TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

MPK Tarnów żegna Jelcza i zaczyna nowy etap [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 03.10.2018 12:00:47 2 komentarze
MPK Tarnów żegna Jelcza i zaczyna nowy etap [FILM]

Paradą w stylu lat 70, pod egidą tarnowskiego zespołu Leliwa Jazz Band, tarnowianie oraz pracownicy MPK pożegnali słynnego Jelcza 120 M. Uczestnicy imprezy, przebrani w stroje z epoki, machali białymi chusteczkami za odjeżdżającym weteranem, a wszystko to działo się w ramach Babiego Lata dnia 30 września br. na Tarnowskich Błoniach.

-"Kończy się era wysokopodłogowych Jelczy w naszym mieście - powiedział Jerzy Wiatr, prezes zarządu MPK Tarnów. - W październiku br. zostaną wycofane trzy użytkowane jeszcze niskopodłogowe Jelcze M101 z rocznika 2004, co definitywnie zakończy erę Jelcza w Tarnowie. W ciągu trzech lat wymieniliśmy prawie połowę taboru. Ten wynosi obecnie 95 sztuk, z czego 74 są w ruchu, a my kupiliśmy 45 zupełnie nowych jednostek. To bardzo dobry wynik. Wcześniej też modernizowaliśmy zasoby, co w rezultacie daje nam jeden z najmłodszych taborów w Polsce" - podkreślił prezes MPK.

Nowa era

Przedsiębiorstwo po wymianie wysłużonych autobusów na nowe zaczyna także stosować ciekawe nowinki technologiczne. Ma m.in. najlepiej powiązany system rozkładu jazdy z aplikacją google maps, która pokazuje rzeczywisty czas dojazdu na najbliższy przystanek oraz drogę do niego.

W listopadzie w autobusach tarnowskiego MPK przejeżdżających koło dworca kolejowego będą wyświetlane rozkłady jazdy pociągów. Na początek statyczne, ale szybko mają zostać także wprowadzone dynamiczne.

Natomiast w przyszłym roku dzięki ITS opóźnione autobusy będą miały pierwszeństwo przejazdu przez skrzyżowania ze światłami. Jak przekonuje prezes tarnowskiego MPK Jerzy Wiatr, taki sam system zamontowany niedawno w Bielsku Białej spowodował zmniejszenie opóźnień o 20 procent.

45 nowych autobusów

W połowie października do Tarnowa ma dojechać 5 nowych Solarisów Urbino 8,9LE, zakupionych w ramach projektu unijnego, dzięki któremu miasto otrzymało prawie 33 miliony złotych brutto. W ramach tego samego programu MPK nabyło 21 autobusów klasy MAXI napędzanych CNG marki Scania oraz dziewięć autobusów klasy MAXI marki MAN. Te zakupy plus pięć Solariów nabytych w 2015 roku daje sumę 45 nowych autobusów.

-"Mamy teraz jedną z najlepszych komunikacji w Polsce - zauważa Jerzy Wiatr. - Sto procent taboru niskopodłogowego i klimatyzowanego. W Polsce wśród dużych miast tylko Tarnów i Kraków mogą pochwalić się tak dużą skalą wymiany taboru. Jesteśmy jedynym dużym miastem w Polsce, liczącym ponad sto tysięcy mieszkańców, gdzie cały tabor miejski jest wyposażony w klimatyzację. Nie ma tak nawet w Krakowie. W całym naszym taborze jest też zamontowany monitoring wizyjny. Jeszcze dziesięć lat temu mogliśmy się wstydzić stanu taboru w porównaniu do innych miast, dziś nie ma podstaw do takiego wstydu."

Poniżej film, który pokazuje jak bardzo zmieniła się tarnowska komunikacja:

Żegnany Jelcza

Pożegnany przez MPK Tarnów autobus to wysłużony Jelcz 120M, czyli zmodyfikowany wersja PR110, który w Polsce był użytkowany przez 30 lat - od końca lat 70. Historia tych autobusów w Polsce sięga epoki Edwarda Gierka. W roku 1972, gdy Prezydium Rady Ministrów PRL podjęło decyzję o zakupie licencji na francuski autobus Berliet PR100. Zakup tej licencji był skokiem technologicznym dla polskiej komunikacji miejskiej. Autobusy miały pneumatyczne sterowanie zawieszeniem, drzwiami i hamulcami, a także wodne ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej. Berliety i Jelcze PR110 zastąpiły poprzednią generację pojazdów z lat 50 i 60, czyli tzw. "ogórki" z Sanoka i Jelcza.

Jelcz PR110 powstał w roku 1975 jako polska modyfikacja francuskiego Berlieta. Ten wysokopodłogowy autobus miał 12 metrów długości, troje drzwi. Manualna skrzynia biegów i mielecki silnik produkowany był na licencji brytyjskiego Leyland. W latach 1976–1992 wyprodukowano około 12 000 pojazdów. Były używane przez prawie wszystkie przedsiębiorstwa komunikacyjne w Polsce. Teraz są już zupełną rzadkością, jednak ich następca Jelcz 120MM jest wciąż używany w wielu przedsiębiorstwach komunikacyjnych w Polsce.

Dla miłośników komunikacji kilka danych technicznych Jelcza PR110:

Silnik: WSK Mielec SW 680/78/1

Pojemność silnika: 11.100 litra3

Moc silnika: 185 KM

Miejsca siedzące: 36

Miejsc ogółem: 110

Długość: 12 m

Szerokość: 2.5 m

Wysokość: 3.04 m


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
oldtimer
akcja
Jelcz
MPK Tarnów
  • Paweł Pasternak – 03.10.2018

    Chlip chlip... Szkoda że już nie będzie tego dziadostwa... A tak bym nim jeszcze ludzi podręczył...

  • Kamil Nowakowski – 03.10.2018

    Jeszcze Toruń ma najwięcej 120M/3 oraz jednego automata :v

  • Łukasz Falkowski – 03.10.2018

    Porównywanie się z Krakowem, gdzie za jednym razem wymieniane jest tyle autobusów jak w MPK Tarnów razem z pojazdami obsługi, jest śmieszne. I ta nowoczesność w Kapenach

  • Leszek Drabent – 03.10.2018

    Dobry Jelcz to zezłomowany Jelcz. Krzyżyk na drogę.

  • citaro – 03.10.2018

    Te podane dane techniczne z całą pewnością nie są od stodwudziestki. Tam silnikiem było 220konne SWT11.

  • PetKo – 05.10.2018

    Jelcz piękny autobus ;)https://www.youtube.com/watch?v=kZosfjBt4dk

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....