TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

MZK Opole z umową na modernizację zajezdni
InfoBus.pl - Opublikowano: 28.04.2017 16:51:42
MZK Opole z umową na modernizację zajezdni

28 kwietnia 2017 r. MZK w Opolu podpisał umowę z firmą Adamietz na gruntowaną modernizację zajezdni, co oczywiście pozytywnie wpłynie na całą miejską komunikację. Realizacja ostatniego etapu przewidziana jest na początek 2019 r.

W kwietniu br. Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu rozstrzygnął przetarg na modernizację swojej zajezdni autobusowej. Chociaż początkowo przewidziano na ten cel 33 mln zł, ostatecznie wybrano ofertę firmy Adamietz ze Strzelec Opolskich, która zaproponowała kwotę 35 mln zł. Różnicę w cenie spółka poniesie z własnych środków.

W przetargu na przebudowę zajezdni wpłynęły cztery oferty na kwoty od blisko 32 do 44 milionów złotych. Tylko ta pierwsza, przedstawiona przez Grupę Fewaterm z Małopolski, mieściła się w założonym wcześniej kosztorysie. Ale MZK Opole ostatecznie wybrało droższą ofertę opolskiej firmy Adamietz. Stało się tak, ponieważ cena była tylko jednym z elementów, pod kątem których oceniano zgłoszone oferty. Inne kryteria obejmowały zrealizowane dotychczas inwestycje, a także deklarowany czas realizacji samego projektu.

? Biorąc pod uwagę te wszystkie czynniki, oferta firmy Adamietz ostatecznie okazała się najbardziej korzystna ? tłumaczy Tadeusz Stadnicki, prezes MZK w Opolu.

Historyczny moment

Zajezdnia autobusowa opolskiego MZK będzie gruntownie zmodernizowana, co oczywiście pozytywnie wpłynie na całą miejską komunikację w Opolu. O szczegółach poinformował prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski.

-"Ponad 30 lat MZK czekało na modernizację zaplecza. To pierwsza taka inwestycja w historii spółki ? cieszył się prezydent. ? Nie muszę dodawać, że skorzystamy na tym wszyscy, bo dobra komunikacja w mieście to jedna z najważniejszych spraw. I co jeszcze istotne, modernizacja ani przez moment nie zakłóci normalnego funkcjonowania MZK ? dodaje.

Zakres prac

Unijny projekt dt. bazy MZK obejmuje kompleksową modernizację całej zajezdni, z wyjątkiem części administracyjnej (biurowca), a osią, wokół której zbudowana została koncepcja wszystkich rozwiązań jest obniżenie emisji. Serwisowanie, obsługa i naprawy autobusów przyjęte w nowym systemie umożliwią znaczne obniżenie emisji poprzez obniżenie zużycia energii, w tym skrócenie dotychczasowej drogi przejazdu autobusów po zajezdni. Będzie temu służyć m.in. przebudowa wszystkich dróg komunikacyjnych i placów postojowych z doprowadzeniem do każdego stanowiska postojowego sprężonego powietrza (niezbędna budowa sprężarkowni) i energii elektrycznej. Pierwsze ma służyć napełnianiu układów pneumatycznych autobusów bez uruchamiania silnika, drugie utrzymaniu odpowiedniej temperatury zespołu napędowego tak, by po odpięciu instalacji było możliwe natychmiastowe eksploatowanie autobusu, szczególnie ważne w okresie zimowym. W tym zakresie przedsięwzięcie wyskalowane jest na flotę liczącą docelowo 115 pojazdów (dzisiaj to 91 pojazdów).

