TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

MZA Warszawa zamawia 80 autobusów
SOLARIS Aleksander Kierecki - Opublikowano: 21.01.2015 00:45:34 30 komentarzy
MZA Warszawa zamawia 80 autobusów

Zgodnie z zapowiedziami spółka MZA zamawia kolejne autobusy. Na ?pierwszy ogień?poszło zamówienie na 80 szt. niskopodłogowych pojazdów. Szybki przegląd SIWZ wskazuje, że wszyscy producenci mają mniej więcej szanse na wygraną ?o ile dysponują homologacją Euro 6. Dodatkowo premiowane będą m.in. ... panele słoneczne. ??Stolica stale inwestuje w nowoczesny tabor, dzięki czemu warszawiacy mogą podróżować komunikacją miejską w komfortowych warunkach ?mówi Adam Sawicki, rzecznik prasowy MZA. - Każdy z nowo zamówionych pojazdów zostanie wyposażony w automat biletowy, monitoring, elektroniczną informację pasażerską, oraz liczne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, niewidomych i niedowidzących. Autobusy będą przyjazne środowisku, czyli muszą spełniać rygorystyczne normy Euro 6.?Łącznie warszawskie zamówienie obejmuje dostawę 80 autobusów, w tym 20 szt. o długości 12 metrów i 60 szt. o długości 18 metrów. Pierwsze egzemplarze z najnowszej dostawy mają pojawić się w stolicy w ciągu 175 dni (pojazdy maxi) i 203 dni (pojazdy mega) od dnia podpisania umowy. Jakie firmy wystartują w tym przetargu? ?o tym dowiemy się 26 lutego, podczas otwarcia ofert. Naszym zdaniem swoje propozycje powinny złożyć tutaj takie firmy jak: Solaris, Lider Trading i EvoBus Polska. Dodajmy, że szacunkowa wartość całego kontraktu to zakres między 95 000 000 i 143 000 000 PLN netto. W przypadku autobusów maxi zakres cenowy wynosi 20 000 000 - 28 000 000 PLN netto, a w przypadku przegubowców: 100 000 000 - 115 000 000 PLN netto.   

W najnowszym przetargu spółka MZA zastosowała następujące kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty: 

1. cena (82), 

2. parametry techniczne (7), 

3. ekologia (11). 

Jak widać intersująca nas najbardziej ocena techniczna pojazdów została zw obecnych na polskim rynku. Różnica naszym zdaniem może tutaj powstać w zakresie unifikacji silnika z pojazdem (gdzie punkty stracą polscy producenci) i w zakresie homologacji dt. palności. 

Techniczne kryteria MZA to:

- pojemność silnika, gdzie najwięcej punktów (0,6) będzie można zdobyć za pojemność silnika na poziomie 9001-11000 cm3 (maxi) i 10001- 11000 cm3 (mega);

- moc silnika, gdzie najwięcej punktów (0,8) będzie można zdobyć za moc silnika powyżej 220,01 kW (maxi) i powyżej 260,01kW (mega);

- moment maksymalny silnika, gdzie najwięcej punktów (0,6) będzie można zdobyć za moment na poziomie >1400,01 Nm (maxi) i >1700,01 Nm (mega);

- unifikacja silnika, gdzie oferta z silnikiem i autobusem tego samego producenta otrzymuje bonus w wysokości 0,5 punktu;

- zabudowa kabiny kierowcy, gdzie kabina kierowcy typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie, otrzyma 1 punkt;

- trójdzielna przednia szyba, gdzie oferta na autobus wyposażony w szybę przednią składającą się z trzech części (część górna, część dolna lewa i część dolna prawa), otrzyma 1 punkt;

- podział poszyć, gdzie oferta na autobus posiadający poszycia zewnętrzne ścian bocznych podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym, podzielonym dodatkowo poziomo na część górną i dolną, otrzyma 1 punkt;

- wykonanie antykorozyjne nadwozia, gdzie oferta na autobus, w którym nie występuje konieczność zabezpieczania antykorozyjnego profili zamkniętych i przestrzeni wewnętrznych nadwozia w całym okresie eksploatacji, otrzyma 1 punkt;

- homologacja odnośnie do palności, gdzie oferta zawierająca załączoną homologację EWG pojazdu odnośnie do palności materiałów użytych wewnątrz konstrukcji oferowanego autobusu otrzyma 0,5 punktu.  

