Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Opole z umową na modernizację zajezdni

infobus
28.04.2017 14:51
0 Komentarzy

28 kwietnia 2017 r. MZK w Opolu podpisał umowę z firmą Adamietz na gruntowanąmodernizację zajezdni, co oczywiście pozytywnie wpłynie na całą miejskąkomunikację. Realizacja ostatniego etapu przewidziana jest na początek 2019 r.

W kwietniu br. Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolurozstrzygnął przetarg na modernizację swojej zajezdni autobusowej. Chociażpoczątkowo przewidziano na ten cel 33 mln zł, ostatecznie wybrano ofertę firmyAdamietz ze Strzelec Opolskich, która zaproponowała kwotę 35 mln zł. Różnicę wcenie spółka poniesie z własnych środków.

W przetargu na przebudowę zajezdni wpłynęły cztery oferty nakwoty od blisko 32 do 44 milionów złotych. Tylko ta pierwsza, przedstawionaprzez Grupę Fewaterm z Małopolski, mieściła się w założonym wcześniejkosztorysie. Ale MZK Opole ostatecznie wybrało droższą ofertę opolskiej firmyAdamietz. Stało się tak, ponieważ cena była tylko jednym z elementów, pod kątemktórych oceniano zgłoszone oferty. Inne kryteria obejmowały zrealizowanedotychczas inwestycje, a także deklarowany czas realizacji samego projektu.

? Biorąc pod uwagę te wszystkie czynniki, oferta firmyAdamietz ostatecznie okazała się najbardziej korzystna ? tłumaczy TadeuszStadnicki, prezes MZK w Opolu.

Historyczny moment

Zajezdnia autobusowa opolskiego MZK będzie gruntowniezmodernizowana, co oczywiście pozytywnie wpłynie na całą miejską komunikację wOpolu. O szczegółach poinformował prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski.

-„Ponad 30 lat MZK czekało na modernizację zaplecza. Topierwsza taka inwestycja w historii spółki ? cieszył się prezydent. ? Nie muszędodawać, że skorzystamy na tym wszyscy, bo dobra komunikacja w mieście to jednaz najważniejszych spraw. I co jeszcze istotne, modernizacja ani przez momentnie zakłóci normalnego funkcjonowania MZK ? dodaje.

Zakres prac

Unijny projekt dt. bazy MZK obejmuje kompleksowąmodernizację całej zajezdni, z wyjątkiem części administracyjnej (biurowca), aosią, wokół której zbudowana została koncepcja wszystkich rozwiązań jestobniżenie emisji. Serwisowanie, obsługa i naprawy autobusów przyjęte w nowymsystemie umożliwią znaczne obniżenie emisji poprzez obniżenie zużycia energii,w tym skrócenie dotychczasowej drogi przejazdu autobusów po zajezdni. Będzietemu służyć m.in. przebudowa wszystkich dróg komunikacyjnych i placów postojowychz doprowadzeniem do każdego stanowiska postojowego sprężonego powietrza(niezbędna budowa sprężarkowni) i energii elektrycznej. Pierwsze ma służyćnapełnianiu układów pneumatycznych autobusów bez uruchamiania silnika, drugieutrzymaniu odpowiedniej temperatury zespołu napędowego tak, by po odpięciuinstalacji było możliwe natychmiastowe eksploatowanie autobusu, szczególnieważne w okresie zimowym. W tym zakresie przedsięwzięcie wyskalowane jest naflotę liczącą docelowo 115 pojazdów (dzisiaj to 91 pojazdów).