Wielobranżowa hala

Następnym bardzo ważnym elementem jest budowa nowoczesnego ciągu diagnostyczno-obsługowego do codziennej kontroli technicznej i obsługi eksploatacyjnej autobusów wraz z halą mieszczącą instalacje wielobranżowe. Jej długość liczyć będzie niemal 80 m, szerokość ok. 16 m, wjazd będzie usytuowany od ul. Działkowej. Powierzchnia hali wynosić będzie ok. 1600 m2, powierzchnia pomieszczeń technicznych ok. 400 m2. Wszystkie autobusy po zakończeniu obsługi systemu komunikacyjnego kierowane będą właśnie do tej hali, w tym miejscu zakończy się praca kierowców, a dalszą obsługę przejmą dedykowane służby. Kompleksowo wykonane zostaną wszystkie obsługi systemów mechanicznych, hydraulicznych, pneumatycznych etc., a także elektronicznych i informatycznych z możliwością pełnego bezprzewodowego programowania wszystkich urządzeń pokładowych i wymiany danych z centralnym serwerem systemu. Tutaj także możliwe będzie wykonanie wszystkich czynności obsługowych wnętrza autobusu, łącznie z czyszczeniem i sprzątaniem, a także mycie zewnętrzne w całkowicie zautomatyzowanych myjniach autobusowych z mechanicznym i biologicznym oczyszczaniem wody (odzysk ok. 80%) z wykorzystaniem do zasilania wód opadowych z dachu hali. Urządzenia recyklingu wody będą funkcjonowały jak klasyczna oczyszczalnia miejska w oparciu o kilkuetapowy cykl wykorzystujący do oczyszczenia m.in. nieszkodliwe dla środowiska kultury bakterii. Wszystkie instalacje hali zostały tak zaprojektowane, by możliwa była obsługa autobusów zasilanych paliwami wysokometanowymi i wodorem. To, że autobus elektryczny jest autobusem przyszłości nie przesądza jeszcze, czy będzie on zasilany z magazynu energii, jakimi są akumulatory, czy z ogniwa paliwowego, w którym paliwo stanowić będzie wodór. W budynku hali znajdą również swoje miejsca pomieszczenia socjalne dla pracowników zaplecza i kierowców.

Modernizacja stacji paliw

Kolejnym elementem jest modernizacja stacji paliw obejmująca wymianę całej istniejącej instalacji paliwowej wraz ze zbiornikami, dystrybutorami, montażem nowych urządzeń, budową nowej wiaty osłaniającej autobusy podczas tankowania i przebudową pawilonu obsługi wraz z magazynem z doprowadzeniem ciepła systemowego. W ramach inwestycji usunięte zostaną również wszystkie stare niewykorzystywane jednopłaszczowe zbiorniki, a w ich miejsce posadowiony zostanie zbiornik Adblue, czyli wodnego roztworu mocznika, który niezbędny jest w autobusach z silnikami Euro VI do redukcji emisji tlenku azotu w spalinach (system SCR). Na całym obszarze tankowania autobusów zostanie wybudowana szczelna taca zabezpieczająca przed przedostawaniem się produktów do gleby. Instalacje te spełniać będą najwyższe wymogi środowiskowe i techniczne.

Nowe stanowiska

Modernizacja hali obsług technicznych i napraw bieżących obejmie m.in. jej wydłużenie o ok. 8 m tak, by możliwe były obsługi i naprawy autobusów klasy mega o długości ponad 18 m. W części hali wykonane zostaną całkowicie nowe kanałowe stanowiska obsługowo-naprawcze, a w części zostaną zmodernizowane. Wykonana będzie termoizolacja ścian i dachu. Wewnątrz budynku zostaną wykonane wszystkie instalacje umożliwiające serwisowanie autobusów zasilanych paliwami wysokometanowymi i wodorem.

Końcowy efekt w 2019 roku

Dla wszystkich powierzchni i obiektów przewidziano budowę całkowicie nowego systemu odwodnienia i kanalizacji sanitarnej. Do części obiektów, które ogrzewane były do tej pory energią elektryczną zostanie doprowadzone ciepło systemowe. Na czas realizacji części inwestycji konieczne jest zorganizowanie m.in. tymczasowego centrum zarządzania ruchem, tzw. dyspozytorni i wszystkich instalacji niezbędnych do nadzorowania ruchu autobusów na mieście. Powstaną także nowe parkingi dla pracowników w miejsce tych, na których zostanie wykonany zjazd drogowy z ul. Działkowej do hali nowego ciągu diagnostyczno-obsługowego. Proces inwestycyjny został podzielony na etapy tak, aby umożliwić bieżące wykorzystywanie tej części infrastruktury zajezdni, która jest niezbędna, np. na czas przebudowy stacji paliw konieczne jest zapewnienie innego sposobu tankowania autobusów w oparciu o wykorzystanie części istniejących podziemnych instalacji. Realizacja ostatniego etapu przewidziana jest na początek 2019 r.

Łączna wartość inwestycji, objętej umową, to poziom 28,5 mln zł. netto (brutto 35 mln). Dofinansowaniem z POIiŚ (ok. 14,7 mln zł.) objęte są wszystkie elementy z wyłączeniem modernizacji hali obsług technicznych i napraw bieżących, która nie zmieściła się w puli środków całego projektu. Wkład własny i sfinansowanie tej ostatniej części inwestycji pochodzić będzie ze środków spółki.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MZK Opole
zajezdnia
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....