TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

MPK Tarnów sceptycznie o dzisiejszych elektrobusach
INFOBUS.PL - Opublikowano: 30.07.2018 16:00:24 3 komentarze
MPK Tarnów sceptycznie o dzisiejszych elektrobusach

Tarnowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zakończyło dwutygodniowe testy elektrycznego Solarisa Urbino 12. Sprawdzian pozwolił przewoźnikowi na wyciągnięcie pierwszych wniosków. Zdaniem spółki jedno jest pewne: należy na razie sceptycznie podchodzić to dzisiejszych autobusów elektrycznych.

Tarnowski test elektrycznego "jamnika" trwał od 9 do 22 lipc. Przez ten czas pojazd przejechał 2 432 km zużywając przy tym 2 724 kW energii elektrycznej. Oznacza to zużycie prądu na 100 km w wysokości 112 kW. To znakomity wynik, na który wpływ miały:

  • dobra konstrukcja pojazdu,
  • właściwy dobór kierowców, którzy dostosowali się do specyfiki pojazdu,
  • okres letni – w okresie zimy zużycie prądu na cele ogrzewania przestrzeni pasażerskiej oraz ogrzewania baterii z pewnością znacząco zwiększą zużycie prądu.

Kierowcy chwalili wysoki komfort stanowiska pracy kierowcy, płynną jazdę, łagodne hamowanie, ciszę w pojeździe przy niskich prędkościach, znakomitą widoczność z pozycji kierowcy, bardzo wydajną klimatyzację, układ foteli ze stanowiskiem dla wózków przy środkowym wejściu. Narzekali na ciężko kręcącą się kierownicę, odbicia oświetlenia wewnętrznego od szyb w nocy czy problemy z uruchomieniem się systemu ładowania pojazdu. Zwrócono także uwagę na dużą głośność systemu napędowego przy większych prędkościach a także nieprzyjemny głośny dźwięk systemu chłodzenia baterii i falowników na dachu.Natomiast pasażerowie chwalili klimatyzację, ciszę we wnętrzu, dużą ilość foteli dostępnych z niskiej podłogi, płynną jazdę.

Testowany Solaris miał zamontowane baterie o pojemności 200 kWh. Biorąc pod uwagę minimalny 10% zapas prądu mamy więc do dyspozycji maksymalnie 160 kilometrów na 1 ładowaniu w okresie letnim. Ta wartość według szacunków MPK spadnie do 120-130 zimą. Ładowanie do pełna z ładowarki na zajezdni trwa 5 godzin. Przebieg wymagany dla autobusu w operującego w Tarnowie to 300 - 350 km. Oznacza to, że taki pojazd jest w stanie zrealizować 30-50% wymaganego przebiegu. Tej wady- jak wskazuje społka- nie posiadają autobusy diesla lub gazowe, których przebieg to 600 - 800 km na 1 tankowaniu. Aby wyeliminować problem krótkiego zasięgu autobusów elektrycznych stosuje się dodatkowe punkty ładowania na pętlach na terenie miasta. Jednak takie rozwiązania ma kilka zasadniczych wad:

  • budowa stacji ładowania na pętlach oznacza kolejne wydatki – kilkaset tysięcy za 1 stanowisko, a potem wydatki na jej utrzymanie,
  • przystosowanie autobusów elektrycznych do ładowania na pętach wymaga montażu pantografów – ok. 150 tys. zł na 1 pojazd,
  • czas potrzebny na ładowanie na pętlach należy uwzględnić przy tworzeniu rozkładów jazdy, a więc "rozkłady tworzy się dla autobusów, a nie dla pasażerów",
  • naturalne zużycie się baterii pojazdu po kilku latach komplikuje zarządzanie taborem, gdyż autobusy mogą nie być w stanie dojechać do najbliższego punktu ładowania lub ładowanie do określonego poziomu naładowania baterii będzie trwało dłużej, co będzie generować opóźnienia w realizacji rozkładu jazdy,
  • częste ładowanie baterii prądem o dużej mocy obniża także trwałość baterii,
  • ładowanie w ciągu dnia wyklucza korzystanie z taniego prądu nocnego.

MPK zwraca uwagę na fakt, że autobus elektryczny w zależności od wyposażenia kosztuje od 2 do 2.5 mln zł. Po 6 - 8 latach konieczna jest w nim wymiana baterii za cenę ok. 600 000 zł. Czyli realnie w ciągu 10 lat trzeba za niego zapłacić ok. 3 mln zł. To znacznie drożej niż za pojazd z silnikiem diesla (900 tys. zł) czy gazowy CNG (1 mln zł). Nawet gdy autobus przewoźnik zakupi ze środków unijnych płacąc za niego realnie tylko 15% ceny to wydatek na wymianę baterii 600 000 zł musimy już pokryć z własnej kieszeni. Przy obecnych cenach paliw MPK szacunek, że można zaoszczędzić na autobusie elektrycznym 35 tys. zł rocznie względem pojazdu CNG. Po 10 latach wartość oszczędności wyniesie 350 tys. zł. Niestety konieczność wymiany baterii w autobusie elektrycznym za cenę 600 tys. zł po tym okresie kompletnie niweczy całą osiągniętą oszczędność. Tarnowska spółka wspomina również, że tania eksploatacja autobusu elektrycznego względem diesla czy CNG to również mit. Jej zdaniem to nie prawda – te koszty są znacząco wyższe przy pojazdach elektrycznych.

