MZA Warszawa zamawia 80 autobusów

infobus
20.01.2015 22:45
0 Komentarzy

Zgodnie z zapowiedziami spółka MZA zamawia kolejne autobusy. Na ?pierwszy ogień?poszło zamówienie na 80 szt. niskopodłogowych pojazdów. Szybki przegląd SIWZ wskazuje, że wszyscy producenci mają mniej więcej szanse na wygraną ?o ile dysponują homologacją Euro 6. Dodatkowo premiowane będą m.in. … panele słoneczne. ??Stolica stale inwestuje w nowoczesny tabor, dzięki czemu warszawiacy mogą podróżować komunikacją miejską w komfortowych warunkach ?mówi Adam Sawicki, rzecznik prasowy MZA. – Każdy z nowo zamówionych pojazdów zostanie wyposażony w automat biletowy, monitoring, elektroniczną informację pasażerską, oraz liczne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, niewidomych i niedowidzących. Autobusy będą przyjazne środowisku, czyli muszą spełniać rygorystyczne normy Euro 6.?Łącznie warszawskie zamówienie obejmuje dostawę 80 autobusów, w tym 20 szt. o długości 12 metrów i 60 szt. o długości 18 metrów. Pierwsze egzemplarze z najnowszej dostawy mają pojawić się w stolicy w ciągu 175 dni (pojazdy maxi) i 203 dni (pojazdy mega) od dnia podpisania umowy. Jakie firmy wystartują w tym przetargu? ?o tym dowiemy się 26 lutego, podczas otwarcia ofert. Naszym zdaniem swoje propozycje powinny złożyć tutaj takie firmy jak: Solaris, Lider Trading i EvoBus Polska. Dodajmy, że szacunkowa wartość całego kontraktu to zakres między 95 000 000 i 143 000 000 PLN netto. W przypadku autobusów maxi zakres cenowy wynosi 20 000 000 – 28 000 000 PLN netto, a w przypadku przegubowców: 100 000 000 – 115 000 000 PLN netto.   

W najnowszym przetargu spółka MZA zastosowała następujące kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty: 

1. cena (82), 

2. parametry techniczne (7), 

3. ekologia (11). 

Jak widać intersująca nas najbardziej ocena techniczna pojazdów została zw obecnych na polskim rynku. Różnica naszym zdaniem może tutaj powstać w zakresie unifikacji silnika z pojazdem (gdzie punkty stracą polscy producenci) i w zakresie homologacji dt. palności. 

Techniczne kryteria MZA to:

– pojemność silnika, gdzie najwięcej punktów (0,6) będzie można zdobyć za pojemność silnika na poziomie 9001-11000 cm3 (maxi) i 10001- 11000 cm3 (mega);

– moc silnika, gdzie najwięcej punktów (0,8) będzie można zdobyć za moc silnika powyżej 220,01 kW (maxi) i powyżej 260,01kW (mega);

– moment maksymalny silnika, gdzie najwięcej punktów (0,6) będzie można zdobyć za moment na poziomie >1400,01 Nm (maxi) i >1700,01 Nm (mega);

– unifikacja silnika, gdzie oferta z silnikiem i autobusem tego samego producenta otrzymuje bonus w wysokości 0,5 punktu;

– zabudowa kabiny kierowcy, gdzie kabina kierowcy typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie, otrzyma 1 punkt;

– trójdzielna przednia szyba, gdzie oferta na autobus wyposażony w szybę przednią składającą się z trzech części (część górna, część dolna lewa i część dolna prawa), otrzyma 1 punkt;

– podział poszyć, gdzie oferta na autobus posiadający poszycia zewnętrzne ścian bocznych podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym, podzielonym dodatkowo poziomo na część górną i dolną, otrzyma 1 punkt;

– wykonanie antykorozyjne nadwozia, gdzie oferta na autobus, w którym nie występuje konieczność zabezpieczania antykorozyjnego profili zamkniętych i przestrzeni wewnętrznych nadwozia w całym okresie eksploatacji, otrzyma 1 punkt;

– homologacja odnośnie do palności, gdzie oferta zawierająca załączoną homologację EWG pojazdu odnośnie do palności materiałów użytych wewnątrz konstrukcji oferowanego autobusu otrzyma 0,5 punktu.  

