TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

MZA Warszawa testują chiński autobus
Karol Wach - Opublikowano: 10.06.2013 12:17:52 15 komentarzy
MZA Warszawa testują chiński autobus

MZA Warszawa testują autobus elektryczny BYD K-9. To pierwszy w historii naszej firmy pojazd z Chin –informuje Adam Stawicki, rzecznik prasowy przewoźnika. Z propozycjami testów zgłaszają się do nas producenci lub ich dealerzy, którzy chcą zaprezentować swoje pojazdy. Tak również było z firmą BYD, która chce wejść na polski rynek. Początkowo zgłaszała się do nas również firma AMZ Kutno ze swoim modelem elektrycznego autobusu, ale nie zdecydowali się jak na razie na testy - dodaje Adam Stawicki.

12-metrowy, w pełni elektryczny

Autobus ma 12 metrów długości. Jest w pełni elektryczny, wyposażony w baterie pozwalające na pokonanie jednorazowo 250 kilometrów, może rozpędzić się do prędkości 96 kilometrów na godzinę. Pełne ładowanie trwa od 4 do 6 godzin. Pojazd wyposażony jest w zestaw baterii żelazowych, panele słoneczne montowane na dachu, system odzyskiwania energii z hamowania oraz system inteligentnego zarządzania energią. Dzięki systemowi szybkiego ładowania możliwe jest naładowanie akumulatorów w 30 minut do 50% całkowitej pojemności. Baterie zainstalowane w autobusie przeszły szereg testów, które wykazały, że są one odporne na zgniatanie, przebijanie, bardzo wysoką temperaturę, pełne rozładowanie czy też nadmierne ładowanie oraz spięcia elektryczne. Nawet w przypadku pożaru i całkowitego spalenia pojazdu nie stanowią dodatkowego zagrożenia. Materiały użyte do produkcji pojazdu, a szczególnie zestawu baterii, są w pełni bezpieczne dla środowiska i podlegają pełnemu recyklingowi. Największą zaletą autobusu jest bardzo cicha jazda i brak emisji spalin, dlatego zaprezentujemy pojazd w najbardziej reprezentacyjnej części Warszawy –na Trakcie Królewskim –informuje Stawicki. K-9 kursuje na linii 222, jako tzw. wtyczka. Oznacza to, że nie został uwzględniony w rozkładzie jazdy. Obsługuje kursy dodatkowe. Testy chińskiego pojazdu w MZA potrwają krótko. Tylko do 18 czerwca. A to dlatego, że zainteresowanie nim jest duże i w kolejce do przetestowania pojazdu czekają kolejni przewoźnicy. Mówi się o Krakowie, Jaworznie, Gdańsku, Gdyni czy Słupsku. A w Polsce autobus ma spędzić jedynie dwa miesiące. Dlaczego zainteresowanie jest tak duże? Może dlatego, że jest to jednak pojazd nieco egzotyczny. Dotychczas chińskim producentom nie udało się przebić na polski rynek, mimo, że co jakiś czas podejmują takie próby. Pierwszy autobus BYD K-9 wyjechał na ulice 4 lata temu. Do dnia dzisiejszego w Chinach pojawiło się już półtora tysiąca takich wozów. Pierwsze egzemplarze trafiły też na rynek europejski –do Holandii. Sześć takich wozów jeździ na wyspie Schiermonnikoog. Są ciche, ekologiczne i ekonomiczne. Ten ostatni argument może okazać się nie bez znaczenia. K-9 jest również klimatyzowany, przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i wyposażony w systemy odzyskiwania energii. Na miejscach siedzących może podróżować 18 osób. W wersji dwudrzwiowej, która w warszawskich warunkach chyba nie koniecznie zdałaby egzamin. K-9 to autobus zaprojektowany od podstaw przez Chińczyków. Firma BYD to potężny producent akumulatorów, teraz przyszła pora na pojazd komunikacji miejskiej. Czy okaże się groźną konkurencją dla naszych rodzimych producentów? Na razie chyba nie, chociaż powinni oni z uwagą obserwować rozwój chińskiej motoryzacji, bo być może za kilka lat zacznie ona zyskiwać zwolenników również w Polsce. Skoro możemy kupować autobusy tureckie, to dlaczego nie chińskie? Przypomnijmy, że to drugi elektryczny autobus testowany przez MZA. W zeszłym roku na linii 222 na testowany prezentowany Solaris Urbino Electric.

Plany MZA - gazowe tak, eletryczne być może

Na razie nie mamy konkretnych planów dotyczących autobusów elektrycznych, ale rozważamy dostosowanie jednej z zajezdni nie tylko obsługi autobusów gazowych (ich zakup jest już przesądzony), ale także elektrycznych - mówi nam Adam Stawicki. Jak na razie testowaliśmy tylko mniejszy model elektrobusu Solarisa, który w stosunku do naszych potrzeb ma jeszcze zbyt małą moc akumulatorów - dodaje. Testy K9 to tylko jedna z prób jakie muszą nastąpić przed ewentualnym zakupem tego typu pojazdów. Przypomnijmy, że testy autobusów hybrydowych trwały w sumie cztery lata, zanim dokonaliśmy zakupu czterech tego typu pojazdów. W tym przypadku jest podobnie. Poza korzyścią dla środowiska wynikającą z takiego zakupu musi być jeszcze korzyść ekonomiczna. Musimy dokładnie sprawdzić czy w trakcie eksploatacji zwróci nam się koszt zakupu - wyjaśnia rzecznik prasowy MZA.    

