MZK Piła z kolejnymi Solarisami. Jeszcze czas diesla

infobus
12.06.2020 13:00
0 Komentarzy

Myślę, że będziemy mieli nie tylko nowoczesną flotę autobusów, ale także taką, dzięki której, w racjonalny sposób będziemy mogli wykorzystywać w komunikacji miejskiej nowoczesne technologie – mówił prezydent Piotr Głowski, komentując dostarczenie dla pilskiego MZK 6 nowoczesnych autobusów Solaris Urbino 12 z silnikiem diesla.

Za sześć autobusów z silnikami diesla Solaris zainkasuje 6 856 020,00 PLN brutto. To z kolei daje cenę Urbino 12 w wersji pilskiej i z kompletem downsizingowym w wysokości 929 000 PLN netto. Dodatkowo każdy autobus będzie miał gwarancję całopojazdową na 42 miesiące.

„Autobusy trafiły do Piły w ramach realizacji projektu „Rozwój miejskiego zbiorowego transportu niskoemisyjnego wraz z systemem zarządzania komunikacją miejską w Pile” i spełniają normę redukcji spalin EURO 6″ – poinformowała Jolanta Sobieszczyk, dyrektor Wydziału Rozwoju i Funduszy Europejskich.

Autobusy zostały już zarejestrowane i dopuszczone do ruchu. Obecnie są doposażane w biletomaty, monitoring i kasowniki biletów. Kiedy ten proces się zakończy, wyjadą na ulice Piły.

„Myślę, że będzie to pod koniec przyszłego tygodnia” – zadeklarował prezes pilskiego MZK Tadeusz Majewski, który jednocześnie podkreślił – „Cieszymy się z tego bardzo, bo autobusy są w pełni klimatyzowane, co w rozpoczynającym się sezonie letnim, zapewni pasażerom komfort podróżowania.”

Jak tłumaczył prezydent Piotr Głowski, takie autobusy zakupiono dlatego, że w chwili składania dokumentacji, nie było rozsądnej alternatywy, która na najdłuższych trasach, pozwoliłaby zastąpić pojazdy napędzane niskoemisyjnymi silnikami diesla.

„Ta alternatywa pojawiła się niedawno i są nią autobusy napędzane wodorem” – podkreślił prezydent Głowski i zapowiedział konsekwentną wymianę taboru Miejskiego Zakładu Komunikacji.

„W najbliższym czasie w mieście pojawią się hybrydy, a jeszcze w tym roku rozpoczniemy postępowanie na zakup autobusów elektrycznych” – poinformował prezydent Piły.

„Siedem autobusów hybrydowych Solarisa, to perspektywa 2-3 miesięcy” – precyzowała J. Sobieszczyk i dodała – „Kolejnym elementem projektu jest powstające przy ulicach 1 Maja i Śródmiejskiej „małe centrum przesiadkowe”. Wiata ze stojakami na rowery już stoi.”

Piła czeka na dostarczenie inteligentnych wiat przystankowych z podgrzewanymi siedzeniami zasilanymi fotowoltaiką.

Przypomnijmy, że projekt „Rozwój miejskiego zbiorowego transportu niskoemisyjnego wraz z systemem zarządzania komunikacją miejską w Pile”, został dofinansowany środkami Unii Europejskiej przekazanymi przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Jego całkowita wartość to blisko 23 500 000 PLN, z czego prawie 16 300 000 PLN (85% kosztów kwalifikowalnych), stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

„Jako samorząd wojewódzki staramy się wspierać wszelkie takie inicjatywy. I liczę na to, że pierwszy autobus wodorowy pojawi się w pilskim MZK” – zadeklarował członek zarządu województwa wielkopolskiego Jacek Bogusławski.

Komentarze