I ekologia. Tutaj spółka MZA zastosuje skomplikowany wzór w zakresie oceny 'zużycia energii, emisja C02 i zanieczyszczeń'. Będzie ona dokonana na podstawie porównania wartości 'W', czyli wartości pieniężnej kosztów operacyjnych podczas całego cyklu użytkowania dla zużycia energii, emisji CO2 i zanieczyszczeń oferowanego autobusu. Wartość 'W' dla każdej złożonej oferty zostanie obliczona, przy wykorzystaniu informacji zamieszczonych w ofercie, dotyczących wielkości zużycia paliwa oraz wielkości emisji jednostkowej zanieczyszczeń dla oferowanego autobusu. Zakłady przebieg podczas całego cyklu użytkowania pojazdu to 800.000 km. Maksymalna liczba punktów jaki można tutaj uzyskać to 7. Na samym końcu pojawia się nowe, bardzo ciekawe kryterium pod nazwą: ?zastosowanie rozwiązań poprawiających bilans energetyczny i zmniejszających zużycie paliwa'. Tutaj, po raz pierwszy w Polsce, zamawiający premiuje zastosowane paneli słonecznych (3 punkty), które aktualnie znajdują się w fazie testów (m.in. w taborze MPK Lublin) oraz system rekuperacji (1 punkt), który na naszym rynku możemy znaleźć jak na razie tylko w modelach Mercedes-Benz Citaro. Oferta na autobus, w którym zostały zastosowane obydwa ww. wymienione rozwiązania otrzyma łącznie aż 4 punkty. 

Podsumowując: MZA nas nie zawiodło i przygotowało dla producentów nowe wyznania ?m.in. w zakresie dodatkowych rozwiązań poprawiających bilans energetyczny. To jak na razie pionierski krok w Polsce, a dzięki skali zakupów MZA te wymagania zostaną zapewne zrealizowane przez autobusowe firmy i tym samym niebawem staną się one standardem we wszystkich krajowych zamówieniach. To wkład przewoźnika do rozwoju przyszłych miejskich konstrukcji. Natomiast o zwycięstwie w styczniowym przetargu w Warszawie przesądzi przede wszystkim atrakcyjna cena (i tutaj największe szansa ma Solbus oraz Solaris) oraz niskie zużycie paliwa. Warto tutaj dodać, że MZA stosuje srogie kary za odchylenia od zakładanego spalania, co jest skrupulatnie sprawdzane podczas normalnej eksploatacji. Przekonał się o tym ostatnio jeden z dostawców taboru, który musiał zapłacić karę o wartości ponad miliona złotych! Naszym zdaniem największe szanse na zwycięstwo w przetargu MZA mają modele: Solaris Urbino 18 w zadaniu na pojazdy przegubowe (o ile nie wystartuje tutaj Solbus, który jak na razie nie ma w ofercie pojazdu klasy mega Euro 6) oraz Solbus Solcity 12 w zadaniu na pojazdy standardowe.   Najnowszy przetarg stołecznych Miejskich Zakładów Autobusowych to wstęp do kolejnych zamówień ?spółka chce w tym roku kupić prawie 200 nowych pojazdów. Tradycyjnie będą to autobusy z bogatym wyposażeniem (klimatyzacja, elektroniczna informacja pasażerska, monitoring, biletomaty, udogodnienia dla osób niewidomych i niedowidzących). Dodajmy, że niebawem ?już w przyszłym tygodniu ?do stolicy dotrze partia nowych autobusów, które zamówione zostały jeszcze w zeszłym roku. To 35 szt. pojazdów przegubowych Solbus Solcity 18 z napędem LNG i będą to pierwsze gazowce w stołecznej flocie! .Z kolei w maju Miejskie Zakłady Autobusowe odbiorą 10 nowych elektrobusów Solaris Urbino 12 electric. Do końca 2016 r. operator chciałby mieć aż 30 takich pojazdów. Ważnym krokiem w tym kierunku będzie zaplanowany w najbliższym czasie przetarg na 10 szt. autobusów elektrycznych o długości 12 metrów.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MZA Warszawa
Warszawa
  • kierowca 108 – 21.01.2015

    Nie da się ukryć faworytem jest mercedes . Niskie spalanie oraz bezawaryjność zrobiły swoje.