Dane techniczne autobusu BYD K-9

Producent

BYD (Build Your Dreams)

Długość

12 000 mm

Szerokość

2 550 mm

Wysokość

3 300 mm

Rozstaw kół (przód/tył)

2 096mm/1 836mm

Masa własna

18 000 kg

Moc silnika

2x90 kW

Prędkość maksymalna

96 km/h

Zasięg

Około 300 km

Zawieszenie

Pneumatyczne z amortyzatorami teleskopowymi

Hamulce

Tarczowe, ASR, ABS, system odzyskiwania energii

Ładowanie

Szybkie 100 kW –4-6h

 

Rozkład jazdy autobusu elektrycznego linii 222

Dzień powszedni

Spartańska: 7.24, 9.20, 11.20, 13.38, 15.24, 17.09, 19.02, 20.23

Bielańska: 6.30, 8.17, 10.23, 12.03, 14.32, 16.17, 18.17, 19.43

Dzień świąteczny

Spartańska: 7.42, 9.22, 11.02, 12.42, 14.22, 16.02, 17.42, 19.22

Bielańska: 6.55, 8.24, 10.04, 11.44, 13.24, 15.04, 16.44, 18.24

Uwaga: Autobus elektryczny nie jest uwzględniony w rozkładzie jazdy wywieszonym na przystankach. Są to kursy dodatkowe
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
BYD
MZA
Warszawa
test
  • wer – 10.06.2013

    Podróż bez różnych spalin gut

  • peter – 10.06.2013

    jak bardzo tani musi być ten autobus , skoro wogóle go testują

  • kawupe – 10.06.2013

    z przodu H9-tka z nowszą mordką, boki jak SanCity.. wnętrze i stanowisko kierowcy a'la poor Man... ciekawe ile elementów odpada podczas kolizji.. albo co zostanie poza bateriami...

  • Wq... – 10.06.2013

    Minister Rostowski nie będzie zadowolony. W ogóle całe lobby paliwowe może mieć powody do narzekań. Technologia się rozwija, pojazdy zużywają coraz mniej paliw a lobbyści winią za taki stan rzeczy "mrówki" rzekomo przewożące paliwo w kanistrach ze wschodu. Istny cynizm... nie chcą zrozumieć, że era paliwożernych silników bezpowrotnie przemija...

  • f1 – 11.06.2013

    Solaris chwali się że mają Euro-6 a Chińczycy mają elektryczny z zasięgiem 250km i kto jest lepszy? A co tam w łodzi słychać?

  • jacek – 11.06.2013

    A kto i na jakiej zasadzie wydał polskie numery stałe dla tego pojazdu????? Dzisiaj pisze do ITD w tej sprawie...

  • kierowca108 – 11.06.2013

    Autobus będzie montowany w Bułgarii szkoda że nie u nas na pewno zyskał by na jakości , która jak na Chiński produkt jest zaskakująco dobra. No i zasięg 250 km prawie dwie zmiany można przejeździć.

  • Midge-Ure – 11.06.2013

    ROZUMIEM : ARTYKUŁ SPONSOROWANY.....Typowe Chińskie PASKUDZTWO ! Brzydkie i rozpadnie się zapewne jak wszystko to co sprzedają w swoich sklepach. Jak tak dalej pójdzie. Będziecie szamać Chiński chlebek capiący mazutem..

  • POlak – 12.06.2013

    no właśnie jak Łódź i 50 autobusów???

  • nowy – 12.06.2013

    Jest ogłoszenie na stronie - w ŁODZI wygrał Evobus.

  • misterm – 12.06.2013

    A Polacy na bezrobocie. Mam nadzieje, że nie kupią tego badziewia....

  • marcin – 13.06.2013

    Ten autobus jest generacje ponad Solarisem i innymi europejskimi konstrukcjami elektrycznymi. Taka jest smutna prawda. Fakt, ze jeszcze maja troche nauki w dziedzinach planowania wnetrza czy desingu ale w ciagu kiilku lat konstrukcje chinskie zadomowia sie na dobre w Polsce. Tak jak kilka lat temu balismy sie konkurencji ze stronyi MAZa czy Bogdanow, tak teraz powinnismy obawiac sie chinszczyzny. Nie dlatego, ze jej jakosc bedzie zla, a dlatego ze zajmie miejsce rodzimych producentow.

  • siwy – 17.06.2013

    .. nie popadajcie w rózne rozchwiane emocje.Wpierw Homologacja EU - COC, jak to przejdzie to dopiero mozna się obawiać !! że tym beedziemy jeżdzić jako pasażerowie-

  • ekolog – 18.06.2013

    Autobusy elektryczne nie mają nic wspólnego z ekologią. Jedynym rozwiązaniem są autobusy zasilane gazem ziemnym - CNG lub LNG.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....