TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

MPK Wrocław sprzedaje starą zajezdnię [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 31.01.2016 14:37:47 1 komentarz
MPK Wrocław sprzedaje starą zajezdnię

Wrocławskie MPK wystawiło do przetargu fragment terenu po zlikwidowanej zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej. Działka znajduje się obok budowanego Centrum Historii "Zajezdnia".

Wrocławskie MPK wystawiło do przetargu fragment terenu po zlikwidowanej zajezdni przy ul. Grabiszyńskiej. Działka znajduje się obok budowanego Centrum Historii "Zajezdnia".

Na stronach MPK Wrocław pojawiło się ogłoszenie o nieograniczonym przetargu, którego przedmiotem jest działka o powierzchni prawie hektara położona przy ul. Grabiszyńskiej. W przeszłości był to plac postojowy dla autobusów miejskiego przewoźnika. Teraz teren jest nieużywany a w sąsiedztwie na terenie zabytkowej zajezdni powstaje Centrum Historii "Zajezdnia".

Jak czytamy w ogłoszeniu MPK teren jest w pełni uzbrojony, dobrze skomunikowany i prawie w całości utwardzony. W otoczeniu nieruchomości jest zabudowa wielorodzinna. Dla tego terenu jest opracowany plan zagospodarowania przestrzennego.

Cena wywoławcza to ponad 9,7 miliona złotych brutto. Oferty należy składać w MPK. Ich otwarcie nastąpi w siedzibie Spółki Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Sp z o.o przy ul. Bolesława Prusa 75-79, 50-316 Wrocław w pok. nr 14 w dniu 1 marca 2016 o godz. 12.00.


Trochę historii

Zajezdnia autobusowa MPK Wrocław przy ul. Grabiszyńskiej obrosła w legendy jako kolebka wrocławskiej ?Solidarności?, to tam pracował m.in. Władysław Frasyniuk i Tomasz Surowiec. To wydarzenia z Grabiszyńskiej wplecione są w wątki głośnego filmu ?80 milionów?. Mało kto jednak wie, że pierwotnie była to zajezdnia tramwajowa. W dodatku historyczna, bo pierwsza we Wrocławiu. Powstała jeszcze w XIX wieku.

- Wraz z uruchomieniem we Wrocławiu pierwszych tramwajów o napędzie elektrycznym, spółka Elektrische Strassenbahn Breslau zbudowała na Grabiszynie zajezdnię tramwajową. Pierwsza hala tramwajowa, która powstała w 1893 roku i wiaty z blachy falistej dla wagonów doczepnych, nie zachowały się. Na miejscu starej konstrukcji wzniesiono w 1898 roku z cegły, stali i szkła nową 8-torową, przelotową zajezdnię dla 70 wagonów ? opowiada Tomasz Sielicki, badacz historii komunikacji miejskiej.

Zaplecze zajezdni składało się z hali montażowej z 7-metrowym kanałem, kuźni, lakierni oraz mieszkania mistrza zajezdni. W kolejnych latach obiekt powiększono o budynek administracyjny, będący siedzibą spółki, w której znalazły się także dwa mieszkania m.in. dyrektora ESB. W tej chwili w odnowionym przez MPK zabytkowym budynku jest dyspozytornia, sala kierowców i cała administracja.

- Podczas II wojny światowej zajezdnia przy ul. Grabiszyńskiej bardzo ucierpiała. W trakcie jej odbudowy zdecydowano, że będzie ona służyć wyłącznie obsłudze autobusów. Obiekt, choć bardzo zmieniony, istnieje do dzisiaj, a ślady tramwajowej przeszłości ciągle są widoczne ? podsumowuje Tomasz Sielicki.

W latach 80-tych zajezdnia przy ul. Grabiszyńskiej stała się miejscem narodzin wrocławskiej ?Solidarności?. Tutaj 26 sierpnia 1980 roku wybuchł strajk, który solidaryzował się z robotnikami z Wybrzeża. Na jego czele stanął Władysław Frasyniuk, pracownik tej zajezdni. W halach urządzano spotkania związkowców, a na bramach wywieszono wyrazy poparcia. Do teraz przypomina o tym tablica pamiątkowa, a za płotem autobus Jelcz 043, zwany ze względu na swój kształt ?ogórkiem?. Było to nie tylko miejsce narodzin wrocławskiej Solidarności, ale też ważny moment w formowaniu tożsamości współczesnego Wrocławia.

Do zeszłego roku obiekt służył MPK Wrocław. Stacjonowały tam autobusy marki mercedes, volvo i jelcz, łącznie ponad 150 pojazdów. Codziennie z Grabiszyńskiej wyjeżdżali kierowcy obsługujący 29 linii wrocławskiej komunikacji miejskiej. WI połowie 2016 r. przyszłości powstanie tutaj Centrum Historii ?Zajezdnia?. Ma być to przestrzeń, w której prezentowane będą nowoczesne, multimedialne ekspozycje. Do tego wielkie przestrzenne aranżacje, gry i wskazówki edukacyjne, światło i dźwięk ? to wszystko może znaleźć się w zajezdni przy Grabiszyńskiej. Muzeum w zajezdni jest jednym z wielu projektów związanych z Europejską Stolicą Kultury 2016.

WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MPK Wrocław
zajezdnia
  • Do (nie)znawców historii Wrocławia – 17.02.2016

    "Ma być to przestrzeń, w której prezentowane będą nowoczesne, multimedialne ekspozycje." Czy to już wystarczy by nazywać to centrum historii? Czy w dzisiejszych czasach każdy kto kupi sobie projektor multimedialny jest historykiem?W licznych komunikatach słyszymy zapowiedź że ma to być "muzeum powojennego Wrocławia" tymczasem remontowanemu budynkowi przywrócono wygląd z czasów zajezdni tramwajowej, czyli "ani powojennego Wrocławia" ani tym bardziej polskiego Wrocławia tylko niemieckiego Breslau. Zaiste szlachetnym jest kultywowanie historii, ale ważniejsze jest aby była to historia prawdziwa, a nie przypadkiem zafałszowana bo taką akurat ktoś miał wizję. Za chwilę obok powstanie jakieś marketowe cudo, i z całej historii zostanie miejsce do wyprowadzania piesków...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....