  • kimkon – 21.01.2015

    Mercedesy Warszawskie padały jak muchy na początku. Zresztą na koszt producenta ponad połowa zamówienia miała wymieniane skrzynie biegów które się rozpadły. A karę zapłacił wiadomo kto.

  • Teofilow – 21.01.2015

    Oby wygrala jakas firma, ktora produkuje pojazdy w Polsce. A MAN nie ma szans? A co do spalenia: DAF z skrzynia VOITH jest prawdopodobnie lepszy od Shitaro. Oby Szmelcedes tylko nie wygral!

  • kran – 21.01.2015

    Faworytem powinny być autobusy; chińskie, niemieckie, tureckie, białoruskie i indyjskie ... w każdym razie wszystkie tylko nie polskie bo w Polsce obciachem jest jeżdzić polskimi autobusami

  • frafiu – 21.01.2015

    Jeżeli Mercedes jest bezawaryjny to zapraszamy do Krakowa.

  • www – 21.01.2015

    Mercedesy jeżdżące w Warszawie są skrajnie ciasne i nie nadają się w obecnym układzie wnętrza na linie jeżdżące w godzinach szczytu. Solbus też jest słaby pod tym względem, a po drugie ich zawieszenia są delikatnie mówiąc niekomfortowe. Solaris też ma swoje za uszami, ale chyba w końcu przyjęli do siebie krytykę dotyczącą dostaw z ostatnich lat. Wracając do mercedesów należy zwrócić uwagę, że rozplanowanie drzwi jest fatalne, a dotyczy to w szczególności przedniej części, która jest dłuższa niż w solarisach, czy manach. Mercedesy są też za ciasne dla Warszawy, m. in. przez absurdalnie duże wiatrołapy - w drugim członie przez to jest fatalnie; przez skrajnie małe przejście między siedzeniami między trzecimi i czwartymi drzwiami - dwie normalne osoby nie mogą się ominąć w ludzki sposób. Następnym problemem jest powolność mercedesów. Od samego początku drzwi zamykają się za długo i nie zawsze z sukcesem, a po drugie same autobusy nie są nazbyt dynamiczne. Efekt jest często podobny do tego jaki występował kiedy jeździły jelcze z pks. Nie rozumiem, dlaczego w ocenie autobusów nie bierze się pod uwagę przestronności kabiny dla pasażerów, szerokości przejść, proporcjonalności odległości między drzwiami, itp. No i w końcu powinni powrócić do starego układu w drugim członie. Przez siedzenia naprzeciw trzecich drzwi w godzinach szczytu w takich autobusach jest skrajnie ciasno - nie idzie się przecisnąć do drzwi z przegubu, przez co w przegubie jest luźno, a przy drzwiach skrajnie ciasno. Do autobusu mieści się przez to mniej ludzi, co w przypadku Warszawy nie jest wcale cechą pozytywną. Tworzy się sztuczny tłok, który nie występuje w starszych autobusach. Jak ktoś jeździ codziennie w Warszawie wie o co chodzi. Marka nas nie interesuje. Interesuje nas to czy autobus jest wygodny dla pasażera, dobrze wyciszony (niektóre są głośne, oj są, i to od samego początku), z dobrym zawieszeniem - twarde jak skała to straszna pomyłka, bo autobus to nie ciężarówka, a w Warszawie autobusem jeździ się długo. Moim marzeniem jest zakup autobusów 18,75 z układem drzwi 2-2-2-2-2. Co mnie obchodzi oferta rynkowa - to rynek powinien dostosować się do wymagań klienta, co w przypadku Warszawy powinno być oczywistością, ale samo MZA nie pilnuje interesów pasażerów. Zlikwidować bzdurne ekrany lcd i cena zakupu i późniejszych kosztów spadną. Dziesięć lat temu bardziej zwracano na przestronność wnętrza, a teraz wymyślono, że im więcej siedzeń, tym lepiej, a efekt jest fatalny - na siłę wpycha się siedzenia do drugiego członu, żeby pochwalić się większą liczbą siedzeń dostępnych z podłogi, zamiast wymagać, żeby odpowiednia ich ilość znalazła się w pierwszym członie, z zachowaniem odpowiedniego miejsca do stania dla pasażerów tak jak to było 10 lat temu - było ok, to po co to zmielili.