Skupiając się na ekologii MPK uważa, że należy powiedzieć prawdę: autobus elektryczny truje znacznie bardziej niż gazowy, a nawet diesel. 86% prądu w Polsce produkuje się z węgla. W rezultacie przy produkcji prądu do autobusu elektrycznego (zużycie typowe w polskich miastach 150 kW/100 km) emituje się 140 kg dwutlenku węgla, a diesel czy autobus CNG emitują ok. 100 kg/ 100 km tej substancji. Emisja innych szkodliwych substancji z pojazdu gazowego jest bliska zeru, a emisja z kominów elektrowni węglowych jest w większości zatrważająca.

Którędy iść?
Czy zatem autobusy elektryczne mają sens? Tak, ale w opinii przewoźnika w innym wydaniu niż to co obecnie ma zaoferowania większość producentów. Zamiast koncentrować się na kilkukrotnych doładowaniach autobusu w ciągu dnia można zastosować najnowszej generacji baterie z suchym elektrolitem, których pojemność wyniesie 400 kWh lub więcej. Taki autobus jest w stanie zrealizować dzienną pracę eksploatacyjną na poziomie 350 wozokilometrów, w dodatku przy wykorzystaniu taniego prądu podczas nocnego ładowania. Powolne, nocne ładowanie jeden raz dziennie przyczynia się do wydłużenia trwałości baterii. W ten sposób eliminujemy problem kosztownej wymiany baterii przed 10 rokiem użytkowania autobusu elektrycznego. Takie konstrukcje zostały już zaprezentowane przez Mercedesa oraz MAN-a i będą dostępne w sprzedaży od roku 2019.

Innym godnym uwagi zdaniem MPK rozwiązaniem jest zamiana baterii na wodorowe ogniwo paliwowe, w którym prąd tworzony jest podczas łączenia się wodoru (przechowywanego w butlach na dachu) z tlenem atmosferycznym. Taki autobus ma bardzo duży zasięg 400-500 km na jednym tankowaniu, a sam proces uzupełniania zbiornika trwa kilka minut, a jedynym chemicznym skutkiem jego jazdy jest woda. To zdecydowanie najczystszy wariant pojazdu elektrycznego na świecie. Wiele firm ma już opracowane działające elektrobusy wodorowe jak choćbySolaris, Solbus, VDL, Mercedes czy URSUS.

Planując zakupy autobusów elektrycznych tarnowskie MPK będzie analizować rozwiązania oparte na bateriach o dużej pojemności lub paliwowych ogniwach wodorowych.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
MPK Tarnów
Solaris
elektrobus
  • MR – 30.07.2018

    Mogę wiedzieć, w jakim świecie autobus miejski napędzany dieslem emituje 100kg/100km, czyli 100g/km CO2? Czyli mniej niż typowy samochód osobowy? To jest w zasadzie pytanie do MPK Tarnów.

  • MR – 30.07.2018

    A nie, biję się w pierś, przepraszam, zera mi się pomyliły :).

  • Konrad Makarski – 30.07.2018

    Głos rozsądku, brawo!

  • Mateusz Niczypor – 30.07.2018

    Bardzo dobry artykuł :) ciekawe co potem z taką zużytą baterią? To pewnie dodatkowe koszty.

  • Mariusz Zakrzewski – 31.07.2018

    Myślę, że mimo wszystko to nieuniknione, że transport publiczny za kilka lat będzie elektryczny. Elektromibilność ma ogromne perspektywy rozwoju, a spalinówki dawno już dotarły do sufitu. Udział węgla w energetyce będzie systematycznie malał. Poza tym, elektryczne autobusy robią się powoli polską specjalnoscią, mamy zakłady które się nimi zajmują... Fajnie że miasto testuje, trzeba szukać optymalnych rozwiązań.

  • wiesio – 01.08.2018

    niby coś tam wiedzą, ale nie do końca. W dzień się tylko podładowuje pojazd, a główne ładowanie i tak jest w nocy, więc na tanim prądzie. oszczędności na paliwie porównują do CNG, a nie do diesla, emisje w zasadzie też. Jak są tacy obeznani to niech kupią to o czym mówią - suchy elektrolit albo ogniwa wodorowe. Skończy się na tym że ponarzekają, powymądrzają się, a kupią kopciuchy.

  • Bartosz Klimek – 02.08.2018

    Przyczepię się tylko do błędnej jednostki energii: w artykule często pojawia się kW. Powinno być kWh. kW to jednostka mocy

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....