Wielobranżowa hala

Następnym bardzo ważnym elementem jest budowa nowoczesnegociągu diagnostyczno-obsługowego do codziennej kontroli technicznej i obsługieksploatacyjnej autobusów wraz z halą mieszczącą instalacje wielobranżowe. Jejdługość liczyć będzie niemal 80 m, szerokość ok. 16 m, wjazd będzie usytuowanyod ul. Działkowej. Powierzchnia hali wynosić będzie ok. 1600 m2, powierzchniapomieszczeń technicznych ok. 400 m2. Wszystkie autobusy po zakończeniu obsługisystemu komunikacyjnego kierowane będą właśnie do tej hali, w tym miejscuzakończy się praca kierowców, a dalszą obsługę przejmą dedykowane służby.Kompleksowo wykonane zostaną wszystkie obsługi systemów mechanicznych,hydraulicznych, pneumatycznych etc., a także elektronicznych i informatycznychz możliwością pełnego bezprzewodowego programowania wszystkich urządzeńpokładowych i wymiany danych z centralnym serwerem systemu. Tutaj także możliwebędzie wykonanie wszystkich czynności obsługowych wnętrza autobusu, łącznie zczyszczeniem i sprzątaniem, a także mycie zewnętrzne w całkowiciezautomatyzowanych myjniach autobusowych z mechanicznym i biologicznymoczyszczaniem wody (odzysk ok. 80%) z wykorzystaniem do zasilania wód opadowychz dachu hali. Urządzenia recyklingu wody będą funkcjonowały jak klasycznaoczyszczalnia miejska w oparciu o kilkuetapowy cykl wykorzystujący dooczyszczenia m.in. nieszkodliwe dla środowiska kultury bakterii. Wszystkieinstalacje hali zostały tak zaprojektowane, by możliwa była obsługa autobusówzasilanych paliwami wysokometanowymi i wodorem. To, że autobus elektryczny jestautobusem przyszłości nie przesądza jeszcze, czy będzie on zasilany z magazynuenergii, jakimi są akumulatory, czy z ogniwa paliwowego, w którym paliwostanowić będzie wodór. W budynku hali znajdą również swoje miejscapomieszczenia socjalne dla pracowników zaplecza i kierowców.

Modernizacja stacji paliw

Kolejnym elementem jest modernizacja stacji paliw obejmującawymianę całej istniejącej instalacji paliwowej wraz ze zbiornikami, dystrybutorami,montażem nowych urządzeń, budową nowej wiaty osłaniającej autobusy podczastankowania i przebudową pawilonu obsługi wraz z magazynem z doprowadzeniemciepła systemowego. W ramach inwestycji usunięte zostaną również wszystkiestare niewykorzystywane jednopłaszczowe zbiorniki, a w ich miejsce posadowionyzostanie zbiornik Adblue, czyli wodnego roztworu mocznika, który niezbędny jestw autobusach z silnikami Euro VI do redukcji emisji tlenku azotu w spalinach(system SCR). Na całym obszarze tankowania autobusów zostanie wybudowanaszczelna taca zabezpieczająca przed przedostawaniem się produktów do gleby.Instalacje te spełniać będą najwyższe wymogi środowiskowe i techniczne.

Nowe stanowiska

Modernizacja hali obsług technicznych i napraw bieżącychobejmie m.in. jej wydłużenie o ok. 8 m tak, by możliwe były obsługi i naprawyautobusów klasy mega o długości ponad 18 m. W części hali wykonane zostanącałkowicie nowe kanałowe stanowiska obsługowo-naprawcze, a w części zostanązmodernizowane. Wykonana będzie termoizolacja ścian i dachu. Wewnątrz budynkuzostaną wykonane wszystkie instalacje umożliwiające serwisowanie autobusówzasilanych paliwami wysokometanowymi i wodorem.

Końcowy efekt w 2019 roku

Dla wszystkich powierzchni i obiektów przewidziano budowęcałkowicie nowego systemu odwodnienia i kanalizacji sanitarnej. Do częściobiektów, które ogrzewane były do tej pory energią elektryczną zostaniedoprowadzone ciepło systemowe. Na czas realizacji części inwestycji koniecznejest zorganizowanie m.in. tymczasowego centrum zarządzania ruchem, tzw.dyspozytorni i wszystkich instalacji niezbędnych do nadzorowania ruchuautobusów na mieście. Powstaną także nowe parkingi dla pracowników w miejscetych, na których zostanie wykonany zjazd drogowy z ul. Działkowej do hali nowegociągu diagnostyczno-obsługowego. Proces inwestycyjny został podzielony na etapytak, aby umożliwić bieżące wykorzystywanie tej części infrastruktury zajezdni,która jest niezbędna, np. na czas przebudowy stacji paliw konieczne jestzapewnienie innego sposobu tankowania autobusów w oparciu o wykorzystanieczęści istniejących podziemnych instalacji. Realizacja ostatniego etapuprzewidziana jest na początek 2019 r.

Łączna wartość inwestycji, objętej umową, to poziom 28,5 mln zł. netto (brutto 35 mln).Dofinansowaniem z POIiŚ (ok. 14,7 mln zł.) objęte są wszystkie elementy zwyłączeniem modernizacji hali obsług technicznych i napraw bieżących, która niezmieściła się w puli środków całego projektu. Wkład własny i sfinansowanie tejostatniej części inwestycji pochodzić będzie ze środków spółki.

Komentarze