I ekologia. Tutaj spółka MZA zastosuje skomplikowany wzór w zakresie oceny 'zużycia energii, emisja C02 i zanieczyszczeń’. Będzie ona dokonana na podstawie porównania wartości 'W’, czyli wartości pieniężnej kosztów operacyjnych podczas całego cyklu użytkowania dla zużycia energii, emisji CO2 i zanieczyszczeń oferowanego autobusu. Wartość 'W’ dla każdej złożonej oferty zostanie obliczona, przy wykorzystaniu informacji zamieszczonych w ofercie, dotyczących wielkości zużycia paliwa oraz wielkości emisji jednostkowej zanieczyszczeń dla oferowanego autobusu. Zakłady przebieg podczas całego cyklu użytkowania pojazdu to 800.000 km. Maksymalna liczba punktów jaki można tutaj uzyskać to 7. Na samym końcu pojawia się nowe, bardzo ciekawe kryterium pod nazwą: ?zastosowanie rozwiązań poprawiających bilans energetyczny i zmniejszających zużycie paliwa’. Tutaj, po raz pierwszy w Polsce, zamawiający premiuje zastosowane paneli słonecznych (3 punkty), które aktualnie znajdują się w fazie testów (m.in. w taborze MPK Lublin) oraz system rekuperacji (1 punkt), który na naszym rynku możemy znaleźć jak na razie tylko w modelach Mercedes-Benz Citaro. Oferta na autobus, w którym zostały zastosowane obydwa ww. wymienione rozwiązania otrzyma łącznie aż 4 punkty. 

Podsumowując: MZA nas nie zawiodło i przygotowało dla producentów nowe wyznania ?m.in. w zakresie dodatkowych rozwiązań poprawiających bilans energetyczny. To jak na razie pionierski krok w Polsce, a dzięki skali zakupów MZA te wymagania zostaną zapewne zrealizowane przez autobusowe firmy i tym samym niebawem staną się one standardem we wszystkich krajowych zamówieniach. To wkład przewoźnika do rozwoju przyszłych miejskich konstrukcji. Natomiast o zwycięstwie w styczniowym przetargu w Warszawie przesądzi przede wszystkim atrakcyjna cena (i tutaj największe szansa ma Solbus oraz Solaris) oraz niskie zużycie paliwa. Warto tutaj dodać, że MZA stosuje srogie kary za odchylenia od zakładanego spalania, co jest skrupulatnie sprawdzane podczas normalnej eksploatacji. Przekonał się o tym ostatnio jeden z dostawców taboru, który musiał zapłacić karę o wartości ponad miliona złotych! Naszym zdaniem największe szanse na zwycięstwo w przetargu MZA mają modele: Solaris Urbino 18 w zadaniu na pojazdy przegubowe (o ile nie wystartuje tutaj Solbus, który jak na razie nie ma w ofercie pojazdu klasy mega Euro 6) oraz Solbus Solcity 12 w zadaniu na pojazdy standardowe.   Najnowszy przetarg stołecznych Miejskich Zakładów Autobusowych to wstęp do kolejnych zamówień ?spółka chce w tym roku kupić prawie 200 nowych pojazdów. Tradycyjnie będą to autobusy z bogatym wyposażeniem (klimatyzacja, elektroniczna informacja pasażerska, monitoring, biletomaty, udogodnienia dla osób niewidomych i niedowidzących). Dodajmy, że niebawem ?już w przyszłym tygodniu ?do stolicy dotrze partia nowych autobusów, które zamówione zostały jeszcze w zeszłym roku. To 35 szt. pojazdów przegubowych Solbus Solcity 18 z napędem LNG i będą to pierwsze gazowce w stołecznej flocie! .Z kolei w maju Miejskie Zakłady Autobusowe odbiorą 10 nowych elektrobusów Solaris Urbino 12 electric. Do końca 2016 r. operator chciałby mieć aż 30 takich pojazdów. Ważnym krokiem w tym kierunku będzie zaplanowany w najbliższym czasie przetarg na 10 szt. autobusów elektrycznych o długości 12 metrów.

Komentarze