akumulatorami NMC o łącznej mocy do 243 kWh firmy AKASOL. Zostały one podzielone na maksymalnie dziesięć modułów, z których każdy dostarcza około 25 kWh. W zakres wyposażenia podstawowego, oprócz dwóch modułów na dachu pojazdu, wchodzą także cztery zestawy z tyłu autobusu. W zależności od wymagań klienta, na dachu montowane są też dwa lub cztery dodatkowe moduły akumulatorowe. W eCitaro ładowanie odbywa się poprzez złącze plug-in.

System sterowania klimatyzacją i ogrzewaniem pracuje w trybie w pełni zautomatyzowanym „całość zarządzana jest przez „inteligentny thermomanagement”. Całkowicie zmontowany i wyposażony eCitaro w wersji seryjnej waży około 13,44 tony. Przy dopuszczalnej masie całkowitej 19,5 t odpowiada to pojemności przewozowej wynoszącej ok. 88 miejsc pasażerskich.

Przymiarki do kolejnych e-zakupów?
Nie wiadomo natomiast co z czterema brakującymi elektrobusami od Ursusa. Przypomnijmy, że MZK pod koniec kwietnia wezwało lubelskiego producenta do realizacji pozostałej części umowy z listopada 2017 roku, czyli do dostawy czterech autobusów w nieprzekraczalnym terminie do 17 maja pod rygorem odstąpienia od umowy.

Wciąg czekamy na ostateczne decyzje. Nie sposób jednak odnieść wrażenia, że test eCitaro do mała przymiarka do wyjścia awaryjnego w postaci nowego przetargu na brakujące elektrobusy.

Komentarze