MPK Poznań szykuje do ruchu Nowe Urbino 18 electric

infobus
12.11.2019 13:00
0 Komentarzy

Poznań czeka na swoje pierwsze w historii elektrobusy. Dostarczy je Solaris. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przeprowadziło już test jednego z nich. Chodziło o sprawdzenie szybkiego ładowania.

Dziś, 11 października na krańcu Osiedle Sobieskiego pojawił się dziś elektryczny Solaris Urbino 18 na próbne ładowanie. Wkrótce do MPK Poznań 15 sztuk takich pojazdów. Do tego dojdzie jeszcze sześć elektrycznych „dwunastek”. O obydwu umowach między MPK a Solarisem pisaliśmy tutaj. Pojazdy będą ładowane przez urządzenia, które dostarczyła zielonogórska EkoEnergetyka.

Wszystkie poznańskie elektrobusy stacjonować będą w zajezdni przy ulicy Warszawskiej. „Osiemnastki” zostaną skierowane zostaną do obsługi linii 174. Koszt pozyskania jednej wyniósł 3 130 000 PLN netto. Cała piętnastka jest warta 57 748 500 PLN brutto.

Co i jak?
Pierwsze elektrobusy w Poznaniu umożliwiają podróż maksymalnie ok. 120 pasażerom. 35-40 osób ma zagwarantowane podróżowanie na fotelach typu Ster 8MU Ultra Light. Zapewne 12 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Na pokład autobusu można się dostać dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2. Zastosowany drzwi firmy Ventura. Pierwsze otwierają się do środka, natomiast pozostałe są odskokowo-przesuwne.

Elektryczne autobusy Solaris Urbino 18 electric dla MPK Poznań wyposażone są w baterie Solaris High Power. A więc tak jak przewoźnik chciał ma pojazdy dostosowane do reżimu częstych i mocnych ładowań. A to dzięki pantografowi firmy ECE z Krakowa. Wpierw należy go podnieść, następnie najechać na szynę ładującą i wtedy zaczyna się cały proces.

Poznańskie MPK również postawiło na nowe elektrobusy z silnikami w piastach kół. Solaris zastosował oś elektryczną ZF AVE130. Zabudowano w niej dwa asynchroniczne silniki trakcyjne, każdy o mocy 125 kW. Wysoka moc i doskonałe przyspieszenie gwarantowane. Całością steruje impulsowy napęd stołecznego Medcomu,

W elektrycznych „jamnikach” nie zabrakło ponadto klimatyzacji i monitoringu. Są także inne udogodnienia tj. gniazda USB oraz WiFi.

System informacji pasażerskiej jest oparty na rozwiązaniach dwóch firm. Autobusy są wyposażone w zewnętrzne diodowe wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości produkcji bydgoskiego Pixela. W środku znajdujemy dwa typu tablic. Za kabiną kierowcy oraz tuż za przegubem zamontowana tablice Pixel XTL16x120. Z kolei po lewej stronie przy platformach dla wózków umieszczono monitory LCD mieleckiej R&G Plus. To urządzenia typu ETM38, czyli nic innego jak „e-koraliki”. Nie zabrakło także systemu GPS i głosowych zapowiedzi przystanków. Całością steruje autokomputer SRG5000P.

Podsumowując…
MPK Poznań ma czego chciało w skali 1:1. Elektryczne nU18 idealnie spełniają wymagania, które się stawia elektrobusom. Pozostaje mieć nadzieję, że uruchomienie pójdzie zgodnie z planem i nie będzie żadnych nieprzewidzianych przeszkód. A tych niestety trochę się zdarza przy okazji wprowadzania do ruchu e-busów.

Komentarze