  • to ja – 21.01.2015

    Liczę, że wygra solaris tzn zaproponuje odpowiednio niską cenę żeby wygrać z Solbusem i Szmelcedesem..

  • Tommy – 21.01.2015

    Też liczę na Solarisa, chociaż sądząc po tych bzdurnych dodatkowo punktowanych ekogadzetach odnoszę wrażenie, że premiowany jest tutaj Szmelcbus z jego Shitaro. Ale to co mnie najbardziej smuci to to, że kolejnych 10 elektrobusów zostanie wyprodukowanych przez chinoli, co potwierdza słowa kran-a o tym, że wszystko dobre co nie polskie.

  • Życzliwy22 – 21.01.2015

    Dodatkowo ostatnio podczas lekkich mrozów (-8°C) Mercedesy w środku dnia padały na zamarzanie części silnika :| Jednego dnia było aż 7 zjazdów na holu!

  • MAN – 22.01.2015

    A MAN nie ma szans?

  • solaris150 – 22.01.2015

    a może by tak AUTOSAN ??

  • Piotr – 22.01.2015

    Czy ktoś wie, czy Solbus ma już autbusy Euro 6 z silnikiem na ON ?

  • www – 22.01.2015

    @solaris150 Bądźmy poważni, autosan nie ma z czym wystartować do Warszawy.

  • Wacek – 22.01.2015

    Moze BYD? Dobra jakosc za dobra cene, najlepszy stosunek ceny do jakosci!

  • Marek B – 22.01.2015

    Jak to Autosan nie ma z czym wystartować do Warszawy? A Sancity 18LF? Sancity 12 LE Euro6 i Sancity 12 LE Euro6? Problem jest inny. Autosan jest w stanie upadłości likwidacyjnej a taki status firmy uniemożliwia uczestnictwa w przetargach państwowych - dziwne to, ale tak podobno jest,

  • www – 22.01.2015

    @Marek B A gdzie jeżdżą Sancity 18LF? Aktualne autosany są odpowiednio dynamiczne czy są takie jak zawsze? Przez takie autobusy na wschód od Warszawy padły lub padają pks-y i trzeba jeździć ciasnymi busikami. My naprawdę nie chcemy następnych eksperymentów, bo to nie przynosi żadnych korzyści dla pasażerów z wyjątkiem ciągłego podnoszenia kosztów. A kto za to płaci? Wiadomo, że pasażer i podatnik warszawski.

  • Tommy – 22.01.2015

    Faktycznie dziwne jest to, ze MAN nawet nie próbuje swoich sil w przetargach MZA.

  • nighthawk – 23.01.2015

    @www- co wspólnego z upadkiem pks ma Autosan?.

  • Mariusz – 23.01.2015

    Droższy od konkurencji (poza Mercedesem Citaro) MAN nie startuje, skoro głównym kryterium jest cena.

  • solaris150 – 27.01.2015

    AUTOSAN moze wyykorzystac tu swojego dilera i w podobny sposob sprzedac wozy tak jak robil to solbus.

  • – 03.03.2015

    Solbus

  • – 03.03.2015

    Solbus tylko

  • kjskjie – 03.03.2015

    Faktycznie każdy może

  • – 03.03.2015

    Man za drogi

  • – 03.03.2015

    Super

  • sd – 03.03.2015

    Faktycznie cena niska

  • ss – 03.03.2015

    Faktycznie to solbus ma szanse najwieksze

  • – 03.03.2015

    Solaris ,solbus te mają szanse

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....