Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Kraków kładzie nacisk na design autobusów

infobus
01.08.2016 13:00
0 Komentarzy

Niespełna dwa tygodnie temu Miejskie PrzedsiębiorstwoKomunikacyjne w Krakowie ogłosiło przetarg na dostawę w formie siedmioletniegoleasingu 77 nowych autobusów przegubowych. Przewoźnik zdecydował siępierwszy raz na taką formę pozyskania taboru. Czas zajrzeć do specyfikacjętechnicznej oczekiwanych przez spółkę pojazdów, gdyż kryje ona kilka ciekawostek.

O warunkach formalnych przetargu zawartych w ogłoszeniu o zamówieniu pisaliśmy tutaj. Przypomnijmy, że jego wartość krakowskie MPK oszacowałona nieco ponad 121,7 mln zł netto. Zaznaczyliśmy, że najlepsza oferta zostaniewybrana w oparciu o dwa równoważne kryteria. Cena i ocena techniczna mają po50% wagi. W drugim z kryteriów spółka premiuje:

  • nadwozie o szerokości 2,55 m
  • osiągnięcie normy Euro 6 bez konieczności stosowania układuSCR oraz filtra cząstek stałych
  • gwarancję na cały pojazdna 54 miesiące i więcej oraz 60 miesięcy i więcej na silnik
  • unifikacja producenta autobusu i silnika
  • układ hamowania odzyskowego
  • autobus, który zabierze na pokład powyżej 150 pasażerów
  • powyżej 18 siedzeń dostępnych z niskiej podłogi
  • wytrzymałość zderzeniowa według wymogów Regulaminu nr 29 inr 66 EKG ONZ

77 fabrycznie nowych w pełni niskopodłogowych autobusów,które zamówi MPK ma być pojazdami klasy mega. Mają mieć długość w 18,0 – 18,5 m, szerokość 2,5 – 2,55 m i wysokość maksymalnie 3,3 m. Muszą umożliwiać podróż minimum 140 pasażerom, w tym 38 – 45 na miejscachsiedzących. Na pokładzie autobusu nie zabraknie oczywiście wydzielonejplatformy dla pasażerów stojących z jednym miejscem przystosowanym dla wózkadziecięcego lub inwalidzkiego. Wejście na pokład ma być możliwe dzięki czteremwejściom w układzie 2-2-2-2. Ponadto przewoźnik wymaga, aby przednia oś byłaniezależna.

Co ciekawekrakowska spółka poruszyła w sposób dosyć obszerny kwestię stylistyki nadwozianowych nabytków. MPK liczy na autobusy,których kształt jest kompromisem wymagań prawnych, technicznych oraz oczekiwań estetycznych,ekonomicznych, marketingowych. Ich postrzeganie powinno odpowiadać obecnym wzorcom kreowanym przez aktualne trendy przewoźnikówi kreatorów wzorów przemysłowych. Stylistyka powinna być dopracowana wszczegółach, a optymalne krzywizny mają być wyrazem nowoczesnego spojrzenia izmniejszać optycznie wielkość autobusów. Kształt ma być źródłem pozytywnychemocji u obserwatora. Pojazd nie powinien zawierać modernistycznych ozdobnikówi ekstrawaganckich elementów stylistyki zewnętrznej i wewnętrznej. Jego przód mabyć spłaszczony, symetryczny, a jego kształt o wyraźnie zarysowanychkrawędziach może być uzupełniony ostrymi profilami reflektorów o kształtach potęgującychwyobraźnię. Linie podziału połączeń poszycia bocznego, układ okien, wielkość nadszybiawinna ułatwić uzyskanie oczekiwanej kolorystyki autobusu.

Z kolei aranżacja wnętrza ma być wyrazista, bez elementów przesytu, praktyczna w codziennejeksploatacji. Nie powinna zawierać elementów o ostrych profilach, z trudnymdostępem, podatnych na uszkodzenia. Stylistykanadwozia i wnętrza nie powinna ograniczać technologii produkcji, wymuszaćkonieczności stosowania specjalnych materiałów oraz ograniczać późniejszy recykling.Dopuszcza się restyling sprawdzonych wzorów, w których wprowadzono zmiany wynikającez postępu technicznego i dostosowania do nowych oczekiwań estetycznych. Cóż…chyba pierwszy raz w Polsce mamy do czynienia z takim ujęciem wymagań firmy, która kupujeautobusy miejskie. Nie zmienia to oczywiście faktu, że brzmi to wyjątkowo interesująco. Pójdźmy dalej z opisem technicznym.

Przewoźnik chce aby jednostką napędową był silnik Dieslaspełniający normę Euro 6. Ma on mieć pojemność w od 10 do 12 l oraz moc wzakresie 250 – 285 kW. Jednostka ma osiągać maksymalny moment obrotowy niemniejszy niż 1700 Nm. Silnik ma być dodatkowo przystosowany do tankowania olejunapędowego z biokomponentami. MPKzaznaczyło dodatkowo, że jeśli doosiągnięcia normy Euro 6 zastosowano filtr cząstek stałych, to dostęp serwisowydo niego ma się odbywać z poziomu jezdni bez dodatkowych podestów, drabin. Cociekawe brak jakichkolwiek wymagań w kwestii skrzyni biegów.

Wymuszona wentylacja przestrzeni pasażerskiej będzie sięodbywała poprzez przesuwne okna (mają być one zamontowane przynajmniej na 70%wyklejanych szyb bocznych), luki dachowe oraz wentylatory nawiewowe. Niezabraknie oczywiście klimatyzacji, która będzie się składać z trzechniezależnych urządzeń chłodzących. Dwa dla przestrzeni pasażerskiej, trzecienatomiast będzie przeznaczone dla kabiny kierowcy. Zamawiający nie sprecyzowałokreślonej minimalnej mocy urządzeń klimatyzujących.

Nie zabraknie oczywiście bogatego wyposażenia dodatkowego.System informacji pasażerskiej będzie oparty na zewnętrznych wyświetlaczachdiodowych o wysokiej rozdzielczości (przód min. 192×24 pkt, bok min. 128x24pkt, tył min. 48×24 pkt), dwóch wewnętrznych tablic LCD (boczna o przekątnej38″ i umieszczona pod sufitem 22″) oraz modułu zapowiedzi głosowejprzystanków. Ponadto oczywiście na pokładzie autobusów znajdzie się automat dosprzedaży biletów, kasowniki typu R&G KRG8 oraz monitoring składający się zprzynajmniej pięciu kamer.

Wstępny termin składania ofert MPK wyznaczyło na 25sierpnia. Jednak w SIWZ jest kilka kwestii, które z pewnością wzbudzą wątpliwościpotencjalnych oferentów. Stąd przesunięcie otwarcia ofert jest pewne. Adodatkowo widząc, że mamy w pewnym sensie do czynienia z dosyć wyjątkowymprzetargiem to do tematu na pewno wrócimy jeszcze w tym miesiącu. Na pewnoprzed 25 sierpnia.

Komentarze